Viranomaisten välinen tietojen vaihto virka-apujärjestelmän näkökulmasta.
VAINIO, MARJUKKA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAINIO, MARJUKKA
2001
Julkisoikeus - Public Law
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2001-06-14Sisällysluettelo
SISÄLLYSLUETTELO I LYHENTEET II 1. JOHDANTO 1 1.1. Aiheen taustoitus 1 1.2. Tutkimuksen tavoite, tutkimusongelmat ja tutkimustehtävät 4 1.3. Tutkimuksen metodiikka ja viitekehys 7 1.4. Käsitemääritelmiä 8 1.4.1. Virka-apu 8 1.4.2. Informaatio 9 1.4.3. Viranomainen 9 1.4.4. Viranomaisen asiakirja 11 2. JULKISUUSLAINSÄÄDÄNNÖSTÄ JA VIRKA-AVUSTA 13 2.1. Julkisuus oikeudellisesti säänneltynä periaatteena 13 2.1.1. Hallinnon julkisuusperiaate ja viranomaisten tietojen saantioikeus 16 2.1.2. Viranomaisten välinen tietojenvaihto ja virka-apu 17 2.2. Virka-apujärjestelmästä 19 2.2.1. Virka-avusta oikeuskirjallisuudessa 19 2.2.2. Suppeampialaisesta virka-avusta 21 2.2.3. Laajempialaisesta virka-avusta 23 2.2.4. Näkökohtia virka-avun jaottelusta 23 2.2.5. Virka-avun määrittelyä viranomaisten välisen informaation vaihdon kannalta 25 2.3. Asiakirjajulkisuudesta viranomaisten välisessä informaation vaihdossa 26 2.3.1. Yleistä 26 2.3.2. Asiakirjatyypit ja tiedonluovutuksen perusteet 27 2.3.2.1. Julkiset asiakirjat 28 2.3.2.2. Asiakirjat, jotka eivät ole vielä julkisia 29 2.3.2.3. Salassa pidettävät asiakirjat 31 2.3.2.4. Osittain salassa pidettävät asiakirjat 33 2.3.3. Salassapidon päättyminen 33 2.3.4. Julkisuuslaki ja virka-apuna tapahtuva viranomaisten tietojen vaihto 35 3. VIRANOMAISTEN TIETOJEN VAIHTOA JA VIRKA-APUA KOSKEVA NORMISTO 36 3.1. Virka-avusta säädöksissä 36 3.1.1. Sääntelytasosta 36 3.1.2. Säännöstyypit 37 3.2. Virka-apumenettelystä ja sen edellytyksistä 48 3.2.1. Yleiset edellytykset 48 3.2.2. Laajempialaisen virka-avun edellytykset 49 3.2.3. Virka-apumenettely ja päätösvalta 50 3.2.3.1. Virka-avun pyytäminen 51 3.2.3.2. Virka-apupyyntöön vastaaminen 51 3.2.3.3. Virka-avusta kieltäytyminen 52 3.2.3.4. Virka-avun antaminen 53 3.2.3.5. Päätösvallasta 53 3.2.4. Katsaus poliisin virka-aputoimintaan 54 3.2.4.1. Poliisin antama virka-apu 54 3.2.4.1.1. Poliisin velvollisuus antaa tietoja 56 3.2.4.2. Poliisin saama virka-apu 57 3.2.4.2.1. Poliisin oikeus saada tietoja 57 3.2.5. Kokoavia havaintoja virka-apusääntelystä 59 4. VIRANOMAISTEN TIEDONSAANTIOIKEUDEN RAJOITUKSIA 60 4.1. Yleisiä näkökohtia 60 4.2. Salassapito julkisuuden rajoittajana 61 4.3. Julkisuusprinsiippi ja yksityisyyden suoja 62 4.3.1. Yksityiselämän suoja 62 4.3.2. Yksityisen liike- ja ammattisalaisuuden suoja 64 4.3.3. Henkilötietojen suoja 65 4.4 Salassapidon perusteet ja velvoitteet 67 4.4.1. Asiakirjasalaisuuden säilyttäminen 68 4.4.2 Vaitiolovelvollisuus 71 4.4.3. Hyväksikäyttökielto 74 4.4.4. Erityissäännökset 75 4.4.5. Salassapito- ja vaitiolomääräys 76 5. SALASSAPIDETTÄVÄN INFORMAATION ILMAISEMINEN TOISELLE VIRANOMAISELLE 77 5.1. Pelisäännöt 77 5.2. Salassapitoperusteen vaikutuksesta salassapidettävän informaation luovuttamiseen 78 5.3. Salassapitomerkintä 81 5.4. Salassapidosta poikkeamisen perusteet 82 5.4.1. Laintasoinen erityissäännös 83 5.4.2. Toisen viranomaisen tiedonsaantioikeus 86 5.4.3. Asianosaisen suostumus 89 5.4.4. Viranomaisen lupa 92 5.4.5. Kansainvälinen yhteistyö 94 5.4.6. Virka-aputehtävän suorittaminen 95 5.4.7. Viranomaisen lainmukainen itsesääntely 99 5.5. Salassa pidettävien tietojen luovutus viranomaisten henkilörekistereistä 100 5.6. Säännösten soveltaminen ja harkintavalta 101 5.5.1. Salassapitointressin vaikutus 105 5.5.2. Yleinen ja julkisyhteisön etu 106 5.5.3. Yksityinen etu 106 6. LOPUKSI 110 6.1. Kokoavia havaintoja 110 6.2. Lainsäädännön kehittäminen 112
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia julkisuuden ja salaisuuden rajoja hallintoviranomaisten välisessä tietojen vaihdossa virka-apujärjestelmän näkökulmasta. Viranomaisten välinen tietojen vaihto virka-aputoimintana fokusoituu viranomaisten oikeuteen saada toiselta viranomaiselta salassa pidettäviä asiakirjoja ja tietoja sekä informaatiota, joka on vielä harkinnanvaraisesti julkista.
