Tamperelaiset julkisuutta tuottamassa. Kaupunkilaisten kestävän kehityksen vaalikone kansalaislähtöisenä julkisuustuotantona.
LASSY, JOHANNA (2001)
LASSY, JOHANNA
2001
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9891
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9891
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kaupunkilaisten kestävän kehityksen vaalikonetta kansalaislähtöisenä julkisuustuotantona. Kaupunkilaisten vaalikoneen toteutti tamperelainen kaupunkifoorumi ja sen kautta haluttiin tarjota kaikille kaupunkilaisille mahdollisuus päästä määrittelemään, mikä kunnallispolitiikassa on tärkeää.
Tutkimuksen tavoitteena on ensinnäkin kuvata kaupunkilaisten vaalikoneen syntyä ja toteutusta tekijöiden haastattelujen sekä tutkijan omien kokemusten kautta. Toisekseen tutkimus selvittää, millaisen vastaanoton kansalaislähtöisesti tuotettu vaalikone sai journalistisessa julkisuudessa ja kuinka se suhteutuu viestinten tuottamiin vaalikoneisiin. Tätä selvitetään analysoimalla kaupunkilaisten vaalikoneesta syntynyttä paikallisjulkisuutta. Viestinten vaalikoneiden syntyä ja merkitystä kartoitetaan Aamulehden, Yleisradion ja MTV3:n vaalikonevastaavien haastattelujen kautta. Kolmanneksi tutkimus selvittää Tampereen kaupunginvaltuutettujen suhtautumista kansalaislähtöiseen vaalikoneeseen, joka on samalla osa kuntalaisten aktiivisia vaikuttamispyrkimyksiä.
Tutkimuksen taustalla on huomio siitä, että kaupunkilaisten rooli oma-aloitteisina julkisina toimijoina ja paikallisjulkisuuden aktiivisina määrittelijöinä rikkoo totunnaisia käytäntöjä ja aiheuttaa helposti hämmennystä kaupungin julkishallinnossa. Samalla se tuo uudenlaisen elementin journalismin hallitsemaan paikallisjulkisuuteen, jossa tavalliselle kaupunkilaiselle on normaalisti varattu lähinnä viestinnän vastaanottajan ja kuluttajan rooli. Kaupunkilaisten vaalikonetta tarkastellaankin esimerkkinä uudenlaisesta viestinnän lajityypistä, jossa perinteiden kuluttajayleisön rooli on korvattu ns. julkisonäkökulmalla. Julkisten esitysten kannalta tämä tarkoittaa sitä, että niihin sisältyy mahdollisuus samaistua aktiivisesti ja julkisesti toimivan osallistujan rooliin. Kaupunkilaisten vaalikoneen virittämää julkisuutta tarkastellaan etenkin tästä näkökulmasta.
Tutkimus päätyy ehdotuksiin, joiden pohjalta kansalaislähtöistä vaalikonetta voidaan ensi kerralla lähteä toteuttamaan aiempaa paremmin. Samalla pohditaan kansalaislähtöisen lajityypin mahdollisuuksia vakiintua paikallisjulkisuuteen. Tämän tutkimuksen perusteella se edellyttää, että niin julkishallinto kuin viestimetkin ovat valmiita ottamaan huomioon kansalaiset julkisina toimijoina. Tällä hetkellä heidät mielletään usein kapeasti joko hallinnon asiakkaiksi tai joukkoviestinnän yleisöksi.
Tutkimuksen tavoitteena on ensinnäkin kuvata kaupunkilaisten vaalikoneen syntyä ja toteutusta tekijöiden haastattelujen sekä tutkijan omien kokemusten kautta. Toisekseen tutkimus selvittää, millaisen vastaanoton kansalaislähtöisesti tuotettu vaalikone sai journalistisessa julkisuudessa ja kuinka se suhteutuu viestinten tuottamiin vaalikoneisiin. Tätä selvitetään analysoimalla kaupunkilaisten vaalikoneesta syntynyttä paikallisjulkisuutta. Viestinten vaalikoneiden syntyä ja merkitystä kartoitetaan Aamulehden, Yleisradion ja MTV3:n vaalikonevastaavien haastattelujen kautta. Kolmanneksi tutkimus selvittää Tampereen kaupunginvaltuutettujen suhtautumista kansalaislähtöiseen vaalikoneeseen, joka on samalla osa kuntalaisten aktiivisia vaikuttamispyrkimyksiä.
Tutkimuksen taustalla on huomio siitä, että kaupunkilaisten rooli oma-aloitteisina julkisina toimijoina ja paikallisjulkisuuden aktiivisina määrittelijöinä rikkoo totunnaisia käytäntöjä ja aiheuttaa helposti hämmennystä kaupungin julkishallinnossa. Samalla se tuo uudenlaisen elementin journalismin hallitsemaan paikallisjulkisuuteen, jossa tavalliselle kaupunkilaiselle on normaalisti varattu lähinnä viestinnän vastaanottajan ja kuluttajan rooli. Kaupunkilaisten vaalikonetta tarkastellaankin esimerkkinä uudenlaisesta viestinnän lajityypistä, jossa perinteiden kuluttajayleisön rooli on korvattu ns. julkisonäkökulmalla. Julkisten esitysten kannalta tämä tarkoittaa sitä, että niihin sisältyy mahdollisuus samaistua aktiivisesti ja julkisesti toimivan osallistujan rooliin. Kaupunkilaisten vaalikoneen virittämää julkisuutta tarkastellaan etenkin tästä näkökulmasta.
Tutkimus päätyy ehdotuksiin, joiden pohjalta kansalaislähtöistä vaalikonetta voidaan ensi kerralla lähteä toteuttamaan aiempaa paremmin. Samalla pohditaan kansalaislähtöisen lajityypin mahdollisuuksia vakiintua paikallisjulkisuuteen. Tämän tutkimuksen perusteella se edellyttää, että niin julkishallinto kuin viestimetkin ovat valmiita ottamaan huomioon kansalaiset julkisina toimijoina. Tällä hetkellä heidät mielletään usein kapeasti joko hallinnon asiakkaiksi tai joukkoviestinnän yleisöksi.