"Att få fraserna att tona, texten att leva" - om musikrecensioner i Göteborgs-Posten, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet
LEHTONEN, ROSA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTONEN, ROSA
2001
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2001-03-09Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani musiikkiarvosteluja ja niissä käytettyä kieltä. Olen jakanut arvostelut kolmeen eri kategoriaan musiikkityylin mukaan: popmusiikki, jazz ja taidemusiikki. Olen hyvin tietoinen siitä, että jako ei ole kaikkia tyylejä kattava, mutta nämä kolme ovat kuitenkin suuria, kansainvälisiä musiikin lajeja ja myöskin poikkeavat huomattavasti toisistaan. Tutkimusmateriaalin olen kerännyt kolmesta ruotsalaisesta päivälehdestä, eli Göteborgs-Postenista helmikuulta 1996, Dagens Nyheteristä lokakuulta 1997 ja Svenska Dagbladetista helmikuulta 1998.
Ennen varsinaista tutkimusosiota otan esille jotakin yleistä taidekritiikistä ja sen kirjoittamisesta sekä käsittelen musiikkiarvosteluja ja lähinnä niiden valossa tekstejä, kieltä ja tyylillisiä seikkoja. Varsinaisessa tutkimuksessani pyrin selvittämään, mitä musiikkiarvosteluissa yleensä kirjoitetaan, mitkä asiat mainitaan aina, mitkä harvemmin, ja löytyykö eri musiikkityylien arvosteluista paljon eroavaisuuksia vai ovatko ne keskenään samankaltaisia.
Tutkimukseni perusteella voin todeta, että pop- ja jazzarvostelut ovat kieleltään melko lähellä toisiaan, mutta taidemusiikki sen sijaan eroaa huomattavasti. Erityisesti popmusiikin arvosteluissa käytetään yleisesti ottaen helppoa arkikieltä, kun taas klassisen musiikin arvostelut ovat kieleltään paljon vaativampia. Tämä johtuu suurelta osin taidemusiikkiin olennaisesti liittyvistä musiikkitermeistä, joita esiintyy runsaasti myös tämän musiikkityylin arvosteluissa. Olen etsinyt jokaisen musiikkityylin arvosteluista tiettyjä asioita, joita olen olettanut lähes kaikista löytyvän. Näin olen voinut verrata, mitä asioita eriyisesti käsitellään koskien jotakin tiettyä musiikkia ja jää ehkä vähemmälle huomiolle jonkin toisen musiikkityylin arvosteluissa.
Musiikkiarvostelujen tarkoituksena on välittää tietoa lukijalle kyseisestä konsertista, ja niinpä joidenkin asioiden mainitseminen kaikissa arvosteluissa on välttämätöntä. Tällaisia ovat konsertissa esiintyneen artistin tai bändin nimi sekä konserttipaikka. Yhtä tärkeää ja keskeistä musiikkiarvosteluissa on myös kertoa musiikista ja artistin tai artistien musisoinnista. Arvostelun luonteeseen kuuluu faktatiedon lisäksi myös se, että kirjoittaja kertoo omista näkemyksistään, mielipiteistään ja toiveistaan koskien konsertissa esitettyä musiikkia.
Avainsanat: musikrecensioner, musiktermer, lånord, bildliga uttryck
Ennen varsinaista tutkimusosiota otan esille jotakin yleistä taidekritiikistä ja sen kirjoittamisesta sekä käsittelen musiikkiarvosteluja ja lähinnä niiden valossa tekstejä, kieltä ja tyylillisiä seikkoja. Varsinaisessa tutkimuksessani pyrin selvittämään, mitä musiikkiarvosteluissa yleensä kirjoitetaan, mitkä asiat mainitaan aina, mitkä harvemmin, ja löytyykö eri musiikkityylien arvosteluista paljon eroavaisuuksia vai ovatko ne keskenään samankaltaisia.
Tutkimukseni perusteella voin todeta, että pop- ja jazzarvostelut ovat kieleltään melko lähellä toisiaan, mutta taidemusiikki sen sijaan eroaa huomattavasti. Erityisesti popmusiikin arvosteluissa käytetään yleisesti ottaen helppoa arkikieltä, kun taas klassisen musiikin arvostelut ovat kieleltään paljon vaativampia. Tämä johtuu suurelta osin taidemusiikkiin olennaisesti liittyvistä musiikkitermeistä, joita esiintyy runsaasti myös tämän musiikkityylin arvosteluissa. Olen etsinyt jokaisen musiikkityylin arvosteluista tiettyjä asioita, joita olen olettanut lähes kaikista löytyvän. Näin olen voinut verrata, mitä asioita eriyisesti käsitellään koskien jotakin tiettyä musiikkia ja jää ehkä vähemmälle huomiolle jonkin toisen musiikkityylin arvosteluissa.
Musiikkiarvostelujen tarkoituksena on välittää tietoa lukijalle kyseisestä konsertista, ja niinpä joidenkin asioiden mainitseminen kaikissa arvosteluissa on välttämätöntä. Tällaisia ovat konsertissa esiintyneen artistin tai bändin nimi sekä konserttipaikka. Yhtä tärkeää ja keskeistä musiikkiarvosteluissa on myös kertoa musiikista ja artistin tai artistien musisoinnista. Arvostelun luonteeseen kuuluu faktatiedon lisäksi myös se, että kirjoittaja kertoo omista näkemyksistään, mielipiteistään ja toiveistaan koskien konsertissa esitettyä musiikkia.
Avainsanat: musikrecensioner, musiktermer, lånord, bildliga uttryck