Tutkimuksen aihe nostaa esille kaksi perusongelmaa: kysymyksen viranomaisen salassapito- ja vaitiolovelvollisuuden ulottuvuudesta sekä salassapidon murtumises-ta. Tutkielman tavoitteena on ratkaista yleisellä tasolla, milloin viranomaisella on oikeus ja toisaalta velvollisuus antaa toiselle viranomaiselle virka-apuna tieto muuten salassa pidettävästä asiasta.
Julkisuuslaki muodostaa perustan viranomaisten välisen tietojen vaihdon sääntelylle. JulkL:a sovelletaan täydentävästi viranomaisten väliseen tietojen vaihtoon, mutta viranomaisen velvollisuus antaa toiselle viranomaiselle tietoja salassa pidettävästä asiakirjasta määräytyy erityislainsäädännön perusteella. Ongelmaa tarkastellaan tutkielmassa ensisijaisesti voimassaolevien normien pohjalta. Painopiste on tietojen luovutusta ja virka-apua koskevissa säännöksissä sekä julkisuuslain säännöksissä.
Tutkimus on luonteeltaan oikeusdogmaattinen. Se kohdistuu positiivisen oikeuden normien, lähinnä virka-apua, tietojenvaihtoa ja salassapitoa eli informaation luovutusta koskevien säännösten selittämiseen ja tulkitsemiseen viranomaisten välisen tietojenvaihdon viitekehyksessä. Metodisesti tutkielma on systematisoivaa ja luokittelevaa sekä virka-aputoiminnan yleisten oppien etsimistä ja kehittelyä.
Viranomaisten virka-apua ja tietojen vaihtoa koskevaa erityislainsäädäntöä on kehitettävä vastaamaan julkisuuslain ratkaisuja. Selvitystyö pitäisi aloittaa virka-apusäännösten ja viranomaisten tiedonsaantioikeutta määrittävien säännösten järjestelmällisellä tarkastamisella sekä virka-apujärjestelmän kehittämistarpeiden selvittämisellä. Normien kartoittamisen yhteydessä on suositeltavaa selvittää, olisiko virka-avun edellytyksiä selkeyttävän yleislain säätäminen tarpeen.
Viranomaisten tietojen vaihdon näkökulmasta yksi aukko on JulkL 26.3 §:ssä. Mitkä ovat sen soveltamisen edellytykset?
Tutkimuksen aihe nostaa esille kaksi perusongelmaa: kysymyksen viranomaisen salassapito- ja vaitiolovelvollisuuden ulottuvuudesta sekä salassapidon murtumises-ta. Tutkielman tavoitteena on ratkaista yleisellä tasolla, milloin viranomaisella on oikeus ja toisaalta velvollisuus antaa toiselle viranomaiselle virka-apuna tieto muuten salassa pidettävästä asiasta.
Julkisuuslaki muodostaa perustan viranomaisten välisen tietojen vaihdon sääntelylle. JulkL:a sovelletaan täydentävästi viranomaisten väliseen tietojen vaihtoon, mutta viranomaisen velvollisuus antaa toiselle viranomaiselle tietoja salassa pidettävästä asiakirjasta määräytyy erityislainsäädännön perusteella. Ongelmaa tarkastellaan tutkielmassa ensisijaisesti voimassaolevien normien pohjalta. Painopiste on tietojen luovutusta ja virka-apua koskevissa säännöksissä sekä julkisuuslain säännöksissä.
Tutkimus on luonteeltaan oikeusdogmaattinen. Se kohdistuu positiivisen oikeuden normien, lähinnä virka-apua, tietojenvaihtoa ja salassapitoa eli informaation luovutusta koskevien säännösten selittämiseen ja tulkitsemiseen viranomaisten välisen tietojenvaihdon viitekehyksessä. Metodisesti tutkielma on systematisoivaa ja luokittelevaa sekä virka-aputoiminnan yleisten oppien etsimistä ja kehittelyä.
Viranomaisten virka-apua ja tietojen vaihtoa koskevaa erityislainsäädäntöä on kehitettävä vastaamaan julkisuuslain ratkaisuja. Selvitystyö pitäisi aloittaa virka-apusäännösten ja viranomaisten tiedonsaantioikeutta määrittävien säännösten järjestelmällisellä tarkastamisella sekä virka-apujärjestelmän kehittämistarpeiden selvittämisellä. Normien kartoittamisen yhteydessä on suositeltavaa selvittää, olisiko virka-avun edellytyksiä selkeyttävän yleislain säätäminen tarpeen.
Viranomaisten tietojen vaihdon näkökulmasta yksi aukko on JulkL 26.3 §:ssä. Mitkä ovat sen soveltamisen edellytykset?