Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Keskustelujen kertomaa. Lapsen etu lastensuojelun sosiaalityön asiakaskohtaamisissa.

SEPPÄLÄ, ERJA (2001)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SEPPÄLÄ, ERJA
2001

Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-04-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani kohteena on lastensuojelun sosiaalityö ja sen arkiset käytännöt. Tarkasteluni keskiössä on konstruktionistisen lähestymistavan mukaisesti lastensuojelun sosiaalisen todellisuuden rakentuminen. Tätä lähestyn tutkimalla sitä, miten lapsen etu kietoutuu lastensuojelun sosiaalityön arkisiin käytäntöihin. Lastensuojelun sosiaaliseen todellisuuteen pyrin kiinnittymään analyyttisen diskurssianalyysin metodein tutkimalla sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä kielellistä vuorovaikutusta. Tutkielmani avainkäsitteet ovat lapsen etu, identiteetti ja asiakkuus.

Tutkimuskohteena on kuusi lastensuojelukontekstissa nauhoitettua sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä keskustelua. Tutkimuskohdetta lähestyn esittämällä aineistolle seuraavat kolme kysymystä: 1.Mitä lapsen edulla tarkoitetaan lastensuojelun sosiaalityössä? 2. Millaisia sisältöjä lapsen etu saa lastensuojelun sosiaalityössä? 3. Mitä lapsen edulla tehdään lastensuojelun sosiaalityössä?

Keskeiset tutkimustulokset osoittavat seuraavaa: Lapsen edulle löytyy selkeä ja rajattu sisältöalue lastensuojelun sosiaalityötä ohjaavana käsitteenä ja periaatteena kuuden lapsen etu -puhetavan välityksellä. Lapsen etu osoittautuu lastensuojelutyön ensisijaiseksi periaatteeksi, ohittaen perheen edun. Lapsen edun tulkinta osoittautuu vahvasti lakisääteiseksi tulkinnaksi ja lapsen edulla on keskeinen merkitys vanhemmuusidentiteettien ja tätä kautta lastensuojeluasiakkuuksien rakentumisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste