Kirjavalintaa yleisten kirjastojen lasten- ja nuortenosastoilla. Etnografinen tutkimus valintaperiaatteiden ja kriteerien käytöstä valintatilanteessa.
TURUNEN, SANNA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TURUNEN, SANNA
2001
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-11-19Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on yleisten kirjastojen lasten- ja nuortenosastoille hankittavan kirjallisuuden valintaperusteet ja niiden soveltaminen käytäntöön valintatilanteessa. Työssä tarkastellaan eri osatekijöiden vaiku-tuksia kirjavalintaa tekevien henkilöiden päätöksiin. Tutkimuksen lähtökohtana olivat muun muassa seuraavat kysymykset ja tutkimusongelmat: Miten kirjastojen hankintaohjeet vaikuttavat valintoihin; onko valintaa tekevän henkilön omilla kokemuksilla merkitystä; minkälaisia apuvälineitä kirjastonhoitajat käyttävät valintoja miettiessään; kuinka paljon asiakaskunnan tarpeiden tuntemus vaikuttaa valintapäätöksiin ja miten kustantamojen tunnettuus näkyy valinnoissa. Tutkimus on tehty touko-heinäkuussa 2001.
Tutkimukseen osallistui neljä kirjastoa eri puolilta Suomea, joista jokaisesta haastateltiin yhtä henkilöä. Empiirinen aineisto muodostuu osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun menetelmin kootusta tutkimusmateriaalista. Ennen valintatilannetta kirjastonhoitajat kertoivat yleisesti kirjastojensa hankintaperiaatteista ja muista mahdollisesti valintaan vaikuttavista asioista. Valintatilanteessa kirjastonhoitajat kävivät läpi kustantamojen ja kirjakauppojen hankintalistoja ja kertoivat niiden perusteella valinta- tai hylkäyspäätöksistään. Valintatilanteen jälkeen käydyissä vapaamuotoisissa keskusteluissa käytiin läpi valinta-tilannetta ja muita valintaan vaikuttavia tekijöitä, joita kirjastonhoitajat olivat itse huomioineet.
Empiirisestä aineistosta saatujen tulosten perusteella voidaan esittää seuraavia tuloksia: kirjastonhoitajien kirjavalintoihin vaikuttavat eniten
1) työkokemuksen myötä syntynyt kirjallisuuden tuntemus ja
asiakaskunnan tarpeiden tiedostaminen
2) kustantamojen tunnettuus ja sen myötä turvalliset valinnat
3) lainaus- ja kysyntätilastot; valinnan mukauttaminen kysyntään.
Vähiten valintoihin vaikuttavat
1) kirjastojen kirjatut hankintaohjeet
2) muissa tiedonlähteissä esitetyt arviot ja muu informaatio valittavana
olevasta kirjallisuudesta
3) sivistävyyteen ja kasvattavuuteen pohjautuvat periaatteet.
Tutkimukseen osallistui neljä kirjastoa eri puolilta Suomea, joista jokaisesta haastateltiin yhtä henkilöä. Empiirinen aineisto muodostuu osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun menetelmin kootusta tutkimusmateriaalista. Ennen valintatilannetta kirjastonhoitajat kertoivat yleisesti kirjastojensa hankintaperiaatteista ja muista mahdollisesti valintaan vaikuttavista asioista. Valintatilanteessa kirjastonhoitajat kävivät läpi kustantamojen ja kirjakauppojen hankintalistoja ja kertoivat niiden perusteella valinta- tai hylkäyspäätöksistään. Valintatilanteen jälkeen käydyissä vapaamuotoisissa keskusteluissa käytiin läpi valinta-tilannetta ja muita valintaan vaikuttavia tekijöitä, joita kirjastonhoitajat olivat itse huomioineet.
Empiirisestä aineistosta saatujen tulosten perusteella voidaan esittää seuraavia tuloksia: kirjastonhoitajien kirjavalintoihin vaikuttavat eniten
1) työkokemuksen myötä syntynyt kirjallisuuden tuntemus ja
asiakaskunnan tarpeiden tiedostaminen
2) kustantamojen tunnettuus ja sen myötä turvalliset valinnat
3) lainaus- ja kysyntätilastot; valinnan mukauttaminen kysyntään.
Vähiten valintoihin vaikuttavat
1) kirjastojen kirjatut hankintaohjeet
2) muissa tiedonlähteissä esitetyt arviot ja muu informaatio valittavana
olevasta kirjallisuudesta
3) sivistävyyteen ja kasvattavuuteen pohjautuvat periaatteet.