Yrittäjien oppisopimuskoulutus - yrittäjien koulutukseen hakeutumisen syyt ja opiskelumotivaatio.
VARILA, ANNA (2001)
VARILA, ANNA
2001
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9610
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9610
Sisällysluettelo
Sisällysluettelo 1 Johdanto 1 2 Yrittäjyys Suomessa 2 2.1 Pienyritysten rooli yrityskentässä 3 2.2 Yrittäjän persoonallisuus 4 2.3 Pienyritysten kehittäminen 5 2.4 Yrittäjäkoulutus 6 2.4.1 Yrittäjäkoulutuksen järjestäjät ja tarjonta 7 2.4.2 Yrittäjäkoulutuksen haasteet 8 3 Yrittäjien oppisopimuskoulutus 9 3.1 Oppisopimuskoulutus yleensä 9 3.2 Lakimuutos mahdollisti yrittäjien oppisopimuskoulutuksen 11 3.3 Yrittäjän ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto 12 3.4 Yrittäjien oppisopimuskoulutus käytännössä 14 4 Koulutukseen hakeutuminen ja opiskelumotivaatio 16 4.1 Koulutukseen osallistumisen malli 16 4.2 Odotusarvoteoria koulutushalukkuuden selittäjänä 19 4.3 Yrittäjien koulutukseen hakeutuminen ja opiskelumotivaatio - aikaisempia tutkimuksia 22 4.3.1 Henkilökohtaiset tekijät 23 4.3.2 Opiskelukäytännöt 27 4.3.3 Tilannetekijät 28 5 Oppisopimuskoulutuksen mahdollisuus vastata yrittäjien tarpeisiin - tutkimusongelmat 31 5.1 Mittarin esittely 31 5.2. Tutkimuksen toteutus 32 6 Tutkimustulokset 33 6.1 Aineiston kuvailua 33 6.2 Koulutukseen hakeutuminen 36 6.3 Opiskelumotivaatio 41 6.3.1 Faktorit 42 6.3.2 Opetusjärjestelyt ja oppimismotivaatio 44 6.3.3 Koulutuksen sisältö 47 6.3.4 Opintojen edistyminen 51 6.3.5 Koulutuksen vaikutuksia 55 6.3.6 Mentor 58 6.3.7 Opiskelumotivaation vaikutus koulutuksen koettuihin vaikutuksiin 59 6.4 Yhteenveto tuloksista 61 7 Tutkimuksen arviointia 65 7.1 Tutkimuksen luotettavuuden arviointia 65 7.2 Tutkimustulosten tarkastelua 67 Lähteet 71 Liitteet 76
Tiivistelmä
Yrittämisen kehittämiseen on alettu kiinnittää enemmän huomiota viime vuosina. Yrittäjäkoulutus on Suomessa sisällöltään, kestoltaan ja osallistujiltaan hyvin heterogeenista. Yrittäjien oppisopimuskoulutus, joka tuli mahdolliseksi vuoden 1999 alusta, muistuttaa tavallista oppisopimuskoulutusta. Yrittäjä ei kuitenkaan ole työsuhteessa, vaan hän työskentelee omassa yrityksessään. Opetus on pyritty järjestämään käytännönläheiseksi ja aikataulu- sekä opetusjärjestelyt sellaisiksi, että yrittäjän on mahdollista osallistua koulutukseen yrittäjätyönsä ohessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miksi koulutukseen osallistuvat yrittäjät ovat hakeutuneet koulutukseen ja minkälainen opiskelumotivaatio heillä on koulutuksen aikana.
Tutkimuksessa tarkastellaan yrittäjien koulutukseen hakeutumista ja opiskelumotivaatiota prosessina, jossa koulutukseen hakeutumiseen ja opiskelumotivaatioon vaikuttavat monet tekijät, kuten sisällön relevanttisuus, aikataulutekijät, usko omaan suorituskykyyn, tarjotut mahdollisuudet, osallistumisen esteet ja opetusjärjestelyt. Tutkimus suoritettiin survey-kyselynä ja kaikki kyselyn täyttäneet 108 yrittäjää olivat vielä koulutuksessa kyselyn täytön aikana. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows -ohjelman avulla.
