Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirjoitelmien arviointi peruskoulun ala-asteella

SALONEN, TARJA (1999)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SALONEN, TARJA
1999

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän projektitutkielman aiheena on kirjoitelmien arviointi peruskoulun ala-asteella.Tutkimuksen pääongelma on:Miten oppilaiden kirjoitelmia arvioidaan?Pääongelmaan kuuluvat kysymykset siitä, minkälaisiin seikkoihin opettajan tulee kiinnittää huomiota arvioidessaan oppilaiden kirjoitelmia ja se miten arviointi annetaan oppilaalle, jotta siitä olisi hyötyä kirjoittamisen kehittymiselle.Tutkimuksen lähtökohtana on verrata intuitiivisesti oppilaiden kirjoitelmista annettua palautetta arviointimallin perusteella annettuun palautteeseen. Tutkimusta varten keräsin kahdelta viidenneltä luokalta oppilaiden kirjoitelmia, jotka aluksi arvioin intuitiivisesti eli oman sisäisen käsityksen ja vaistonvaraisen tajunnan avulla sekä sen jälkeen erilaisten arviointimallien avulla. Tein havaintoja molemmista arviointitavoista sekä vertasin tuloksia keskenään. Tämän tutkimuksen yksi tarkoitus olikin pystyä osoittamaan puutteelliseksi kirjoitelmien arviointi pelkän intuition perusteella.Haastattelin myös kahta luokanopettajaa, joiden oppilaiden kirjoitelmia olin tutkimukseeni saanut. Haastattelun tarkoitus oli saada selville, kuinka kokeneet opettajat arvioivat kirjoitelmia sekä varmistaa ennakko-oletukseni siitä, etteivät aina opettajat itsekään tiedä, kuinka kirjoitelmia pitäisi arvioida.Tutkimustuloksista mainittakoon muun muassa se, että kirjoitelmien arviointi tulisi tehdä siten, että arviointi voisi tukea oppilaan kirjoittamisen kehitystä. Arviointi ei ole pelkän numeron tai muutaman sanan kirjoittamista kirjoitelman loppuun. Oppilaan on tiedettävä, mitä hänen tekstissään arvioidaan ja miten hän pystyy seuraavalla kerralla parantamaan kirjoittamistaan. Tällöin sanallisella palautteella on erittäin tärkeä rooli arvioinnissa. Tässä tutkimuksessa arviointimallin käyttäminen osoittautui myös erittäin hyödylliseksi kirjoitelmien arvioinnissa. Mallin avulla arvioinnista tuli helpompaa, koska tiesin, mihin asioihin pitää kiinnittää lukiessa huomiota. Tekstin kokonaisuus oli myös helpompi havaita arviointimallin avulla samoin kuin oli helpompi antaa oppilaalle asianmukainen palaute hänen kirjoittamisestaan. Numeron antaminenkin helpottui, koska monen arviointimallin pistemäärä on helposti muunnettavissa numeroksi. Ilman arviointimallia tehdyt kirjoitelmien arvioinnit jäivät hyvin pintapuolisiksi, koska ei ollut oikein tietoa, mihin kaikkiin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota. Arviointimallien käyttöä siis kirjoitelmien arvioimisessa puoltaa monta asiaa. Arviointi pitäisi olla ammattitaitoisesti tehtyä eikä pelkän intuition eli sisäisen näkemyksen varassa tapahtuvaa.Asiasanat: oppilasarviointi - peruskoulun ala-aste, ainekirjoitus - arviointi, kirjoitustaito - arviointi, kirjoittaminen - oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste