Tuo voimaa mutta pelottaa ja ärsyttää. Teknologian tehtävät nuorten mielikirjallisuuden tarinoissa
POHJAVIRTA, HILLERVO (2001)
POHJAVIRTA, HILLERVO
2001
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9895
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9895
Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1 1.1 Johdatus ongelmaan 1 1.2. Ongelmanasettelu 3 1.3. Lähestymistapojen vertailua: Teknologia, nuorten identiteetti ja mielitarinat 5 1.3.1. Identiteetti on jatkuva konstruointiprosessi 5 1.3.2. Näkökulmia sukupuolten käyttäytymiseroihin 7 1.3.3. Miksi teknologia ei vedä naisia puoleensa? 8 1.3.4. Tytöt ja pojat viestimienkäyttäjinä 9 1.3.5. Tyttöjen ja poikien tarinamaku 11 1.3.6. Mielitarinoiden tuotanto on ammattimaista toimintaa 12 1.3.7. Yhteenveto 14 1.4. Aineisto 15 1.5. Metodologia 16 1.6. Työn rakenne ja eteneminen 19 2. TEKNOLOGIAN TEHTÄVIÄ NUORTEN MIELITARINOISSA 21 2.1. Tehtävänasettelu ja aineiston ryhmittely 21 2.2. Teknologia tuo voimaa hyville ja pahoille 23 2.2.1. Arkineuvokkuus tukee tehtävän suorittamista 23 2.2.2. Henkisen paineen purkaminen teknologian avulla 25 2.2.3. Hohdokkuus: oikeita valintoja ja ylivoimaisia keksintöjä 27 2.3. Toisten teknologiankäyttö ärsyttää ja pelottaa muita 29 2.3.1. Puhelimen ja auton omistajaa kadehditaan 30 2.3.2. Isä kasvattaa puhelimitse poikaansa 31 2.3.3. Yksipuolinen lahjakkuus ja porvarillinen ammatinvalinta arvossaan 31 2.3.4. Harry kärsii tavaroissa rypevästä ja laiteriippuvaisesta serkustaan 32 2.3.5. Iines kyllästyy korjaustaidottoman Akun kiukutteluun 32 2.3.6. Uudenpelko näkyy epäilynä ja lamaantumisena 34 2.3.7. Vanhat jäärät vastaan nuoret huligaanit 34 2.3.8. Uusavuttomat vastaan erähenkiset ja romantikot 35 2.4. Teknologia yllättää 36 2.4.1. Tyttöjen tarinoissa teknologia yllättää sosiaalisesti 36 2.4.2. Poikien ja yhdistelmätarinoissa teknologia yllättää fyysisesti 37 2.5. Yhteenveto 38 3. TEKNOLOGIA ON TYTTÖJEN TARINOIDEN ARKINEN, POIKIEN HOHDOKAS TUKI 39 3.1. Tehtävänasettelu 39 3.2. Teknologia tyttöjen ja poikien tarinoiden ongelmanratkaisussa 40 3.3. Tytöt ratkovat poikien tarinoissa ongelmia ilman teknologiaa 42 3.4. Terapeuttinen ja pakon sanelema kulkuvälineiden käyttö 43 3.5. Teknologia tiedonhankinnan apuna 43 3.6. Pojat käyttävät, tytöt kyseenalaistavat 44 3.7. Lopussa teknologia väistyy tai tuo viestin 45 3.8. Yhteenveto 46 4. SANKARITAR SOPEUTUU OSAANSA, SANKARI TAISTELEE OSANSA 47 4.1. Tehtävänasettelu 47 4.2. Identiteettiprojektista seuraa väärinkäsityksiä ja vaaroja 48 4.3. Kiehtova mutta ei korvaamaton yksilöllisen identiteetin rakentaja 49 4.4. Loppuratkaisu: kunniaa vai helpotus 50 4.5. Toissijaiset identiteettiprojektit 51 4.6. Yhteenveto 52 5. JOHTOPÄÄTÖKSET 53 5.1. Yhteenveto keskeisistä tuloksista 53 5.2. Havaintojen tarkastelua tutkimustiedon valossa 55 5.2.1. Myyttisen merkitykset ja "uusi" teknologia 55 5.2.2. Yksinkertainen tarina -identiteetin rakentamisen tuki vai este 56 5.2.3. Kaupalliset tarinat vastaavat oletettuihin identiteetinrakentamis-tarpeisiin 58 5.2.4. Tarinatyyppi rajaa teknologian tehtävät: toiminta 60 5.2.5. Teknologia tyttöjen sosiaalisena ja poikien toiminnallisena leluna 61 5.2.6. Arvomaailmojen ero voi heijastua koulutusvalintoihin 61 5.3. Tutkimuksen arviointi ja jatkotutkimuksen aiheet 63 5.4. Loppusanat 65 Kirjallisuus 66 LIITE : Juonitiivistelmät ja -rakenteet 70
Tiivistelmä
Tehtävänä oli selvittää, millaisia funktioita teknologia saa nuorten mielitarinoissa ja millaisen identiteetin rakentamista tarinat tukevat. Aineiston muodosti 13 suosittua nuortenromaania ja sarjakuvakertomusta vuosilta 1999-2000. Tarinat ryhmiteltiin juonirakenteesta ilmenevän konfliktin ratkaisutavan perusteella (1) Tyttöjen tarinoihin, (2) Poikien tarinoihin ja (3) Yhdistelmätarinoihin.
