Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiedon auditointi yrityskirjaston kehittämiseksi. Esimerkkinä Patria Finavitec.

KOIVISTO, EEVA (2001)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KOIVISTO, EEVA
2001

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-10-01
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää miten hyvin tapaustutkimusorganisaation, Patria Finavitec Oy:n Huolto-liiketoiminnan yrityskirjasto vastaa yrityksen tiedontarpeisiin ja toisaalta miten yrityskirjastoa ja koko tietohallintoa voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi paremmin näihin tarpeisiin. Lähestymistapana tässä tutkielmassa käytettiin tiedon auditointia, joka toteutettiin määrittämällä yrityskirjaston tietoresurssit sekä selvittämällä yrityksessä työskentelevien insinöörien tiedonhankintatapoja ja -tarpeita.

Pohjana tälle tutkielmalle käytettiin Patria Finavitecissa tehtyä Kirjastotoiminnan kehittäminen -projektia, jossa selvitettiin Patria Finavitecin eri toimipisteiden kirjastotoiminnan nykytilanne. Projektin yhteydessä tehty yrityskirjaston tietoresurssien kartoitus tehtiin havainnoimalla ja dokumenttianalyysiä käyttämällä. Insinöörien tiedonhankintatapojen ja -tarpeiden tarkastelussa hyödynnettiin projektin yhteydessä tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä sekä teemahaastattelumenetelmää. Kysely lähetettiin 100 henkilölle eri toimipisteisiin ja vastausprosentti Huolto-liiketoiminnan kirjastoon liittyvissä kysymyksissä oli 60% (n=36). Teemahaastatteluja oli kahdeksan. Haastateltavista yksi oli nainen, kuusi miehiä.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että tapaustutkimusorganisaation

kirjasto palvelee asiakkaitaan resursseihin nähden kiitettävästi. Suurin osa kirjaston palvelutarjonnasta koskee kuitenkin vain osaa henkilöstöä ja kirjaston

käytön insinöörien tiedonhankinnassa voidaan todeta olevan melko vähäistä. Tämän vuoksi kirjaston kehittäminen osana muuta tietohallintoa on tulosten perusteella tärkeää.

Avainsanat: YRITYSKIRJASTOT, TIEDON AUDITOINTI, TIETOHALLINTO, TIEDONHANKINTA
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37060]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste