Opettajien käsityksiä hyvin käyttäytyvästä oppilaasta
ROUHIAINEN, MARJA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROUHIAINEN, MARJA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien käsityksiä hyvästä käytöksestä ja tapakasvatuksesta. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää opettajien määritelmiä hyvin käyttäytyvästä oppilaasta ja pääongelmaa sekä sen taustaa tarkennetaan seuraavien alaongelmien avulla:1. Millaisia ominaisuuksia hyvin käyttäytyvällä oppilaalla tulee opettajien mukaan olla?2. Mitkä asiat ovat vaikuttaneet opettajien käsitysten muodostumiseen?3. Mikä on koulun merkitys tapakasvattajana opettajien näkemänä?Tutkimusjoukkona oli 23 luokanopettajaa, jotka valitsin satunnaisista kouluista. Tutkimus suoritettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisessä vaiheessa aineistoa kerättiin opettajien tekemien vapaamuotoisten kirjoitelmien avulla. Kirjoitelmien aiheena oli "Käsitykseni hyväkäytöksisestä oppilaasta". Jaoin kirjoitelmat yleisilmeen mukaan kahteen ryhmään, joista kummastakin valitsin kaksi opettajaa teemahaastatteluun. Teemahaastattelun tavoitteena oli tuoda yksityiskohtaisempaa tietoa tutkimusaiheesta sekä syventää kirjoitelmien avulla saatua näkemystä. Tutkimuksen analyysivaiheessa käytin sekä kirjoitelmien että teemahaastatteluiden avulla saatua aineistoa vuorovaikutteisesti. Tuloksia esitettäessä käytin aineistosta otettuja suoria lainauksia, joilla perustelen tulkintojani.Tutkimuksen mukaan näyttää siltä, että opettajat mieltävät hyvin käyttäytyväksi oppilaaksi aktiivisen ja kyselevän lapsen, joka osaa kuunnella ja pystyy tekemään ryhmätyötä. Tutkikmus osoittaa, että opettajat mieltävät kotitaustansa hyvin voimakkaaksi vaikuttajaksi omiin tapakäsityksiinsä ja yleisesti katsoen opettajat arvostavat saamaansa kotikasvatusta. Noin puolet tutkimukseen osallistuneista opettajista nimeää kuitenkin työkokemuksen vähintään yhtä tärkeäksi vaikuttajaksi kuin oma kotitausta on. Opettajat pitävät tapakasvatusta hyvin tärkeänä asiana koulussa mutta tutkimuksen mukaan useimmat opettajat ovat sitä mieltä, että päävastuu on edelleen kodeilla. Opettajat epäilevät tapakasvatuksen tehokkuutta koulussa, mikäli kodin taustatuki puuttuu.Tutkimus osoitti, että tapakasvatus on tärkeä asia koulussa ja opettajat tuntevat vastuunsa tässä asiassa. Tutkimuksen eräs johtopäätös on se, että opettajat ovat omaksuneet konstruktivistisen kasvatuskäsityksen omaan työhönsä ja sen mukaan he myös määrittävät hyvän käytöksen. Tulevaisuuden haasteisiin pyritään vastaamaan esimerkiksi kasvattamalla reippaita, aktiivisia ja vastuuntuntoisia ihmisiä.Asiasanat: tapakasvatus - peruskoulu, luokanopettajat - käsitykset - tavat, sosiaalinen käyttäytyminen - lapset