Martat ja Mariat oppimisyhteiskunnassa.
DOMONYI, TETTI (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
DOMONYI, TETTI
2001
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-09-11Sisällysluettelo
1. Johdanto 3 1.1. Tutkimuksen lähtökohdat ja tavoitteet 3 1.2. Vapaa sivistystyö tutkimuskohteena 4 1.3. Tutkimuksen taustasitoumukset 8 2. Kansalaisjärjestöt ja yhteisöllinen oppiminen 11 2.1. Yhteisöllisyys käsitteenä 11 2.2. Kolmas sektori ja vapaan sivistystyön järjestötoiminta 13
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on kansalaisjärjestössä tapahtuva uudistava ja yhteisöllinen oppiminen. Siinä tarkastellaan vapaan sivistystyön näkökulmasta, mitä yhteisöllisyydestä ja kolmannesta sektorista on kirjoitettu ja kuvataan Marttajärjestön toimintaa. Empiirinen aineisto muodostuu yksittäisten marttayhdistysten jäsenten ’Me teimme sen yhdessä’ -kilpakirjoitukseen lähettämistä essee-tyyppisistä kirjoitelmista. Opintotoiminnan Keskusliiton järjestämässä kilpailussa oli aiheena yhteisöllisyyden toteutuminen järjestötyössä. Tekstejä on 19 kappaletta, 103 kirjoitusarkkia, jotka on kopioitu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunous –arkistosta. Yhteisöllisyyden lisäksi tarkastellaan aikuisten oppimista yleensä ja varsinkin yhteisöllistä oppimista Marttajärjestössä.
Marttojen kilpakirjoitustekstit ovat esseemuotoisia kirjoitelmia, jotka on kirjoitettu yhteisöllisyysteeman viitekehyksessä. Tekstit ovat kertomuksen muodossa ja tarinoihin on kudottu paljon henkilökohtaista ja yhteisöllistä kulttuurihistoriaa. Siksi tutkimusmetodi on ollut narratiivinen. Sisällönanalyysissa ei ole muodostettu ydintarinoita tai tyyppikompositioita, vaan on koottu erilaisia tutkimusta valaisevia teemoja. Teemat muodostuivat aluksi kilpailun järjestäjien antamista aihe-ehdotelmista, mutta analyysin edetessä tärkeimmäksi viitekehykseksi nousi oppiminen, varsinkin yhteisöllinen oppinen. Tärkeimmät taustateoriat uudistava oppiminen sekä oppiminen käytännön yhteisöissä tukivat tätä tulosta.
Marttojen tehtävä neuvontajärjestönä on huolehtia käytännöllisistä perheen, kodin ja yhteisön asioista. Marttanimitys on leimaa-antavasti korostanut järjestön tuota puolta. Marttajärjestö on kuitenkin myös aikuiskoulutusjärjestö, joka tarjoaa alan opintoja, järjestökoulutusta ja kulttuuritoimintaa. Toiminta vastaa myös jäsenten oppimisen ja itsensä toteuttamisen tarpeeseen eli ihmisen Maria-puoleen.
Aineiston perusteella vapaan sivistystyön uuden puitelain tarkoitus ja tavoitteet toteutuvat hyvin. Toimiminen Marttajärjestössä ja sen opintotoimintaan osallistuminen tukee monipuolista yksilöllistä kehittymistä ja antaa mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen. Itsenäistynyt nykyihminen ei menetä itsenäisyyttään, vaan toteuttaa itseään järjestötyössä. Marttojen toiminta edistää yhteisöllisyyttä, kansanvaltaisuutta ja tasa-arvon sekä moniarvoisuuden toteutumista vapaan sivistystyön puitelain tarkoituspykälää toteuttavasti. Toiminnassa martat oppivat osallisina toimintaan, yhteisöllisesti. Kansalaisjärjestönä martat ovat osa oppimis- ja osaamisyhteiskuntaa.
Avainsanat: vapaa sivistystyö, kansalaisjärjestön opintotoiminta, yhteisöllisyys, kolmas sektori, oppiminen käytännön yhteisöissä
Marttojen kilpakirjoitustekstit ovat esseemuotoisia kirjoitelmia, jotka on kirjoitettu yhteisöllisyysteeman viitekehyksessä. Tekstit ovat kertomuksen muodossa ja tarinoihin on kudottu paljon henkilökohtaista ja yhteisöllistä kulttuurihistoriaa. Siksi tutkimusmetodi on ollut narratiivinen. Sisällönanalyysissa ei ole muodostettu ydintarinoita tai tyyppikompositioita, vaan on koottu erilaisia tutkimusta valaisevia teemoja. Teemat muodostuivat aluksi kilpailun järjestäjien antamista aihe-ehdotelmista, mutta analyysin edetessä tärkeimmäksi viitekehykseksi nousi oppiminen, varsinkin yhteisöllinen oppinen. Tärkeimmät taustateoriat uudistava oppiminen sekä oppiminen käytännön yhteisöissä tukivat tätä tulosta.
Marttojen tehtävä neuvontajärjestönä on huolehtia käytännöllisistä perheen, kodin ja yhteisön asioista. Marttanimitys on leimaa-antavasti korostanut järjestön tuota puolta. Marttajärjestö on kuitenkin myös aikuiskoulutusjärjestö, joka tarjoaa alan opintoja, järjestökoulutusta ja kulttuuritoimintaa. Toiminta vastaa myös jäsenten oppimisen ja itsensä toteuttamisen tarpeeseen eli ihmisen Maria-puoleen.
Aineiston perusteella vapaan sivistystyön uuden puitelain tarkoitus ja tavoitteet toteutuvat hyvin. Toimiminen Marttajärjestössä ja sen opintotoimintaan osallistuminen tukee monipuolista yksilöllistä kehittymistä ja antaa mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen. Itsenäistynyt nykyihminen ei menetä itsenäisyyttään, vaan toteuttaa itseään järjestötyössä. Marttojen toiminta edistää yhteisöllisyyttä, kansanvaltaisuutta ja tasa-arvon sekä moniarvoisuuden toteutumista vapaan sivistystyön puitelain tarkoituspykälää toteuttavasti. Toiminnassa martat oppivat osallisina toimintaan, yhteisöllisesti. Kansalaisjärjestönä martat ovat osa oppimis- ja osaamisyhteiskuntaa.
Avainsanat: vapaa sivistystyö, kansalaisjärjestön opintotoiminta, yhteisöllisyys, kolmas sektori, oppiminen käytännön yhteisöissä