Kuoliks Jeesus jouluna?
AITTO-OJA, PIIA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AITTO-OJA, PIIA
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-01-21Tiivistelmä
Kvalitatiivisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää lasten käsityksiä kristinuskon peruskysymyksistä. Tutkimusotteemme on fenomenografinen, joten pyrkimyksenämme on ymmärtää lasten muodostamia käsityksiä heidän omista lähtökohdistaan.
Tutkimustehtävämme on:
Millaisia käsityksiä eri ikäisillä lapsilla on eräistä kristinuskon peruskysymyksistä?
Halusimme myös selvittää, mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet lapsen muodostamiin käsityksiin. Olemme kiinnostuneita myös siitä, miten eri-ikäisten lasten käsitykset eroavat toisistaan sekä onko sukupuolten välillä eroja. Olettamuksemme mukaan suurin osa tutkimukseemme osallistuneista lapsista on ajattelun kehityksessään Piaget`n määrittelemän konkreettisten operaatioiden vaiheessa. Tämä näkyy luonnollisesti myös lasten uskonnollisten käsitysten laadussa.
Suoritimme tutkimuksemme kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa suoritimme puolistrukturoidun kyselyn, johon osallistui peruskoulun 2.-, 4.- ja 6.-luokkalaisia oppilaita kuudesta eri hämeenlinnalaisesta koulusta. Kyselyymme osallistui 158 evankelis-luterilaisen uskonnonopetuksen piirissä olevaa oppilasta, joista tyttöjä oli 80 ja poikia 78. Valitsimme kyselylomakkeiden perusteella tutkimuksemme toiseen vaiheeseen kuusi oppilasta; tytön ja pojan jokaiselta tutkimaltamme luokka-asteelta. Suoritimme heille haastattelun, joka sisälsi seitsemän eri teemaa.
Tutkimustulostemme perusteella voimme todeta, että lapsen käsityksillä kristillisistä kysymyksistä on yhteyksiä kodin uskonnolliseen ilmapiiriin sekä lapsen omaan kiinnostuneisuuteen. Lapsen tietomäärä kristillisistä asioista kasvaa kouluopetuksen ansiosta iän myötä, mutta tieto jää ulkokohtaiseksi ilman henkilökohtaista kiinnostusta. Tutkimuksestamme kävi myös ilmi, että tytöt ovat aktiivisempia uskonnon harjoittajia kuin pojat.
Avainsanat: käsitykset, kristinuskon peruskysymykset, kategoriamalli
Tutkimustehtävämme on:
Millaisia käsityksiä eri ikäisillä lapsilla on eräistä kristinuskon peruskysymyksistä?
Halusimme myös selvittää, mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet lapsen muodostamiin käsityksiin. Olemme kiinnostuneita myös siitä, miten eri-ikäisten lasten käsitykset eroavat toisistaan sekä onko sukupuolten välillä eroja. Olettamuksemme mukaan suurin osa tutkimukseemme osallistuneista lapsista on ajattelun kehityksessään Piaget`n määrittelemän konkreettisten operaatioiden vaiheessa. Tämä näkyy luonnollisesti myös lasten uskonnollisten käsitysten laadussa.
Suoritimme tutkimuksemme kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa suoritimme puolistrukturoidun kyselyn, johon osallistui peruskoulun 2.-, 4.- ja 6.-luokkalaisia oppilaita kuudesta eri hämeenlinnalaisesta koulusta. Kyselyymme osallistui 158 evankelis-luterilaisen uskonnonopetuksen piirissä olevaa oppilasta, joista tyttöjä oli 80 ja poikia 78. Valitsimme kyselylomakkeiden perusteella tutkimuksemme toiseen vaiheeseen kuusi oppilasta; tytön ja pojan jokaiselta tutkimaltamme luokka-asteelta. Suoritimme heille haastattelun, joka sisälsi seitsemän eri teemaa.
Tutkimustulostemme perusteella voimme todeta, että lapsen käsityksillä kristillisistä kysymyksistä on yhteyksiä kodin uskonnolliseen ilmapiiriin sekä lapsen omaan kiinnostuneisuuteen. Lapsen tietomäärä kristillisistä asioista kasvaa kouluopetuksen ansiosta iän myötä, mutta tieto jää ulkokohtaiseksi ilman henkilökohtaista kiinnostusta. Tutkimuksestamme kävi myös ilmi, että tytöt ovat aktiivisempia uskonnon harjoittajia kuin pojat.
Avainsanat: käsitykset, kristinuskon peruskysymykset, kategoriamalli