Kamppailua, draamaa ja kansan kahtiajakoa. Ylen, MTV3:n ja Nelosen presidentinvaaliuutisointi vuonna 2000 ja sen yhteys kanavaimagoon.
VILEN, PAULA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VILEN, PAULA
2001
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-06-06Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 3 2 TUTKIMUKSEN TAUSTAA 6 2.1 Politiikka ja julkisuus 6 2.2 Televisiokanavien ja -uutisten kilpailutilanne 11 2.2.1 Rinnakkaiselosta kanavakilpailuun 11 2.2.2 Radion vanavedessä kohti kohderyhmiä 16 3 PROFILOITUMISEEN LIITTYVÄT MIELIKUVAT 19 3.1 Kilpailu samankaltaistaa? 20 3.2 Kilpailu viihteellistää? 23 3.4 Ylen, MTV3:n ja Nelosen profiloitumisesta 26 4 TEORIATAUSTAA 34 4.1 Tulkintakehys ja kehystäminen 34 4.1.1 "Framen" anti journalismin tutkimukselle 34 4.1.2 Miten kehykset löytyivät presidentinvaaliuutisista? 39 4.2 Imago 41 4.2.1 Lippmannin perintö ja näkökulmia imagoon 41 4.2.2 Tutkielman imagonäkökulma sekä kehysyhteys 44 5 AINEISTON ANALYYSIÄ 47 5.1 Vaaliuutisointi lukuina 47 5.2 Presidentinvaalien kehykset 51 5.2.1 Presidentinvaaliuutisoinnin kamppailun ja gallupien pyhä yhteys 51 5.2.2 Draaman tekijä Yle nostaa häntäänsä 54 5.2.3 Sukupuolittava MTV3 jakaa kansan kahtia 59 5.2.4 Populisti Nelonen pahaa politiikkaa vastaan 64 5.2.5 Yhteenvetoa ja vertailua 66 5.3 Näkyikö kanavaimago presidentinvaaliuutisissa? 68 6 JOHTOPÄÄTÖKSET 73 LÄHTEET 76 LIITTEET 90 Liite 1: Presidentinvaaliuutisten analyysiesimerkit 90 Liite 2: Ylen, MTV3:n ja Nelosen tv-uutiset 3.2. - 8.2.2000 96 Liite 3: Teemahaastattelurunko 105 Liite 4: Analyysikaavake 106
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee kiristyneen kilpailun vaikutusta suomalaisiin tv-uutisiin. Tutkimusaineistona ovat vuoden 2000 presidentinvaalit. Tavoitteena on selvittää miten kolme valtakunnallista televisiokanavaa - Yle, MTV3 ja Nelonen - uutisoivat vaalit ja heijastaako vaaliuutisointi niin sanottua kanavaimagoa.
Kiristyneessä kilpailutilanteessa kanavaprofiilin luomisesta on tullut entistä tärkeämpää. Kanavan profiloitumisessa uutiset ovat avainasemassa. Niiden merkitys kanavan selkärankana ja uskottavuuden luojana on laajasti tunnustettu: uutiset profiloivat kanavaa siinä missä muu ohjelmisto.
Tutkielma on tutkimusotteeltaan laadullinen, mutta määrällisellä analyysillä höystettynä. Analyysin kohteena ovat kanavien pääuutislähetykset presidentinvaalikampanjan loppusuoralta kuuden päivän ajalta. Presidentinvaaliuutisten luomaa profiilia analysoidaan kehysanalyysin keinoin.
Määrällisesti tarkasteltuna presidentinvaaliuutisoinnin voi sanoa heijastavan kanavaprofiileja. Yle ja MTV3 ovat samankaltaisia uutisoidessaan vaaleista lähes yhtä ahkerasti. Nelonen sen sijaan profiloituu omanlaisekseen uutisoimalla vaaleja selvästi vähemmän. Aineiston laadullinen analyysi sen sijaan paljastaa, että kanavien uutiset eivät suoraviivaisesti ole linjassa kanavan imagon kanssa.
Parhaiten kanavaimagoa palvelevat Nelosen uutiset, joissa politiikkaa kritisoiva vaaliuutisointi vastaa varsin hyvin kanavan itselleen asettamaa tavoitekuvaa ja kohderyhmän tuntoja. MTV3 puolestaan onnistuu uutisoinnissaan uusintamaan kanavan havittelemaa imagoa vahvana uutisvälineenä. Toisaalta MTV:n vaaliuutisoinnin sukupuolittuneisuus ei istu MTV:n koko kansan kanava -profiiliin. Ylen uutisten suhde kanavaimagoon on ristiriitaisin. Vaalien voimakas dramatisointi ja itsensä mainostaminen eivät käy yksiin Ylen julkisen palvelun imagon kanssa.
Presidentinvaaleihin uutistapahtumana kuuluu elementtejä, jotka yhdenmukaistavat uutisointia ja joissa kiristynyt kilpailutilannekaan ei yllytä erilaisiin kanavaprofiilin mukaisiin ratkaisuihin. Tutkielman valossa näyttääkin siltä, että uutiset profiloituvat vain osittain eikä uutisten luoma profiili aina välttämättä heijastele kanavan julkituotua ja tavoiteltua imagoa.
Kiristyneessä kilpailutilanteessa kanavaprofiilin luomisesta on tullut entistä tärkeämpää. Kanavan profiloitumisessa uutiset ovat avainasemassa. Niiden merkitys kanavan selkärankana ja uskottavuuden luojana on laajasti tunnustettu: uutiset profiloivat kanavaa siinä missä muu ohjelmisto.
Tutkielma on tutkimusotteeltaan laadullinen, mutta määrällisellä analyysillä höystettynä. Analyysin kohteena ovat kanavien pääuutislähetykset presidentinvaalikampanjan loppusuoralta kuuden päivän ajalta. Presidentinvaaliuutisten luomaa profiilia analysoidaan kehysanalyysin keinoin.
Määrällisesti tarkasteltuna presidentinvaaliuutisoinnin voi sanoa heijastavan kanavaprofiileja. Yle ja MTV3 ovat samankaltaisia uutisoidessaan vaaleista lähes yhtä ahkerasti. Nelonen sen sijaan profiloituu omanlaisekseen uutisoimalla vaaleja selvästi vähemmän. Aineiston laadullinen analyysi sen sijaan paljastaa, että kanavien uutiset eivät suoraviivaisesti ole linjassa kanavan imagon kanssa.
Parhaiten kanavaimagoa palvelevat Nelosen uutiset, joissa politiikkaa kritisoiva vaaliuutisointi vastaa varsin hyvin kanavan itselleen asettamaa tavoitekuvaa ja kohderyhmän tuntoja. MTV3 puolestaan onnistuu uutisoinnissaan uusintamaan kanavan havittelemaa imagoa vahvana uutisvälineenä. Toisaalta MTV:n vaaliuutisoinnin sukupuolittuneisuus ei istu MTV:n koko kansan kanava -profiiliin. Ylen uutisten suhde kanavaimagoon on ristiriitaisin. Vaalien voimakas dramatisointi ja itsensä mainostaminen eivät käy yksiin Ylen julkisen palvelun imagon kanssa.
Presidentinvaaleihin uutistapahtumana kuuluu elementtejä, jotka yhdenmukaistavat uutisointia ja joissa kiristynyt kilpailutilannekaan ei yllytä erilaisiin kanavaprofiilin mukaisiin ratkaisuihin. Tutkielman valossa näyttääkin siltä, että uutiset profiloituvat vain osittain eikä uutisten luoma profiili aina välttämättä heijastele kanavan julkituotua ja tavoiteltua imagoa.