Kotipalvelutoiminnan sisällön ja laadun vertailu Tampereella.
HIRVELÄ, HANNELE (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HIRVELÄ, HANNELE
2001
Kunnallistalous - Local Public Economics
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2001-09-19Tiivistelmä
Työssä tutkitaan vanhusten ja vammaisten kotipalvelutuotannossa vallitsevia sisällöllisiä ja laadullisia eroja kahden tuottajaryhmän välillä. Vertailupareina ovat julkinen eli kunnallinen kotipalvelutuotanto sekä yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajien kotipalvelutuotanto. Tutkimuksen peruslähtökohtana on ajatus siitä, että markkinoilla toimivat tuottajat ovat reaktioherkempiä ja tehokkaampia palvelutuotannossaan, josta johtuen heidän tuottamansa palvelut vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeita. Vertaamalla näitä yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajien tuottamia palveluja kunnan tuottamiin palveluihin, saadaan selville ne asiakkaiden tarpeet, jotka jäävät tyydyttämättä julkisen tuottajan toimesta samoin kuin mahdolliset laadulliset eroavuudet näiden tuottajaryhmien välillä. Saatuja tuloksia vertaamalla saadaan siis selville ne koti-palveluun liittyvät tehtävät, joita kunta ei tuota tai joita sen tulisi tuottaa enemmän sekä ne laadun osa-alueet, joissa kunnalla on kehittämisen varaa.
Tutkielman teoreettisen osan pohjana on käytetty kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, artikkeleita sekä kotimaista lainsäädäntöä. Teoreettinen osuus tukee ja selventää empiiristä osuutta. Tutkimus painottuu empiiriseen osuuteen, jossa aihetta tarkastellaan ky-selyaineiston avulla. Kyselyaineisto koostuu Tampereen kaupungin johtavilta kotipalveluohjaajilta sekä yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajaorganisaatioiden vastuuhenkilöiltä kerätyistä tiedoista. Kyselyn kohteiksi valituista Tamperelaisista tuottajista peräti 75 % vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokseksi saatiin, että julkinen palvelutuottaja selviytyi erittäin hyvin tuottajaryhmien välisestä vertailusta. Sisällöllisessä vertailussa löytyi ainoastaan muutamia kotipalveluun sisältyviä tehtäviä, joita julkinen tuottaja ei tuottanut ollenkaan. Tosin vas-taavasti yksityiset ja voittoa tavoittelemattomat tuottajat tuottivat melkein kaikkea mitä julkinenkin tuottaja tuotti, joten tästä voidaan vetää johtopäätös, että julkiset palvelut eivät ole ainakaan riittäviä. Laadullisissa mittauksissa julkinen tuottaja selviytyi ylei-sesti ottaen hyvin. Joissain tapauksissa julkinen tuotanto oli jopa laadullisesti parempaa kuin yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajien tuotanto. Ainoastaan asiakkaan palvelun saannin nopeudessa julkisella tuottajalla olisi kehittämisen varaa.
Tutkielman teoreettisen osan pohjana on käytetty kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, artikkeleita sekä kotimaista lainsäädäntöä. Teoreettinen osuus tukee ja selventää empiiristä osuutta. Tutkimus painottuu empiiriseen osuuteen, jossa aihetta tarkastellaan ky-selyaineiston avulla. Kyselyaineisto koostuu Tampereen kaupungin johtavilta kotipalveluohjaajilta sekä yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajaorganisaatioiden vastuuhenkilöiltä kerätyistä tiedoista. Kyselyn kohteiksi valituista Tamperelaisista tuottajista peräti 75 % vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokseksi saatiin, että julkinen palvelutuottaja selviytyi erittäin hyvin tuottajaryhmien välisestä vertailusta. Sisällöllisessä vertailussa löytyi ainoastaan muutamia kotipalveluun sisältyviä tehtäviä, joita julkinen tuottaja ei tuottanut ollenkaan. Tosin vas-taavasti yksityiset ja voittoa tavoittelemattomat tuottajat tuottivat melkein kaikkea mitä julkinenkin tuottaja tuotti, joten tästä voidaan vetää johtopäätös, että julkiset palvelut eivät ole ainakaan riittäviä. Laadullisissa mittauksissa julkinen tuottaja selviytyi ylei-sesti ottaen hyvin. Joissain tapauksissa julkinen tuotanto oli jopa laadullisesti parempaa kuin yksityisten ja voittoa tavoittelemattomien tuottajien tuotanto. Ainoastaan asiakkaan palvelun saannin nopeudessa julkisella tuottajalla olisi kehittämisen varaa.