Tärkeimmäksi koulutukseen hakeutumisen syyksi nousi halu parantaa ammatillista pätevyyttä, johon liittyi se, että omat yrittäjätiedot ja -taidot eivät olleet ajantasalla ja että yritysympäristössä oli tapahtunut muutoksia, jotka vaativat pätevyyden lisäämistä. Tämän koulutuksen opetusjärjestelyt ja sisältö koettiin mielekkäinä näihin tarpeisiin. Toiseksi tärkein tekijä oli oppisopimuskoulutuksen edullisuus. Opiskelumotivaatio oli korkea yrittäjien keskuudessa. Sisällön relevanttisuus ja opetusjärjestelyt koettiin onnistuneiksi ja ne motivoivat yrittäjiä eteenpäin. Opinnoissa edistymisessä oli jonkin verran ongelmia, sillä työn ja tietopuolisen opetuksen yhteensovittaminen ei ole ollut ongelmatonta. Kuitenkin lähes kaikki yrittäjät uskoivat suorittavansa koulutuksen läpi ilman suurempia vaikeuksia. Koulutuksen vaikutusten arviointi laajemmin on vielä tässä vaiheessa vaikeaa, mutta jo nyt yrittäjät olivat kokeneet koulutuksen vaikuttavan myönteisesti muun muassa ammatillisen näkemyksen avartumiseen ja yrittäjätoiminnan arviointiin.
Tutkimusmenetelmä ja valittu viitekehys toivat esille niitä asioita, jotka vaikuttivat yrittäjien koulutukseen hakeutumiseen ja opiskelumotivaatioon. Yrittäjien oppisopimuskoulutus oli pystynyt vastaamaan varsin hyvin yrittäjien odotuksiin ja tarpeisiin. Nämä tulokset voivat olla apuna, kun koulutusta kehitetään eteenpäin. Kaikilla paikkakunnilla koulutus ei ole vielä edes käynnistynyt ja tämän tutkimuksen tulosten huomioiminen auttaa kiinnittämään huomiota niihin asioihin, joita yrittäjät pitävät tärkeinä.
Asiasanat: Oppisopimuskoulutus, yrittäjäkoulutus, opiskelumotivaatio
Tutkimuksessa tarkastellaan yrittäjien koulutukseen hakeutumista ja opiskelumotivaatiota prosessina, jossa koulutukseen hakeutumiseen ja opiskelumotivaatioon vaikuttavat monet tekijät, kuten sisällön relevanttisuus, aikataulutekijät, usko omaan suorituskykyyn, tarjotut mahdollisuudet, osallistumisen esteet ja opetusjärjestelyt. Tutkimus suoritettiin survey-kyselynä ja kaikki kyselyn täyttäneet 108 yrittäjää olivat vielä koulutuksessa kyselyn täytön aikana. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows -ohjelman avulla.
Tärkeimmäksi koulutukseen hakeutumisen syyksi nousi halu parantaa ammatillista pätevyyttä, johon liittyi se, että omat yrittäjätiedot ja -taidot eivät olleet ajantasalla ja että yritysympäristössä oli tapahtunut muutoksia, jotka vaativat pätevyyden lisäämistä. Tämän koulutuksen opetusjärjestelyt ja sisältö koettiin mielekkäinä näihin tarpeisiin. Toiseksi tärkein tekijä oli oppisopimuskoulutuksen edullisuus. Opiskelumotivaatio oli korkea yrittäjien keskuudessa. Sisällön relevanttisuus ja opetusjärjestelyt koettiin onnistuneiksi ja ne motivoivat yrittäjiä eteenpäin. Opinnoissa edistymisessä oli jonkin verran ongelmia, sillä työn ja tietopuolisen opetuksen yhteensovittaminen ei ole ollut ongelmatonta. Kuitenkin lähes kaikki yrittäjät uskoivat suorittavansa koulutuksen läpi ilman suurempia vaikeuksia. Koulutuksen vaikutusten arviointi laajemmin on vielä tässä vaiheessa vaikeaa, mutta jo nyt yrittäjät olivat kokeneet koulutuksen vaikuttavan myönteisesti muun muassa ammatillisen näkemyksen avartumiseen ja yrittäjätoiminnan arviointiin.
Tutkimusmenetelmä ja valittu viitekehys toivat esille niitä asioita, jotka vaikuttivat yrittäjien koulutukseen hakeutumiseen ja opiskelumotivaatioon. Yrittäjien oppisopimuskoulutus oli pystynyt vastaamaan varsin hyvin yrittäjien odotuksiin ja tarpeisiin. Nämä tulokset voivat olla apuna, kun koulutusta kehitetään eteenpäin. Kaikilla paikkakunnilla koulutus ei ole vielä edes käynnistynyt ja tämän tutkimuksen tulosten huomioiminen auttaa kiinnittämään huomiota niihin asioihin, joita yrittäjät pitävät tärkeinä.
Asiasanat: Oppisopimuskoulutus, yrittäjäkoulutus, opiskelumotivaatio