Juonirakennenalyysi paljasti, että teknologia tuo voimaa käyttäjälleen tai omistajalleen. Muita se ärsyttää tai pelottaa. Teknologia voi myös yllättää. Voimantuojana teknologian tehtävät ovat arkisia, tunteita purkavia tai hohdokkaita.
Tyttöjen tarinoissa rakennetaan yksilöllistä identiteettiä sosiaalisin keinoin. Teknologian avulla ratkotaan ihmissuhdeongelmia ja parannetaan omaa elämää. Teknologian tehtävät ovat usein arkisia, terpeuttisia mutta myös hohdokkaita, sosiaalista nostetta omaavia viihde-elämyksiä. Teknologian tarve, etenkin miesten teknologinen maku, kyseenalaistetaan.
Poikien tarinoissa rakennetaan sosiaalista identiteettiä: Miesryhmä ratkaisee rikoksen suorittamalla vaarallisen tehtävän. Vaikka teknologia on tärkeä tuki tehtävän suorittamisessa, se jää loppuottelussa usein sivuun. Teknologian tehtävä voi olla arkinen, aggressiota purkava tai hohdokas.
Tytölle tarinat välittävät teknologiasta kapean ja tutun, sosiaalisiin tarkoituksiin sopivan ja toisaalta heidän identiteetilleen vieraan kuvan. Poikien tarinoissa teknologiaan liittyy ryhmätyö, aloitteellinen riskinotto, taloudellisen voiton tavoittelu, keksinnöt, kätevyys ja aggressiivinen ote asioihin.
Juonirakennenalyysi paljasti, että teknologia tuo voimaa käyttäjälleen tai omistajalleen. Muita se ärsyttää tai pelottaa. Teknologia voi myös yllättää. Voimantuojana teknologian tehtävät ovat arkisia, tunteita purkavia tai hohdokkaita.
Tyttöjen tarinoissa rakennetaan yksilöllistä identiteettiä sosiaalisin keinoin. Teknologian avulla ratkotaan ihmissuhdeongelmia ja parannetaan omaa elämää. Teknologian tehtävät ovat usein arkisia, terpeuttisia mutta myös hohdokkaita, sosiaalista nostetta omaavia viihde-elämyksiä. Teknologian tarve, etenkin miesten teknologinen maku, kyseenalaistetaan.
Poikien tarinoissa rakennetaan sosiaalista identiteettiä: Miesryhmä ratkaisee rikoksen suorittamalla vaarallisen tehtävän. Vaikka teknologia on tärkeä tuki tehtävän suorittamisessa, se jää loppuottelussa usein sivuun. Teknologian tehtävä voi olla arkinen, aggressiota purkava tai hohdokas.
Tytölle tarinat välittävät teknologiasta kapean ja tutun, sosiaalisiin tarkoituksiin sopivan ja toisaalta heidän identiteetilleen vieraan kuvan. Poikien tarinoissa teknologiaan liittyy ryhmätyö, aloitteellinen riskinotto, taloudellisen voiton tavoittelu, keksinnöt, kätevyys ja aggressiivinen ote asioihin.