Peruskoulun käsityönopetus - sukupuoleenko sidottu? Teaching Handigraft in Comprehensive School - Tied in Pupil´s Sex?
LEHTI, HANNU (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTI, HANNU
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-02-20Tiivistelmä
Suomalaisessa työelämässä on voimassa jyrkkä jako niin sanottuihin miesten töihin ja naisten töihin. Ammattien eriytyminen sukupuolten mukaan on paitsi voimakasta, myös pysyvää. Vuosikymmenestä toiseen on miesten osuus hoiva-aloilla vähäinen ja yhtä vähäinen on naisten osuus tekniikkaan liittyvillä aloilla. Jako naisten ja miesten töihin juontaa juurensa maatalousyhteiskuntaan. Nykyisen tietoyhteiskunnan työnjako voisi olla toisenlainen, naiset ja miehet voisivat opiskella ja tehdä töitä kiinnostuksensa ja lahjakkuutensa mukaan. Se olisi sekä yksilön, että yhteiskunnan etu.
Koulun käsityönopetus on ollut osaltaan muokkaamassa lasten ja nuorten käsitystä naisen roolista ja miehen roolista työelämässä. Peruskoulun käsityönopetus ei ole opetussuunnitelmien mukaan sidottu sukupuoleen. Käytännössä kuitenkin monissa kouluissa oppilaat valitsevat kolmannella luokalla niin sanotun vaihtotyöskentelyn jälkeen haluamansa käsityölajin neljää seuraavaa vuotta varten. Näin syntyvät ryhmät ovat tekstiilitöissä lähes täysin tyttöryhmiä ja teknisessä työssä hyvin poikavaltaisia ryhmiä.
Tässä tutkielmassa kuvataan teoreettisessa osassa käsityönopetuksen historiallista kehitystä suomalaisessa koululaitoksessa sekä sukupuolten välisen tasa-arvon merkitystä koulutuksessa. Tutkimuksen empiirisessä osassa on suoritettu kyselytutkimus Tampereen Härmälän ja Koiviston koulujen kolmasluokkalaisille oppilaille ja heidän vanhemmilleen käsityölajin valintaan vaikuttaneista tekijöistä ja valinnan ajankohdasta. Oppilaiden kirjoittamat eläytymistarinat ovat täydentäneet kyselylomakkeella saatua aineistoa. Tutkimukseen osallistui 116 oppilasta ja 97 heidän vanhemmistaan. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS for Win-dows ohjelman avulla.
Tutkimuksen mukaan kuusikymmentä prosenttia vanhemmista toivoi kolmannella luokalla tapahtuvan valinnan siirtämistä myöhemmin tapahtuvaksi tai valinnasta kokonaan luopumista.
Oppilaiden valintoja ohjasivat henkilökohtainen mieltymys oppiaineeseen, kavereiden valinnat ja vanhempien mielipiteet. Kolmasluokkalaisilla näyttää olevan ristiriitaisia asenteita esimerkiksi teknisen työn soveltuvuudesta tytöille. Tuntuukin oudolta pistää lapset tuossa kehitysvaiheessa suorittamaan valintoja, joilla on kenties kauaskantoisiakin vaikutuksia.
Asiasanat: käsityönopetus, sukupuolten tasa-arvo
Koulun käsityönopetus on ollut osaltaan muokkaamassa lasten ja nuorten käsitystä naisen roolista ja miehen roolista työelämässä. Peruskoulun käsityönopetus ei ole opetussuunnitelmien mukaan sidottu sukupuoleen. Käytännössä kuitenkin monissa kouluissa oppilaat valitsevat kolmannella luokalla niin sanotun vaihtotyöskentelyn jälkeen haluamansa käsityölajin neljää seuraavaa vuotta varten. Näin syntyvät ryhmät ovat tekstiilitöissä lähes täysin tyttöryhmiä ja teknisessä työssä hyvin poikavaltaisia ryhmiä.
Tässä tutkielmassa kuvataan teoreettisessa osassa käsityönopetuksen historiallista kehitystä suomalaisessa koululaitoksessa sekä sukupuolten välisen tasa-arvon merkitystä koulutuksessa. Tutkimuksen empiirisessä osassa on suoritettu kyselytutkimus Tampereen Härmälän ja Koiviston koulujen kolmasluokkalaisille oppilaille ja heidän vanhemmilleen käsityölajin valintaan vaikuttaneista tekijöistä ja valinnan ajankohdasta. Oppilaiden kirjoittamat eläytymistarinat ovat täydentäneet kyselylomakkeella saatua aineistoa. Tutkimukseen osallistui 116 oppilasta ja 97 heidän vanhemmistaan. Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS for Win-dows ohjelman avulla.
Tutkimuksen mukaan kuusikymmentä prosenttia vanhemmista toivoi kolmannella luokalla tapahtuvan valinnan siirtämistä myöhemmin tapahtuvaksi tai valinnasta kokonaan luopumista.
Oppilaiden valintoja ohjasivat henkilökohtainen mieltymys oppiaineeseen, kavereiden valinnat ja vanhempien mielipiteet. Kolmasluokkalaisilla näyttää olevan ristiriitaisia asenteita esimerkiksi teknisen työn soveltuvuudesta tytöille. Tuntuukin oudolta pistää lapset tuossa kehitysvaiheessa suorittamaan valintoja, joilla on kenties kauaskantoisiakin vaikutuksia.
Asiasanat: käsityönopetus, sukupuolten tasa-arvo