Teollisessa tutkimusorganisaatiossa tuotettavan tietämyksen hallinta ja jakelu.
AURANEN, MIKKO (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AURANEN, MIKKO
2001
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-12-13Tiivistelmä
Edellytyksenä laadukkaalle yhteistyössä tehtävälle tutkimukselle ovat kommunikaation laatu ja määrä sekä tiedon ja tietämyksen jakelun vaivattomuus ja tehokkuus. Hajautuneessa organisaatiossa niiden merkitys entisestäänkin korostuu. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään tietämyksenhallinnan nykytilannetta kohdeorganisaatiossa, Nokia Research Centerissä, ja sitten hahmottelemaan tietämyksen hallinnan järjestelmää organisaation tarpeisiin. Työssä perehdytään ensin tietämykseen ja sen hallintaan kirjallisuuden avulla. Sitten muodostetaan malli kohdeorganisaation tietämyksenhallinnasta ja suhteutetaan malli kyselyn ja haastattelujen avulla kartoitettuun kohdeorganisaation tilanteeseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaation tarpeet tietämyksenhallinnan kehittämiselle ovat hyvin samansuuntaisia kuin kirjallisuudessakin esitetään: keskeisiä ongelmia ovat tietämyksen jakelu, tietotulva ja tarvittavan tietämyksen löytäminen. Tietämyksenhallinnan kehittäminen vaatii monimutkaisia ohjelmistoteknisiä ratkaisuja, ammattimaista käyttöliittymänsuunnittelua, keskusteluja tietämyksen tarvitsijoiden, järjestelmän tulevien käyttäjien, kanssa sekä tarkkoja suunnitelmia siitä, miten hanketta viedään eteenpäin. Tärkeimpänä kehittämiskohteena voidaan kuitenkin nähdä organisaation kulttuuri ja ilmapiiri. Mikään järjestelmä ei pelkästään tee organisaatiosta parempaa. Myöskään tietämystä ei voi luoda teknisten järjestelmien avulla, vaan kaikki lähtee ihmisestä, yksilöstä joka ajattelee, tekee johtopäätöksiä ja havaintoja ja yhdistelee uutta jo oppimaansa. Lisäksi tietämyksenhallinta jakautuu useisiin osa-alueisiin, joista teknologiset ratkaisut ovat vain yksi osa.