Opiskelijoiden käsitys Diakonia-ammattikorkeakoulun yrityskuvasta.
MÄKITALO, MAIJA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKITALO, MAIJA
2001
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-11-14Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun ( DIAK ) ja erityisesti sen Porin yksikön yrityskuvaa opiskelijoiden näkemänä. Tutkimusongelmat olivat: Miten Diakonia-ammattikorkeakoulun ja sen Porin yksikön yrityskuva on muodostunut ja millainen käsitys Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin yksikön opiskelijoilla on Diakonia-ammattikorkeakoulun ja erityisesti sen Porin yksikön yrityskuvasta? Tutkimustulokset antavat tietoa väliaikaisen Diakonia-ammattikorkeakoulun vuosien 1996 - 1999 toiminnasta. Tavoitteena on saadun tiedon hyödyntäminen Diakonia-ammattikorkeakoulun kehittämisessä.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena sähköisesti DIAKin palvelimella helmi-maaliskuussa 1999. Mukana oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 95 Porin yksikön opiskelijaa ja yhteensä 46 opiskelijaa DIAKin muista yksiköistä. Vastausprosentti Porin yksikön opiskelijoiden osalta oli 53%. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden käsitys DIAKin ja sen Porin yksikön yrityskuvasta on melko hyvä. Vasta kolmannen toimintavuoden käynnistyessä lähes 70 prosenttia opiskelijoista koki opiskelukokemustensa vastanneen odotuksia. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan Diakonia-ammattikorkeakoulun diakonista sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelmaa ja sen perusratkaisuja moniammatillisuutta, laaja-alaisuutta, tiimityötä ja työelämäyhteyksiä pitää onnistuneina.
Yrityskuvan rakentumisen asennevaiheen faktoreita kuvaamaan muodostetuista summamuuttujista sai korkeimman keskiarvon (ka 3,7) työelämävalmiuksia kuvaava muuttuja. Opiskelijat arvostivat ammattikorkeakoulun kristillistä arvopohjaa ja kokivat opiskelijakeskeisyyden periaatteen toteutuvan toiminnassa melko hyvin.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden tärkeimmät kehittämishaasteet DIAKille ovat verkostomaisen toiminnan vahvistaminen, tiedonkulun parantaminen, yhteisten ”pelisääntöjen” hiominen ja opettajien työelämätietouden ajantasaistaminen. Edellisten lisäksi Porin yksikössä myös fyysisen oppimisympäristön parantaminen.
Avainsanat: ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu, yrityskuva
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena sähköisesti DIAKin palvelimella helmi-maaliskuussa 1999. Mukana oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 95 Porin yksikön opiskelijaa ja yhteensä 46 opiskelijaa DIAKin muista yksiköistä. Vastausprosentti Porin yksikön opiskelijoiden osalta oli 53%. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden käsitys DIAKin ja sen Porin yksikön yrityskuvasta on melko hyvä. Vasta kolmannen toimintavuoden käynnistyessä lähes 70 prosenttia opiskelijoista koki opiskelukokemustensa vastanneen odotuksia. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan Diakonia-ammattikorkeakoulun diakonista sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelmaa ja sen perusratkaisuja moniammatillisuutta, laaja-alaisuutta, tiimityötä ja työelämäyhteyksiä pitää onnistuneina.
Yrityskuvan rakentumisen asennevaiheen faktoreita kuvaamaan muodostetuista summamuuttujista sai korkeimman keskiarvon (ka 3,7) työelämävalmiuksia kuvaava muuttuja. Opiskelijat arvostivat ammattikorkeakoulun kristillistä arvopohjaa ja kokivat opiskelijakeskeisyyden periaatteen toteutuvan toiminnassa melko hyvin.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden tärkeimmät kehittämishaasteet DIAKille ovat verkostomaisen toiminnan vahvistaminen, tiedonkulun parantaminen, yhteisten ”pelisääntöjen” hiominen ja opettajien työelämätietouden ajantasaistaminen. Edellisten lisäksi Porin yksikössä myös fyysisen oppimisympäristön parantaminen.
Avainsanat: ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu, yrityskuva