Viimeiseen klikkaukseen. Uuden median kritiikkiä elokuvan uuden aallon harjalta.
SOPANEN, PETTERI (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SOPANEN, PETTERI
2001
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-12-07Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee uusmedian kehitystä sen nykyiseen vaiheeseen ja hahmottaa yhtä mahdollisuutta seuraavaksi kehitysvaiheeksi. Painopiste on mediataiteellisten teosten visuaalisessa kerronnassa. Tutkielma on tiiviisti kiinni uusmedian käytännöissä, mutta pyrkii luomaan teoriaa yhdistelemällä uudessa ympäristössä toimivia osia olemassa olevista teorioista.
High Hopes on lokaali uusmediateos (CD-ROM). Koska yksi alkuperäisistä tavoitteista oli teoksen syntyprosessin tekeminen näkyväksi, on teoksen osia voinut sen eri vaiheissa ladata verkosta. Verkko on siis toiminut jakelukanavana, verkkoteos High Hopes ei ole.
Vertailukohtana ja teoriapohjana uusmedian tarkastelulle toimii elokuva. Teemoista merkittävimpiä ovat montaasin käyttö kerronnallisena välineenä, kritiikin mekitys kehitykseen ja rooli yhteiskunnallisena vaikuttajana. Vertailukohtina elokuvan historiassa ovat 1920-luvun neuvostoliittolaiset montaasielokuvat, Ranskan uusi aalto ennen kaikkea kritiikkinsä ja tekijänpolitiikkansa kautta ja italialaisen elokuvan neorealistinen suuntaus. Lähteistä tärkeimpiä ovat Sergei Eisensteinin Elokuvan muoto, sekä eri teoksissa julkaistut Jean-Luc Godardin ja André Bazinin teoreettisesti elokuvaa käsittelevät tekstit.
Montaasi on tehokas menetelmä uusmediakerronnassa, ja sitä voi pitää jopa sopivampana uusmedialle kuin elokuvalle, jonka piirissä se syntyi. Kritiikin ja auteurismin, tekijänpolitiiikan puute puolestaan on ongelma uusmedian tämän hetkisessä tilanteessa. Ryhmätyön merkitystä on korostettu tekijyyden kustannuksella, mikä on johtanut tilanteeseen, jossa tuotannoista usein puuttuu tulevasta teoksesta kokonaisnäkemyksen omaava vastuullinen ja myös valtaa käyttävä auteur-tekijä.
Uusmediateoksista esimerkkinä käytetään ensisijaisesti tämän journalistisen pro gradu -tutkielman teososaa, High Hopesia. Se pyrkii rikkomaan uusmedialle muotoutunutta tapaa mahduttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman pieneen tilaan, sekä kertoa sama asia monella eri mediamateriaalilla. Tällaista tapaa nimitetään tutkielmassa näytteiden estetiikaksi. Teoksessa kokeillaan totutusta poikkeavaa käyttöliittymää, joka toimii tekstin vierityksen kautta. Tämä on siinä mielessä poikkeuksellista, että ruudulta luettava teksti on usein nähty uusmedialle ongelmallisena. Sisällöllisesti High Hopes on yritys yhdistää faktapohjaista ja fiktiivistä teksti- ja kuvamateriaalia kantaa ottavaksi kokonaisuudeksi neorealistisen elokuvan tavoin.
ASIASANAT: UUSMEDIA, ELOKUVA, MONTAASI, NEOREALISMI, TEKIJÄNPOLITIIKKA
High Hopes on lokaali uusmediateos (CD-ROM). Koska yksi alkuperäisistä tavoitteista oli teoksen syntyprosessin tekeminen näkyväksi, on teoksen osia voinut sen eri vaiheissa ladata verkosta. Verkko on siis toiminut jakelukanavana, verkkoteos High Hopes ei ole.
Vertailukohtana ja teoriapohjana uusmedian tarkastelulle toimii elokuva. Teemoista merkittävimpiä ovat montaasin käyttö kerronnallisena välineenä, kritiikin mekitys kehitykseen ja rooli yhteiskunnallisena vaikuttajana. Vertailukohtina elokuvan historiassa ovat 1920-luvun neuvostoliittolaiset montaasielokuvat, Ranskan uusi aalto ennen kaikkea kritiikkinsä ja tekijänpolitiikkansa kautta ja italialaisen elokuvan neorealistinen suuntaus. Lähteistä tärkeimpiä ovat Sergei Eisensteinin Elokuvan muoto, sekä eri teoksissa julkaistut Jean-Luc Godardin ja André Bazinin teoreettisesti elokuvaa käsittelevät tekstit.
Montaasi on tehokas menetelmä uusmediakerronnassa, ja sitä voi pitää jopa sopivampana uusmedialle kuin elokuvalle, jonka piirissä se syntyi. Kritiikin ja auteurismin, tekijänpolitiiikan puute puolestaan on ongelma uusmedian tämän hetkisessä tilanteessa. Ryhmätyön merkitystä on korostettu tekijyyden kustannuksella, mikä on johtanut tilanteeseen, jossa tuotannoista usein puuttuu tulevasta teoksesta kokonaisnäkemyksen omaava vastuullinen ja myös valtaa käyttävä auteur-tekijä.
Uusmediateoksista esimerkkinä käytetään ensisijaisesti tämän journalistisen pro gradu -tutkielman teososaa, High Hopesia. Se pyrkii rikkomaan uusmedialle muotoutunutta tapaa mahduttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman pieneen tilaan, sekä kertoa sama asia monella eri mediamateriaalilla. Tällaista tapaa nimitetään tutkielmassa näytteiden estetiikaksi. Teoksessa kokeillaan totutusta poikkeavaa käyttöliittymää, joka toimii tekstin vierityksen kautta. Tämä on siinä mielessä poikkeuksellista, että ruudulta luettava teksti on usein nähty uusmedialle ongelmallisena. Sisällöllisesti High Hopes on yritys yhdistää faktapohjaista ja fiktiivistä teksti- ja kuvamateriaalia kantaa ottavaksi kokonaisuudeksi neorealistisen elokuvan tavoin.
ASIASANAT: UUSMEDIA, ELOKUVA, MONTAASI, NEOREALISMI, TEKIJÄNPOLITIIKKA