Taipuu, vaan ei taitu.
RANTANEN, EEVA-LIISA (2001)
RANTANEN, EEVA-LIISA
2001
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10289
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10289
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen 1.-6. -luokkien opettajan työssäjaksamista. Alaongelmia oli kaksi:
1) Jos jaksat, niin mitkä seikat auttavat Sinua jaksamaan ?
2) Ellet jaksa, niin mitkä seikat uuvuttavat Sinua ?
Lähestyin aihetta käytännön kokemuksesta ja kirjallisuudesta saadun tiedon kautta. Aineistoa kokosin puolistrukturoidun kyselyn avulla; laadullinen tutkimusmenetelmä sopii mielestäni tämänkaltaiseen aiheeseen luontevasti.
Kyselykirjeitä lähetin 56 kpl, vastauksia sain 36 kpl. Hanakimmin vastasivat opettajat, joiden kanssa meillä on yhteinen työnantaja. Koska kyselykuoret jakoi opettajakunnalleen kyseisen koulun rehtori, katson hänen asenteellaan vastata tai olla vastaamatta olleen merkitystä.
Elämme postmodernia ajanjaksoa, jossa vain muutos on pysyvää. Jatkuva uudistuminen vaatii voimavaroja päivästä toiseen; erityisesti lasten ja nuorten kasvattamisessa ja opettamisessa ajan hermolla oleminen korostuu - lähteehän käsistämme huomisen päättäjiä.
Haastateltavien keski-ikä oli 45,3 vuotta - tämänikäiset opettajat tuntuvat jo saaneen sellaisen kokemuksen ja taidon, että katsovat selviytyvänsä työstään, niin raskasta ja vaativaa kuin se onkin. Oppilaiden dualistinen rooli korostuu opettajien vastauksissa: innostuneet oppilaat antavat potkua opettajan työpäivään, kun taas välinpitämättömien ja häiritsevien oppilaiden käytös uuvuttaa. Uupumisen syitä löytyy alati kapenevasta kotien kasvatusotteesta, sen sijaan jaksamista auttaa vapaa-aika, joka halutaan pitää visusti erillään työajasta.
Aihetta on tutkittu niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Ihmissuhde- ja vuorovaikutusammateissa työn aiheuttama kuormittuneisuus on lisääntynyt selvästi 1960-luvun lopulta näihin päiviin asti. Tulevaisuus ei näytä tätä taustaa vasten yhtään valoisammalta.
Avainsanat: opettajan työssäjaksaminen, stressi, burnout, muutos, professionaalisuus
1) Jos jaksat, niin mitkä seikat auttavat Sinua jaksamaan ?
2) Ellet jaksa, niin mitkä seikat uuvuttavat Sinua ?
Lähestyin aihetta käytännön kokemuksesta ja kirjallisuudesta saadun tiedon kautta. Aineistoa kokosin puolistrukturoidun kyselyn avulla; laadullinen tutkimusmenetelmä sopii mielestäni tämänkaltaiseen aiheeseen luontevasti.
Kyselykirjeitä lähetin 56 kpl, vastauksia sain 36 kpl. Hanakimmin vastasivat opettajat, joiden kanssa meillä on yhteinen työnantaja. Koska kyselykuoret jakoi opettajakunnalleen kyseisen koulun rehtori, katson hänen asenteellaan vastata tai olla vastaamatta olleen merkitystä.
Elämme postmodernia ajanjaksoa, jossa vain muutos on pysyvää. Jatkuva uudistuminen vaatii voimavaroja päivästä toiseen; erityisesti lasten ja nuorten kasvattamisessa ja opettamisessa ajan hermolla oleminen korostuu - lähteehän käsistämme huomisen päättäjiä.
Haastateltavien keski-ikä oli 45,3 vuotta - tämänikäiset opettajat tuntuvat jo saaneen sellaisen kokemuksen ja taidon, että katsovat selviytyvänsä työstään, niin raskasta ja vaativaa kuin se onkin. Oppilaiden dualistinen rooli korostuu opettajien vastauksissa: innostuneet oppilaat antavat potkua opettajan työpäivään, kun taas välinpitämättömien ja häiritsevien oppilaiden käytös uuvuttaa. Uupumisen syitä löytyy alati kapenevasta kotien kasvatusotteesta, sen sijaan jaksamista auttaa vapaa-aika, joka halutaan pitää visusti erillään työajasta.
Aihetta on tutkittu niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Ihmissuhde- ja vuorovaikutusammateissa työn aiheuttama kuormittuneisuus on lisääntynyt selvästi 1960-luvun lopulta näihin päiviin asti. Tulevaisuus ei näytä tätä taustaa vasten yhtään valoisammalta.
Avainsanat: opettajan työssäjaksaminen, stressi, burnout, muutos, professionaalisuus