Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetus digitaalisen median murroskauden kynnyksellä - Hybridi opetusmateriaali siltana perinteisen ja digitaalisen välillä?

HURSTI, VESA (2001)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HURSTI, VESA
2001

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-03-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Koulu elää digitaalisessa murroskaudessa muun yhteiskunnan mukana. Opinnäytetyö käsittelee teoriaosassa ajankohtaisia digitaalisuuteen liittyviä teemoja: Käsitteitä, opetuskäyttöä, digitaalisen tuotannon lähtökohtia, ongelmia ja itse tuotantoprosessia. Teemaa tarkastellaan opettajan näkökulmasta, joka mahdollisesti toimii digitaalisissa oppimisympäristöissä ja mediassa sekä mahdollisesti tuottaa oppimateriaalia ja sisältöä.

Kaiken laaja-alaisuuden punaisena lankana ja perusteena ovat hybridit, jotka koostuvat useasta eri materiaalipaketista. Hybridit nähdään tulevaisuuden tapana tuottaa oppimateriaalia ja niiden voidaan katsoa soveltuvan hyvin koulukäyttöön, koska ne tukevat eri oppimateriaalien käyttöä ja yhdistävät vanhaa ja uutta, perinteistä ja modernia. Hybridi voi olla myös tapa ajatella digitaalisen median mahdollisuudet laaja-alaisemmin, ei vain verkkomateriaalina tai cd-romina, vaan esimerkiksi kirjallisena materiaalina tai opetuksena.

Teorian teemat puntaroidaan tutkimusosiossa suhteessa opettajien ajatuksiin ja ideoihin hybrideistä. Tutkimusstrategia on laadullinen ja tutkimusmetodina on käytetty lähinnä eläytymismenetelmään pohjautuvia opettajien sähköisellä vastauslomakkeella internetissä kirjoittamia kertomuksia. Kerätyn aineiston pohjalta esitellään tutkimuksen tuloksina hybridin oppimateriaalin sisältöjä, pedagogisia näkökulmia, teknisiä ominaisuuksia, käytettävyyttä ja ongelmia sekä muita esille nousseita teemoja.

Tulosten ja teorian pohjalta arvioidaan digitaalisen ja hybridin oppimateriaalin kysymyksiä, peilataan niitä vallitsevaan tilanteeseen koulussa sekä esitellään ehdotuksia, suosituksia ja vaatimuksia joita olisi huomioitava digitaalisissa medioissa ja digitaalisissa ympäristöissä, niin koulun kuin opettajan kannalta katsottuna.

Avainsanat:

Avoimet oppimisympäristöt, digitaalinen media, hybridit, multimedia, digitaalinen oppimateriaali, oppimisympäristöt, sisällöntuotanto.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste