Tapaustutkimus opettajien tiimioppimisesta ammattikorkeakouluorganisaatiossa Teamlearning by teachers in a Polytechnic Organization - a case study.
LAAKSO, PÄIVI (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAAKSO, PÄIVI
2001
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammattikorkeakoulun opettajien oppimista tiimityössä ja selventää sitä kautta tiimioppimisen käsitettä. Tutkimuksessa käsitellään tiimioppimisen olosuhteita kouluorganisaatiossa ja sitä, arvostetaanko tiimityötä ja tuetaanko tiimissä yksilöllistä ilmaisua ja yhteistyötä. Siinä tutkitaan myös opettajatiimien ongelmanratkaisua tiimissä ja selvitetään, minkälaisia vaiheita tämä prosessi sisältää. Tutkimuksen taustalla käytetään Kaslin ym. (1997) kehittämää mallia tiimioppimisesta, joka sisältää kuvauksen tiimioppimisen erilaisista prosesseista ja olosuhteista. Kiinnostus kohdistuu myös siihen, minkälaisia oppimistuloksia tiimin ongelmanratkaisu ja kollektiivinen oppiminen saavat aikaan opettajassa, tiimissä ja koko organisaatiossa.
Tutkimuksen kohde on Turun ammattikorkeakoulun Loimaan toimipiste ja sen kaksi opettajatiimiä. Nämä opettajatiimit vastaavat sosiaalialan ja liiketalouden tutkintojen suunnittelusta sekä käytännön toteutuksesta Loimaalla. Tiimien kaikki opettajat osallistuivat tutkimukseen, jonka haastatteluaineisto koostuu yhteensä 11 opettajan teemahaastatteluista.
Tutkimustulosten mukaan tiimioppimisen olosuhteet ovat Loimaan toimipisteessä tiimityötä tukevat ja siihen kannustavat. Ilmaisu tiimeissä on avointa, ja työyhteisön koetaan arvostavan ja tukevan tiimityötä. Olosuhteet vaikuttavat positiivisesti tiimien tehtävien ratkaisukykyyn, henkilöiden välisiin suhteisiin sekä ilmaisuun tiimissä. Opettajien tiimioppiminen kouluorganisaatiossa noudattaa samantyyppisiä vaiheita kuin Kaslin ym. (1997) tiimioppimisen malli kuvaa. Opettajien tiimioppimisprosessi sisältää asioiden jäsentämisen ja uudelleenjäsentämisen, ryhmässä kokeilun ja toiminnan, rajojen ylittämisen sekä näkökulmien yhdistelemisen. Opettajat kokeilevat oppivansa merkittävästi tiimin ratkaistessa ongelmia yhdessä. Tiimioppimisen tulokset nähdään merkittävinä sekä yksittäisen opettajan että koko tiimin näkökulmasta. Yhdessä koetaan tiimin voivan kehittää sellaista, mihin yksittäinen opettaja ei yksin pystyisi.
Merkittävä hyöty opettajien tiimityöstä ja tiimioppimisesta heijastuu koulutussuunnittelun lisäksi myös käytännön opetustyöhön. Tiimin osaamisen ja asiantuntijuuden koetaan hyödyttävän tiimiä, mutta välittyvän tehokkaasti myös opiskelijoille. Yksittäiset opettajat kokevat antavansa opiskelijalle koko tiimin osaamista ja tietämystä. Tiimityöstä ei haluta luopua ja se nähdään omimpana ja toimivimpana työskentelytapana.
Avainsanat: tiimi, tiimityö, tiimioppiminen, kouluorganisaatio
Tutkimuksen kohde on Turun ammattikorkeakoulun Loimaan toimipiste ja sen kaksi opettajatiimiä. Nämä opettajatiimit vastaavat sosiaalialan ja liiketalouden tutkintojen suunnittelusta sekä käytännön toteutuksesta Loimaalla. Tiimien kaikki opettajat osallistuivat tutkimukseen, jonka haastatteluaineisto koostuu yhteensä 11 opettajan teemahaastatteluista.
Tutkimustulosten mukaan tiimioppimisen olosuhteet ovat Loimaan toimipisteessä tiimityötä tukevat ja siihen kannustavat. Ilmaisu tiimeissä on avointa, ja työyhteisön koetaan arvostavan ja tukevan tiimityötä. Olosuhteet vaikuttavat positiivisesti tiimien tehtävien ratkaisukykyyn, henkilöiden välisiin suhteisiin sekä ilmaisuun tiimissä. Opettajien tiimioppiminen kouluorganisaatiossa noudattaa samantyyppisiä vaiheita kuin Kaslin ym. (1997) tiimioppimisen malli kuvaa. Opettajien tiimioppimisprosessi sisältää asioiden jäsentämisen ja uudelleenjäsentämisen, ryhmässä kokeilun ja toiminnan, rajojen ylittämisen sekä näkökulmien yhdistelemisen. Opettajat kokeilevat oppivansa merkittävästi tiimin ratkaistessa ongelmia yhdessä. Tiimioppimisen tulokset nähdään merkittävinä sekä yksittäisen opettajan että koko tiimin näkökulmasta. Yhdessä koetaan tiimin voivan kehittää sellaista, mihin yksittäinen opettaja ei yksin pystyisi.
Merkittävä hyöty opettajien tiimityöstä ja tiimioppimisesta heijastuu koulutussuunnittelun lisäksi myös käytännön opetustyöhön. Tiimin osaamisen ja asiantuntijuuden koetaan hyödyttävän tiimiä, mutta välittyvän tehokkaasti myös opiskelijoille. Yksittäiset opettajat kokevat antavansa opiskelijalle koko tiimin osaamista ja tietämystä. Tiimityöstä ei haluta luopua ja se nähdään omimpana ja toimivimpana työskentelytapana.
Avainsanat: tiimi, tiimityö, tiimioppiminen, kouluorganisaatio