Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taipuu, vaan ei taitu.

RANTANEN, EEVA-LIISA (2001)

 
Avaa tiedosto
gradu00086.pdf (404.0Kt)
Lataukset: 



RANTANEN, EEVA-LIISA
2001

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-12-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10289
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen 1.-6. -luokkien opettajan työssäjaksamista. Alaongelmia oli kaksi:

1) Jos jaksat, niin mitkä seikat auttavat Sinua jaksamaan ?

2) Ellet jaksa, niin mitkä seikat uuvuttavat Sinua ?

Lähestyin aihetta käytännön kokemuksesta ja kirjallisuudesta saadun tiedon kautta. Aineistoa kokosin puolistrukturoidun kyselyn avulla; laadullinen tutkimusmenetelmä sopii mielestäni tämänkaltaiseen aiheeseen luontevasti.

Kyselykirjeitä lähetin 56 kpl, vastauksia sain 36 kpl. Hanakimmin vastasivat opettajat, joiden kanssa meillä on yhteinen työnantaja. Koska kyselykuoret jakoi opettajakunnalleen kyseisen koulun rehtori, katson hänen asenteellaan vastata tai olla vastaamatta olleen merkitystä.

Elämme postmodernia ajanjaksoa, jossa vain muutos on pysyvää. Jatkuva uudistuminen vaatii voimavaroja päivästä toiseen; erityisesti lasten ja nuorten kasvattamisessa ja opettamisessa ajan hermolla oleminen korostuu - lähteehän käsistämme huomisen päättäjiä.

Haastateltavien keski-ikä oli 45,3 vuotta - tämänikäiset opettajat tuntuvat jo saaneen sellaisen kokemuksen ja taidon, että katsovat selviytyvänsä työstään, niin raskasta ja vaativaa kuin se onkin. Oppilaiden dualistinen rooli korostuu opettajien vastauksissa: innostuneet oppilaat antavat potkua opettajan työpäivään, kun taas välinpitämättömien ja häiritsevien oppilaiden käytös uuvuttaa. Uupumisen syitä löytyy alati kapenevasta kotien kasvatusotteesta, sen sijaan jaksamista auttaa vapaa-aika, joka halutaan pitää visusti erillään työajasta.

Aihetta on tutkittu niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Ihmissuhde- ja vuorovaikutusammateissa työn aiheuttama kuormittuneisuus on lisääntynyt selvästi 1960-luvun lopulta näihin päiviin asti. Tulevaisuus ei näytä tätä taustaa vasten yhtään valoisammalta.

Avainsanat: opettajan työssäjaksaminen, stressi, burnout, muutos, professionaalisuus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste