Kunnallistieteiden laitoksen opetuksen ja työelämän osaamisvaatimusten vastaavuus.
MUURINAHO, NIINA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MUURINAHO, NIINA
2001
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2001-03-28Sisällysluettelo
SISÄLLYS 1 JOHDANTO 4 2 TYÖELÄMÄN MUUTOKSET 6 2.1 SUOMEN TYÖSSÄ OLEVAN VÄESTÖN IKÄKEHITYS JA TYÖSUHTEIDEN MUUTOKSET 6 2.2 TYÖN, TYÖURIEN JA TYÖORGANISAATIOIDEN MUUTTUMINEN 9 2.3 KATSAUS KUNNALLISEEN TYÖMARKKINATILANTEESEEN 12 3 KOULUTUSPOLITIIKAN JA TYÖELÄMÄN YHTEYDET 15 3.1 KOULUTUKSEN TEHTÄVÄT 15 3.2 YLIOPISTO-OPETUKSESTA PÄÄTTÄMINEN 17 3.3 OPETUSSUUNNITELMIEN PÄÄTÖSPROSESSI 18 3.4 KOULUTUKSEN JA TYÖELÄMÄSSÄ TARVITTAVAN OSAAMISEN YHTEYS 20 3.5 KOULUTUKSEEN VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ 23 4 KUNNALLISTIETEIDEN LAITOS 27 4.1 LAITOKSEN ESITTELY JA KATSAUS KUNNALLISALAN KOULUTUKSEN HISTORIAAN 27 4.2 KOULUTUSOHJELMAN TAVOITTEET 29 4.3 TAVOITTEIDEN KEHITTYMINEN 1980-LUVULTA 2000-LUVULLE 32 4.3.1 TAVOITTEET 1980-LUVULTA LUKUVUODEN 1996-1997 LOPPUUN 32 4.3.2 TAVOITTEET LUKUVUODESTA 1997-1998 NYKYPÄIVÄÄN 33 4.4 VALMISTUNEIDEN SIJOITTUMINEN TYÖMARKKINOILLE JA OSAAMISALUEET 36 5 KYSELYN TOTEUTTAMINEN 38 5.1 AINEISTON HANKINTAMENETELMÄ JA TUTKIMUKSEN KOHDEJOUKKO 38 5.2 KYSELYLOMAKKEEN RAKENNE, ESITESTAUS JA ANALYSOINTI 39 6 VALMISTUNEIDEN TYÖLLISTYMINEN JA TYÖELÄMÄVAATIMUKSET 42 6.1 KYSELYN TULOKSET 42 6.1.1 VASTAAJIEN TAUSTATIEDOT JA TYÖLLISTYMINEN 42 6.1.2 TYÖELÄMÄSSÄ TARVITTAVA OSAAMINEN 47 6.1.3 KOULUTUSOHJELMAA KOSKEVAT TULOKSET 53 6.2 KOULUTUSOHJELMAN TAVOITTEIDEN JA TYÖELÄMÄN VAATIMUSTEN KOHTAAMINEN 62 7 PÄÄTELMÄT 65 LÄHTEET 69 LIITE: kyselylomake 76
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kunnallistieteiden laitokselta valmistuneiden hallintotieteiden maistereiden sijoittumista työelämään, työelämän heille asettamia osaamis-vaatimuksia ja valmistuneiden kokemuksia kunnallisalan koulutusohjelmasta. Tietoa näistä kysymyksistä hain vuosina 1995-1999 laitokselta valmistuneille hallintotieteiden maistereille tehdyllä survey-kyselyllä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsittelen työn ja työelämän muutoksia ja niiden yhteyttä yliopistokoulutukseen sekä tarkastelen kunnallistieteiden laitoksen opetukselle asetettuja tavoitteita. Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa laitoksen opetuksen kehittämistä varten.
Lähetin kyselyn kaikille 1995-1999 valmistuneille, joten kyseessä oli kokonaisotos. Vastausprosentiksi muodostui 60. Kyselyn tulosten mukaan valmistuneet olivat sijoittuneet hyvin alansa työtehtäviin. Vastanneista vain 4,2 prosenttia oli työttömänä. Suurimpina työnantajina olivat odotetusti kunnat ja kuntayhtymät, joiden palveluksessa työskenteli 43 prosenttia vastanneista. Eri tehtävänimikkeitä oli 30. Suurimpana yhtenäisenä tehtäväryhmänä voitiin erottaa erilaisissa projektitehtävissä toimivat. Toiseksi yleisin tehtävänimike oli kunnansihteerit. Tärkeimpinä syinä ensimmäisen valmistumisen jälkeisen työpaikan saannissa vastaajat pitivät työkokemusta ja suhdeverkostoa.
Tärkeimpiä työssä tarvittavia kunnallisalan tietoja olivat tiedot työyhteisöjen ja ihmisten johtamisesta sekä tiedot kuntien toiminnan rahoituksesta. Tärkeimpinä taitoina pidettiin yhteistyökyky ja ihmissuhdetaitoja sekä organisointi- ja kehittämistaitoja. Tulevaisuudessa valmistuneet arvioivat tarvitsevansa erityisesti johtamiseen ja henkilöstöön liittyvää osaamista. Valmistuneet olivat melko tyytyväisiä saamaansa koulutukseen. Kysely antoi runsaasti tietoa ja konkreettisia ehdotuksia siitä, mihin asioihin laitoksen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota opetusta kehitettäessä.
Lähetin kyselyn kaikille 1995-1999 valmistuneille, joten kyseessä oli kokonaisotos. Vastausprosentiksi muodostui 60. Kyselyn tulosten mukaan valmistuneet olivat sijoittuneet hyvin alansa työtehtäviin. Vastanneista vain 4,2 prosenttia oli työttömänä. Suurimpina työnantajina olivat odotetusti kunnat ja kuntayhtymät, joiden palveluksessa työskenteli 43 prosenttia vastanneista. Eri tehtävänimikkeitä oli 30. Suurimpana yhtenäisenä tehtäväryhmänä voitiin erottaa erilaisissa projektitehtävissä toimivat. Toiseksi yleisin tehtävänimike oli kunnansihteerit. Tärkeimpinä syinä ensimmäisen valmistumisen jälkeisen työpaikan saannissa vastaajat pitivät työkokemusta ja suhdeverkostoa.
Tärkeimpiä työssä tarvittavia kunnallisalan tietoja olivat tiedot työyhteisöjen ja ihmisten johtamisesta sekä tiedot kuntien toiminnan rahoituksesta. Tärkeimpinä taitoina pidettiin yhteistyökyky ja ihmissuhdetaitoja sekä organisointi- ja kehittämistaitoja. Tulevaisuudessa valmistuneet arvioivat tarvitsevansa erityisesti johtamiseen ja henkilöstöön liittyvää osaamista. Valmistuneet olivat melko tyytyväisiä saamaansa koulutukseen. Kysely antoi runsaasti tietoa ja konkreettisia ehdotuksia siitä, mihin asioihin laitoksen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota opetusta kehitettäessä.