Opetus digitaalisen median murroskauden kynnyksellä - Hybridi opetusmateriaali siltana perinteisen ja digitaalisen välillä?
HURSTI, VESA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HURSTI, VESA
2001
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-03-08Tiivistelmä
Koulu elää digitaalisessa murroskaudessa muun yhteiskunnan mukana. Opinnäytetyö käsittelee teoriaosassa ajankohtaisia digitaalisuuteen liittyviä teemoja: Käsitteitä, opetuskäyttöä, digitaalisen tuotannon lähtökohtia, ongelmia ja itse tuotantoprosessia. Teemaa tarkastellaan opettajan näkökulmasta, joka mahdollisesti toimii digitaalisissa oppimisympäristöissä ja mediassa sekä mahdollisesti tuottaa oppimateriaalia ja sisältöä.
Kaiken laaja-alaisuuden punaisena lankana ja perusteena ovat hybridit, jotka koostuvat useasta eri materiaalipaketista. Hybridit nähdään tulevaisuuden tapana tuottaa oppimateriaalia ja niiden voidaan katsoa soveltuvan hyvin koulukäyttöön, koska ne tukevat eri oppimateriaalien käyttöä ja yhdistävät vanhaa ja uutta, perinteistä ja modernia. Hybridi voi olla myös tapa ajatella digitaalisen median mahdollisuudet laaja-alaisemmin, ei vain verkkomateriaalina tai cd-romina, vaan esimerkiksi kirjallisena materiaalina tai opetuksena.
Teorian teemat puntaroidaan tutkimusosiossa suhteessa opettajien ajatuksiin ja ideoihin hybrideistä. Tutkimusstrategia on laadullinen ja tutkimusmetodina on käytetty lähinnä eläytymismenetelmään pohjautuvia opettajien sähköisellä vastauslomakkeella internetissä kirjoittamia kertomuksia. Kerätyn aineiston pohjalta esitellään tutkimuksen tuloksina hybridin oppimateriaalin sisältöjä, pedagogisia näkökulmia, teknisiä ominaisuuksia, käytettävyyttä ja ongelmia sekä muita esille nousseita teemoja.
Tulosten ja teorian pohjalta arvioidaan digitaalisen ja hybridin oppimateriaalin kysymyksiä, peilataan niitä vallitsevaan tilanteeseen koulussa sekä esitellään ehdotuksia, suosituksia ja vaatimuksia joita olisi huomioitava digitaalisissa medioissa ja digitaalisissa ympäristöissä, niin koulun kuin opettajan kannalta katsottuna.
Avainsanat:
Avoimet oppimisympäristöt, digitaalinen media, hybridit, multimedia, digitaalinen oppimateriaali, oppimisympäristöt, sisällöntuotanto.
Kaiken laaja-alaisuuden punaisena lankana ja perusteena ovat hybridit, jotka koostuvat useasta eri materiaalipaketista. Hybridit nähdään tulevaisuuden tapana tuottaa oppimateriaalia ja niiden voidaan katsoa soveltuvan hyvin koulukäyttöön, koska ne tukevat eri oppimateriaalien käyttöä ja yhdistävät vanhaa ja uutta, perinteistä ja modernia. Hybridi voi olla myös tapa ajatella digitaalisen median mahdollisuudet laaja-alaisemmin, ei vain verkkomateriaalina tai cd-romina, vaan esimerkiksi kirjallisena materiaalina tai opetuksena.
Teorian teemat puntaroidaan tutkimusosiossa suhteessa opettajien ajatuksiin ja ideoihin hybrideistä. Tutkimusstrategia on laadullinen ja tutkimusmetodina on käytetty lähinnä eläytymismenetelmään pohjautuvia opettajien sähköisellä vastauslomakkeella internetissä kirjoittamia kertomuksia. Kerätyn aineiston pohjalta esitellään tutkimuksen tuloksina hybridin oppimateriaalin sisältöjä, pedagogisia näkökulmia, teknisiä ominaisuuksia, käytettävyyttä ja ongelmia sekä muita esille nousseita teemoja.
Tulosten ja teorian pohjalta arvioidaan digitaalisen ja hybridin oppimateriaalin kysymyksiä, peilataan niitä vallitsevaan tilanteeseen koulussa sekä esitellään ehdotuksia, suosituksia ja vaatimuksia joita olisi huomioitava digitaalisissa medioissa ja digitaalisissa ympäristöissä, niin koulun kuin opettajan kannalta katsottuna.
Avainsanat:
Avoimet oppimisympäristöt, digitaalinen media, hybridit, multimedia, digitaalinen oppimateriaali, oppimisympäristöt, sisällöntuotanto.