Verkko-oppiminen yrityksen henkilöstökoulutuksessa, Web-based Learning in Corporate Personnel Training.
LAAKSONEN, KIRSI (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAAKSONEN, KIRSI
2001
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-11-16Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää verkko-oppimisen käyttöönottoa ja toteutumista yrityksen henkilöstökoulutuksessa. Tavoitteena on tarkastella verkko-oppimisen käyttöönottoprosessin onnistumista sekä verkkokoulutukseen osallistuneen henkilöstön että henkilöstön kehittäjien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena on etsiä tutkimusaineistosta mielekkään verkko-oppimisen toteutumisen yleisiä kriteereitä. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään verkko-oppimisen käsitettä ja käsitellään verkko-oppimiseen liittyviä teoreettisia lähtökohtia.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on TietoEnator Oyj. Yrityksen henkilöstön ohjelmointikoulutusta on toteutettu verkkokursseilla osana TE-Akatemia-koulutusratkaisua ja verkko-oppimisympäristöä. Tutkimusaineisto koostuu kesäkuussa 2001 suoritetuista TietoEnatorin työntekijöiden 13:sta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkittavista kymmenen oli verkkokoulutukseen osallistunutta verkko-opiskelijaa ja kolme henkilöstön kehittämistehtävissä toimivaa esimiestä (HR-henkilöt).
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sekä verkko-opiskelijat että HR-henkilöt suhtautuivat pääosin myönteisesti verkko-oppimiseen ja se nähtiin yhtenä varteenotettavana henkilöstökoulutuksen muotona. Henkilöstön kannalta verkko-oppimisen käyttöönottoprosessin suunnittelussa, informoinnissa ja toteuttamisessa todettiin olevan parantamisen varaa. Suurimmat kehittämisen kohteet liittyivät varsinaisen opiskeluympäristön ja verkkokurssin rakenteeseen, käytettävyyteen sekä tekniikkaan. Verkko-opiskelijoiden näkemykset ohjauksen tarpeesta sekä lähitapaamisten ja vuorovaikutuksen tärkeydestä vaihtelivat riippuen siitä, kuinka itsenäiseksi verkko-opiskelu miellettiin ja miten tuttu oppisisältö oli opiskelijoille entuudestaan. HR-henkilöt korostivat, että tietoverkkoja hyödyntävä oppiminen ja opiskelu on vain yksi tapa kouluttaa henkilöstöä, eikä se sovellu kaikkiin aiheisiin eikä kaikille oppijoille. Tutkimus osoitti, että koko organisaation sitoutuminen ja johdon tuki takaavat verkko-oppimisen käyttöönotolle suotuisat lähtökohdat. Samoin tuli esille, että mielekkään verkko-oppimisen kriteerien avulla voidaan kiinnittää huomiota keskeisiin tekijöihin verkko-oppimisprosessia rakennettaessa ja arvioitaessa, mutta kriteerien pedagogiset perusteet tulee olla huomioitu.
Avainsanat: verkko-oppiminen, verkko-opiskelu, henkilöstökoulutus
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on TietoEnator Oyj. Yrityksen henkilöstön ohjelmointikoulutusta on toteutettu verkkokursseilla osana TE-Akatemia-koulutusratkaisua ja verkko-oppimisympäristöä. Tutkimusaineisto koostuu kesäkuussa 2001 suoritetuista TietoEnatorin työntekijöiden 13:sta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkittavista kymmenen oli verkkokoulutukseen osallistunutta verkko-opiskelijaa ja kolme henkilöstön kehittämistehtävissä toimivaa esimiestä (HR-henkilöt).
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sekä verkko-opiskelijat että HR-henkilöt suhtautuivat pääosin myönteisesti verkko-oppimiseen ja se nähtiin yhtenä varteenotettavana henkilöstökoulutuksen muotona. Henkilöstön kannalta verkko-oppimisen käyttöönottoprosessin suunnittelussa, informoinnissa ja toteuttamisessa todettiin olevan parantamisen varaa. Suurimmat kehittämisen kohteet liittyivät varsinaisen opiskeluympäristön ja verkkokurssin rakenteeseen, käytettävyyteen sekä tekniikkaan. Verkko-opiskelijoiden näkemykset ohjauksen tarpeesta sekä lähitapaamisten ja vuorovaikutuksen tärkeydestä vaihtelivat riippuen siitä, kuinka itsenäiseksi verkko-opiskelu miellettiin ja miten tuttu oppisisältö oli opiskelijoille entuudestaan. HR-henkilöt korostivat, että tietoverkkoja hyödyntävä oppiminen ja opiskelu on vain yksi tapa kouluttaa henkilöstöä, eikä se sovellu kaikkiin aiheisiin eikä kaikille oppijoille. Tutkimus osoitti, että koko organisaation sitoutuminen ja johdon tuki takaavat verkko-oppimisen käyttöönotolle suotuisat lähtökohdat. Samoin tuli esille, että mielekkään verkko-oppimisen kriteerien avulla voidaan kiinnittää huomiota keskeisiin tekijöihin verkko-oppimisprosessia rakennettaessa ja arvioitaessa, mutta kriteerien pedagogiset perusteet tulee olla huomioitu.
Avainsanat: verkko-oppiminen, verkko-opiskelu, henkilöstökoulutus