Ammatillinen kasvu sairaanhoitajan koulutuksessa.
TALVITIE, MARJA-LEENA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TALVITIE, MARJA-LEENA
2001
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2001-02-16Tiivistelmä
Tutkimuksen keskeiset elementit ovat:
Sairaanhoitajan ammatin vaatimukset, - koulutus, - ammatillinen kasvu, ja asiantuntijuus.
Tutkimuksessa tarkastellaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua koulutuksen aikana kartoittamalla viimeisessä opiskeluvaiheessa opiskelijoiden kokemuksia ensimmäisen kansallisen hoitotyön strategian koulutukselle asettamiin keskeisiin laatuvaatimuksiin / tavoitteisiin. Opiskelijat arvioivat koulutuksessa kehittyneitä valmiuksiaan työskennellä uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristössä asiantuntijoina ja moniammatillisten työryhmien jäseninä. Toisena arviointikohteena olivat hoitotyössä tarvittavat käden taidot ja kolmantena arvioinnin alueena valmiudet kriittisen ja kehittävän työotteen saavuttamisesta muutoksen aikaansaamiseksi työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen analyysin menetelmällä jossa tutkimussuunnitelma on avoin ja aineiston käsittely tapahtuu fenomenografisen tutkimuksen vaiheita noudattaen.
Tulokset kuvataan opiskelijoiden käsityksinä ammatillisesta kasvustaan suhteessa keskeisiin sairaanhoitajan ammatin laatuvaatimuksiin. Vastausten tarkastelua ja tulkintaa syvennetään sairaanhoitajakoulutuksen laatuvaatimusten rakenne- prosessi- ja tuloskriteerimallilla (Donabedianin malli ).
Valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat kokivat saaneensa monipuolisen perustan ammatillisen kasvunsa etenemiselle kohti asiantuntijuutta. Parhaiten koulutuksessa koettiin
saavutetun käden taidot ja tekninen osaaminen. Valmiutta kriittiseen ja kehittävään työotteeseen monet opiskelijoista arvioivat omaavansa riittämättömästi. Useimmat opiskelijat
kokivat tietonsa, taitonsa ja kokemuksensa sekä opiskelijan roolinsa esteiksi aikaansaada
muutoksia työyhteisössä ja yhteiskunnassa. Opiskelijoiden näkemys oli, että sairaanhoitajina työelämässä toimiessaan vaikutusmahdollisuudet ovat todelliset ja kiinni sairaanhoitajan omasta aktiivisuudesta ja kiinnostuksesta vaikuttaa yhteiskunnallisestikin.
Sairaanhoitajan ammatin vaatimukset, - koulutus, - ammatillinen kasvu, ja asiantuntijuus.
Tutkimuksessa tarkastellaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua koulutuksen aikana kartoittamalla viimeisessä opiskeluvaiheessa opiskelijoiden kokemuksia ensimmäisen kansallisen hoitotyön strategian koulutukselle asettamiin keskeisiin laatuvaatimuksiin / tavoitteisiin. Opiskelijat arvioivat koulutuksessa kehittyneitä valmiuksiaan työskennellä uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristössä asiantuntijoina ja moniammatillisten työryhmien jäseninä. Toisena arviointikohteena olivat hoitotyössä tarvittavat käden taidot ja kolmantena arvioinnin alueena valmiudet kriittisen ja kehittävän työotteen saavuttamisesta muutoksen aikaansaamiseksi työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen analyysin menetelmällä jossa tutkimussuunnitelma on avoin ja aineiston käsittely tapahtuu fenomenografisen tutkimuksen vaiheita noudattaen.
Tulokset kuvataan opiskelijoiden käsityksinä ammatillisesta kasvustaan suhteessa keskeisiin sairaanhoitajan ammatin laatuvaatimuksiin. Vastausten tarkastelua ja tulkintaa syvennetään sairaanhoitajakoulutuksen laatuvaatimusten rakenne- prosessi- ja tuloskriteerimallilla (Donabedianin malli ).
Valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat kokivat saaneensa monipuolisen perustan ammatillisen kasvunsa etenemiselle kohti asiantuntijuutta. Parhaiten koulutuksessa koettiin
saavutetun käden taidot ja tekninen osaaminen. Valmiutta kriittiseen ja kehittävään työotteeseen monet opiskelijoista arvioivat omaavansa riittämättömästi. Useimmat opiskelijat
kokivat tietonsa, taitonsa ja kokemuksensa sekä opiskelijan roolinsa esteiksi aikaansaada
muutoksia työyhteisössä ja yhteiskunnassa. Opiskelijoiden näkemys oli, että sairaanhoitajina työelämässä toimiessaan vaikutusmahdollisuudet ovat todelliset ja kiinni sairaanhoitajan omasta aktiivisuudesta ja kiinnostuksesta vaikuttaa yhteiskunnallisestikin.