Tiedon auditointi yrityskirjaston kehittämiseksi. Esimerkkinä Patria Finavitec.
KOIVISTO, EEVA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIVISTO, EEVA
2001
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-10-01Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää miten hyvin tapaustutkimusorganisaation, Patria Finavitec Oy:n Huolto-liiketoiminnan yrityskirjasto vastaa yrityksen tiedontarpeisiin ja toisaalta miten yrityskirjastoa ja koko tietohallintoa voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi paremmin näihin tarpeisiin. Lähestymistapana tässä tutkielmassa käytettiin tiedon auditointia, joka toteutettiin määrittämällä yrityskirjaston tietoresurssit sekä selvittämällä yrityksessä työskentelevien insinöörien tiedonhankintatapoja ja -tarpeita.
Pohjana tälle tutkielmalle käytettiin Patria Finavitecissa tehtyä Kirjastotoiminnan kehittäminen -projektia, jossa selvitettiin Patria Finavitecin eri toimipisteiden kirjastotoiminnan nykytilanne. Projektin yhteydessä tehty yrityskirjaston tietoresurssien kartoitus tehtiin havainnoimalla ja dokumenttianalyysiä käyttämällä. Insinöörien tiedonhankintatapojen ja -tarpeiden tarkastelussa hyödynnettiin projektin yhteydessä tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä sekä teemahaastattelumenetelmää. Kysely lähetettiin 100 henkilölle eri toimipisteisiin ja vastausprosentti Huolto-liiketoiminnan kirjastoon liittyvissä kysymyksissä oli 60% (n=36). Teemahaastatteluja oli kahdeksan. Haastateltavista yksi oli nainen, kuusi miehiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tapaustutkimusorganisaation
kirjasto palvelee asiakkaitaan resursseihin nähden kiitettävästi. Suurin osa kirjaston palvelutarjonnasta koskee kuitenkin vain osaa henkilöstöä ja kirjaston
käytön insinöörien tiedonhankinnassa voidaan todeta olevan melko vähäistä. Tämän vuoksi kirjaston kehittäminen osana muuta tietohallintoa on tulosten perusteella tärkeää.
Avainsanat: YRITYSKIRJASTOT, TIEDON AUDITOINTI, TIETOHALLINTO, TIEDONHANKINTA
Pohjana tälle tutkielmalle käytettiin Patria Finavitecissa tehtyä Kirjastotoiminnan kehittäminen -projektia, jossa selvitettiin Patria Finavitecin eri toimipisteiden kirjastotoiminnan nykytilanne. Projektin yhteydessä tehty yrityskirjaston tietoresurssien kartoitus tehtiin havainnoimalla ja dokumenttianalyysiä käyttämällä. Insinöörien tiedonhankintatapojen ja -tarpeiden tarkastelussa hyödynnettiin projektin yhteydessä tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä sekä teemahaastattelumenetelmää. Kysely lähetettiin 100 henkilölle eri toimipisteisiin ja vastausprosentti Huolto-liiketoiminnan kirjastoon liittyvissä kysymyksissä oli 60% (n=36). Teemahaastatteluja oli kahdeksan. Haastateltavista yksi oli nainen, kuusi miehiä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tapaustutkimusorganisaation
kirjasto palvelee asiakkaitaan resursseihin nähden kiitettävästi. Suurin osa kirjaston palvelutarjonnasta koskee kuitenkin vain osaa henkilöstöä ja kirjaston
käytön insinöörien tiedonhankinnassa voidaan todeta olevan melko vähäistä. Tämän vuoksi kirjaston kehittäminen osana muuta tietohallintoa on tulosten perusteella tärkeää.
Avainsanat: YRITYSKIRJASTOT, TIEDON AUDITOINTI, TIETOHALLINTO, TIEDONHANKINTA