Abiturienttien tiedontarpeet ja yliopistojen opintoinformaation tarjonta: vertailussa Tampereen ja Oulun yliopistojen WWW-sivut.
PULKKINEN, MARJU (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PULKKINEN, MARJU
2001
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-12-11Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää se, tarjoavatko yliopistojen verkkosivut abiturienteille heidän opintojen suunnittelussa tarvitsemaansa tietoa. Tutkimuksen kohteena olivat Kuhmon yhteislukion abiturientit ja Tampereen ja Oulun verkkosivut. Kirjallisuuden avulla selvitettiin aiempia tiedontarve- ja tiedonhankintatutkimuksia. Keskeisenä oli Suovalkaman tutkimus opiskelualan valintaan liittyvästä tiedonhankinnasta. Lisäksi selvitettiin kirjallisuuden avulla opiskelijoiden saamaa opintoneuvontaa. Yliopistoille lähetettiin kysely, jonka avulla selvitettiin yliopistojen mielipiteitä omista opintoinformaatiota tarjoavista WWW-sivuista.
Tutkielmaa voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa vertailtavina olivat Oulun ja Tampereen WWW-sivut. Kirjallisuuden avulla käytiin läpi WWW-sivujen käytettävyyttä ja erilaisia evaluointimalleja. Spoolin tutkimuksessaan kehittämän WWW-sivujen arviointimallin, Suovalkaman tiedontarvekategorioiden ja abiturienttien kyselyn tulosten avulla muokattiin tutkielman tiedontarvekategoriat: yleistiedon, valintamenettelyn, opiskelua koskeva ja ammatinvalinnan tiedontarve. Kategorioiden avulla arvioitiin verkkosivuja. Lisäksi sivuja arvioitiin heuristiikkalistan avulla, jonka muodostamisessa käytettiin pohjana Instonen ja Öörnin arviointimalleja.
Abiturientit käyttivät tiedonhankinnassa hyväkseen oppaita, opinto-ohjaajaa ja Internetiä. 65,5 % oli tyytymättömiä saamaansa tietoon tai ei osannut sanoa mielipidettä. Internetiä käytettiin paljon, ja vain 40 % oli tyytyväisiä yliopistojen sivuihin. Toivottiin selkeitä sivuja. Yliopistot ilmoittivat sivuille käyttäjäryhmät, joiden tarpeisiin sivut oli suunniteltu. Käytännössä kuitenkin sivut ovat suunniteltu organisaatiolähtöisesti, eikä käyttäjiä ole juuri huomioitu. Tampereella on syksyllä sivuja muutettu käyttäjälähtöisemmiksi. Opinto-oppaat ovat pdf-muodossa, josta on hankala hakea tietoa. Materiaalia ei ole useinkaan tuotettu verkkoa varten. Paljon tietoa on tiedekuntien ja laitosten sivuilla, joista sitä on vaikea hakea. Valintamenettelytiedot ovat hyvin esillä, mutta opiskelua koskeva yleistieto ja ammattiin valmistumisesta kertova tieto puuttuvat.
Sivuja tulisi kehittää rohkeasti käyttäjälähtöisiksi. Suunnittelussa pitäisi huomioida opintoneuvontaa pääsääntöisesti kysyvät ryhmät: yliopistoon hakijat, uudet opiskelijat, opinnoissa edenneet, valmistuvat ja vaihto-opiskelijat.
Tutkielmaa voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa vertailtavina olivat Oulun ja Tampereen WWW-sivut. Kirjallisuuden avulla käytiin läpi WWW-sivujen käytettävyyttä ja erilaisia evaluointimalleja. Spoolin tutkimuksessaan kehittämän WWW-sivujen arviointimallin, Suovalkaman tiedontarvekategorioiden ja abiturienttien kyselyn tulosten avulla muokattiin tutkielman tiedontarvekategoriat: yleistiedon, valintamenettelyn, opiskelua koskeva ja ammatinvalinnan tiedontarve. Kategorioiden avulla arvioitiin verkkosivuja. Lisäksi sivuja arvioitiin heuristiikkalistan avulla, jonka muodostamisessa käytettiin pohjana Instonen ja Öörnin arviointimalleja.
Abiturientit käyttivät tiedonhankinnassa hyväkseen oppaita, opinto-ohjaajaa ja Internetiä. 65,5 % oli tyytymättömiä saamaansa tietoon tai ei osannut sanoa mielipidettä. Internetiä käytettiin paljon, ja vain 40 % oli tyytyväisiä yliopistojen sivuihin. Toivottiin selkeitä sivuja. Yliopistot ilmoittivat sivuille käyttäjäryhmät, joiden tarpeisiin sivut oli suunniteltu. Käytännössä kuitenkin sivut ovat suunniteltu organisaatiolähtöisesti, eikä käyttäjiä ole juuri huomioitu. Tampereella on syksyllä sivuja muutettu käyttäjälähtöisemmiksi. Opinto-oppaat ovat pdf-muodossa, josta on hankala hakea tietoa. Materiaalia ei ole useinkaan tuotettu verkkoa varten. Paljon tietoa on tiedekuntien ja laitosten sivuilla, joista sitä on vaikea hakea. Valintamenettelytiedot ovat hyvin esillä, mutta opiskelua koskeva yleistieto ja ammattiin valmistumisesta kertova tieto puuttuvat.
Sivuja tulisi kehittää rohkeasti käyttäjälähtöisiksi. Suunnittelussa pitäisi huomioida opintoneuvontaa pääsääntöisesti kysyvät ryhmät: yliopistoon hakijat, uudet opiskelijat, opinnoissa edenneet, valmistuvat ja vaihto-opiskelijat.