Roolimalli : kuvaileva tutkielma opettajan roolista
Karhu, Jani; Matikainen, Hannamari (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Karhu, Jani
Matikainen, Hannamari
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-03-11Sisällysluettelo
1. Johdanto 1 2. Tutkimusmetodit 4 2.1 Sosiokonstruktivistinen tutkimus ja symbolinen interaktionismi 4 2.2 Tutkimuksen toteutuksesta 5 3.1 Käsitteitä 6 3.2 Rooli 9 3.3 Sosiaalinen rooli 10 4. Rooliin oppiminen yksilötasolla 11 4.1 Yksilön sosiaalistuminen yhteiskuntaan 11 4.2 Sosiaalisen ja yksilöllisen minän kehitys 13 4.3 Yksilön identiteetti 15 4.4 Elämänkulku ja samastuminen rooleihin 17 4.5 Yksilöiden roolikäyttäytymisen piirteistä 19 4.5.1 Julkisivu ja lavastus 20 4.5.2 Dramatisoiminen 21 4.5.3 Idealisoiminen 22 4.5.4 Lume-edustus 23 4.6 Viiteryhmät ja roolikasaumat 24 4.7 Ongelmarooleja ja rooliongelmia 26 5.1 Opettajan rooli 26 5.2 Opettajan käyttäytymisestä 29 5.3 Selviytymisstrategiat opettajan työssä 31 5.3.1 Woodsin selviytymisstrategiat ja opettaja työssään 32 6. Roolit ryhmässä 37 6.1 Opettaja ryhmässä 37 6.2 Yksilön tarpeet ryhmässä 40 6.2.1 Kuulumisen tarve 40 6.2.2 Kontrollin tarve 42 6.2.3 Hyväksytyksi tulemisen tarve 43 6.2.4 Hyväksynnän tasot 44 6.4 Ryhmä ja organisaatio 45 7.1 Koulu toimivana organisaationa 46 7.2 Koulun tilat 48 7.3 Opettaja koulun tilassa 49 7.4 Ajan ja tilan polut 51 7.5 Opettaja luokan tilassa 54 7.6 Opettaja koulun kentällä ja toimintaympäristöissä 57 7.7 Äänen valtias on koulun valtias 60 8.1 Opettajan rooli instituution tasolla 61 8.2 Arvot 62 8.3 Normit 63 8.4 Opetussuunnitelma 65 8.5 Piilo-opetussuunnitelmista 67 8.6 Valta 69 8.7 Opettajan yhteiskunnallisen aseman muotoutuminen 70 8.8 Opettajan asema instituutiossa 75 9. Pohdinta 77 10. Lähteet 81
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee opettajan roolia kirjallisuuden ja esimerkkeinä käytettyjen teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen tarkoitus on kuvailla opettajan roolia ja roolin ilmenemistä opettajan käyttäytymisessä. Tutkimuksen pääongelmat olivat:
1. Mikä on opettajan rooli?
2. Miten opettajan rooli ilmenee käyttäytymisessä?
Tutkimus on luonteeltaan deskriptiivistä eli kuvailevaa. Tutkimuksessa muodostetaan opettajan roolia koskeva malli, joka selventää opettajaan kohdistuvia käyttäytymisodotuksia instituution, organisaation ja yksilön tasoilla. Tutkimusaineisto koostui yhdentoista opettajan teemahaastattelusta, joita käytettiin täydentämään lähdekirjallisuuden pohjalta luotua teoriaa. Aineisto ja lähdekirjallisuus kerättiin kevään 2000 aikana.
Tutkimus osoitti opettajan roolin moninaisuuden ja roolin ilmenemisen opettajan käyttäytymisessä. Opettaja sosiaalistuu mallioppimisen kautta rooliinsa ja pyrkii sosiaalistamaan koulun toimijoita omiin rooleihinsa. Opettaja vastaa ympäristön odotuksiin oppimillaan käyttäytymiskaavoilla.
Avainsanat: rooli, sosiaalinen rooli, identiteetti, ryhmä, organisaatio, instituutio.
1. Mikä on opettajan rooli?
2. Miten opettajan rooli ilmenee käyttäytymisessä?
Tutkimus on luonteeltaan deskriptiivistä eli kuvailevaa. Tutkimuksessa muodostetaan opettajan roolia koskeva malli, joka selventää opettajaan kohdistuvia käyttäytymisodotuksia instituution, organisaation ja yksilön tasoilla. Tutkimusaineisto koostui yhdentoista opettajan teemahaastattelusta, joita käytettiin täydentämään lähdekirjallisuuden pohjalta luotua teoriaa. Aineisto ja lähdekirjallisuus kerättiin kevään 2000 aikana.
Tutkimus osoitti opettajan roolin moninaisuuden ja roolin ilmenemisen opettajan käyttäytymisessä. Opettaja sosiaalistuu mallioppimisen kautta rooliinsa ja pyrkii sosiaalistamaan koulun toimijoita omiin rooleihinsa. Opettaja vastaa ympäristön odotuksiin oppimillaan käyttäytymiskaavoilla.
Avainsanat: rooli, sosiaalinen rooli, identiteetti, ryhmä, organisaatio, instituutio.