Piensijoittajan päiväkauppa Internetissä.
KANTOKARI, JOHANNA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANTOKARI, JOHANNA
2001
Kansantaloustiede - Economics
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2001-02-13Sisällysluettelo
1. Johdanto 3 1.1. Tutkielman tarkoitus ja tavoitteet 3 1.2. Keskeiset käsitteet 5 2. Osakevälitys Internetissä päiväkaupan mahdollistajana 6 2.1. Sähköinen liiketoiminta ja osakevälitys Internetissä 6 2.1.1. Sähköisen liiketoiminnan ja Internet-palvelujen tausta 6 2.1.2. Osakekauppa Internetissä osana sähköistä liiketoimintaa 7 2.1.3. Kuluttajien tarpeet ja vaatimukset Internet-palvelun käytössä 8 2.1.4. Osakekauppa Internetissä välittäjien toiminta pääpiirteissään 10 2.2. Suomalaiset piensijoittajat ja päiväkauppa 12 2.2.1. Suomalaisten sijoittajien osakeomistus 12 2.2.2. Sijoittajien jakautuminen iän ja sukupuolen mukaan 12 2.2.3. Osakkeiden päiväkauppa 15 2.2.4. Piensijoittajan päiväkauppa Internetissä 17 2.3. Internetin käytön hyödyt sijoittajalle 19 3. Tekninen analyysi 21 3.1. Osakkeen hinnan muodostuminen 21 3.2. Teknisen analyysin keskeisiä periaatteita 22 3.2.1. Teknisen analyysin taustaa 22 3.2.2. Teknisen analyysin käyttö osakemarkkinoilla 23 3.3. Teknisen analyysin menetelmät 25 3.3.1. Osakekurssien graafinen esittäminen 25 3.3.2. Volyymi, liukuva keskiarvo ja indikaattorit 31 3.4. Tutkimustuloksia teknisestä analyysista 34 4. Momentum- ja contrarian-strategiat tuottojen lisääjinä 38 4.1. Momentum-strategian muodostaminen 38 4.2. Syitä momentum-strategian tuottamiin ylisuuriin tuottoihin 40 4.2.1. Informaation siirtyminen hintoihin 40 4.2.2. Yliluottamus momentum-ilmiön selittäjänä 42 4.3. Contrarian-strategian muodostaminen 43 4.4. Syitä contrarian-strategian tuottamiin ylisuuriin tuottoihin 44 4.5. Strategioiden vertailua ja käyttökelpoisuus päiväkaupassa 46 4.5.1. Strategioiden ja tutkimustulosten vertailua 46 4.5.2. Transaktiokustannusten ja pääoman tarpeen huomiointi 48 4.6. Momentum- ja contrarian-strategiat Suomen osakemarkkinoilla 49 5. Kaupankäynnin vaikutukset tuottoihin ja yliluottamusteoria 51 5.1. Rationaalinen sijoittaja ja reaalimaailma 51 5.2. Liiallisen kaupankäynnin vaikutus tuottoihin 52 5.3. Yliluottamusteoria ja sen vaikutukset osaketuottoihin 55 5.4. Internet osakekaupan lisääjänä 60 5.5. Muita syitä alisuoriutumiseen 62 6. Päiväkauppiaiden haastattelut ja vastauksien analysointi 64 6.1. Haastattelut ja niiden sisältö 64 6.1.1. Haastattelulomakkeen sisältö 64 6.1.2. Haastattelujen tulokset 65 6.2. Haastatteluiden analysointia 69 7. Yhteenveto 72 Lähteet 74 Liite 1. Internet-välittäjien vertailu 81 Liite 2. Haastattelulomake 82
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on piensijoittajien päiväkauppa Internetissä ja sen vaikutukset sijoittajan saamiin tuottoihin. Tutkielmassa käsitellään aiheeseen liittyen ensinnäkin Internetissä tapahtuvaa osakesijoittamista osana sähköistä liiketoimintaa ja tämän tuomia etuja kuluttajalle. Toiseksi tutkitaan teknistä analyysia sekä momentum- ja contrarian-strategioita mahdollisina päiväkaupassa käytettävinä osakkeiden tuottoja lisäävinä menetelminä. Lopuksi analysoidaan aktiivisen kaupankäynnin vaikutuksia sijoittajan saamiin tuottoihin.
Tutkimus on pääosin teoreettinen katsaus piensijoittajan päiväkauppaan ja Internetin antamiin mahdollisuuksiin. Lähteinä olevia teoksia ja tutkimuksia on käytetty soveltaen, koska aihetta koskeva tutkimus on ollut vähäistä sen uutuuden vuoksi. Teoreettisen osuuden tärkein tulos on, että esitellyillä menetelmillä voi olla mahdollista saada aikaan ylisuuria tuottoja. Kuitenkin näiden tuottojen saavuttaminen edellyttää aktiivista kaupankäyntiä, jolloin saadut tuotot kutistuvat transaktiokustannusten kasvun myötä taloudellisesti merkityksettömiksi. Internet parantaa sijoittajan sijoitusmahdollisuuksia, mutta sillä on myös kaupankäyntiä lisäävä vaikutus, minkä vuoksi saadut tuotot pysyvät ennallaan tai jopa laskevat.
Tutkielman empiirinen osuus on suoritettu haastattelemalla päiväkauppaa käyviä piensijoittajia. Haastattelulomakkeet sisälsivät avoimia kysymyksiä, jotka koskivat sijoittajien omaa sijoitusmenestystä ja kokemuksia Internetissä sijoittamisesta. Sijoittajien vastaukset tukivat teoriaosuuden antamia tuloksia. Sijoittajat käyvät aktiivista päiväkauppaa ja ottavat suuria riskejä. Internet on muuttanut heidän kaupankäyntiään aktiivisemmaksi ja spekulatiivisemmaksi. Sijoittajat ovat tyytyväisiä Internetin antamiin mahdollisuuksiin, mutta ovat samalla kriittisiä palvelun käytössä ajoittain ilmeneviin ongelmiin.
Internetin antama hyöty piensijoittajalle on ilmeinen, sillä se tasa-arvoistaa sijoitusmarkkinoita. Se saattaa kuitenkin johtaa sijoittajan kannalta huonompaan lopputulokseen sijoittajasta itsestään johtuvista syistä. Piensijoittaja ei aina ole sijoittamisen ammattilainen, vaikka hänellä olisikin käytössään sama informaatio ja välineet kuin institutionaalisilla sijoittajilla.
Tutkimus on pääosin teoreettinen katsaus piensijoittajan päiväkauppaan ja Internetin antamiin mahdollisuuksiin. Lähteinä olevia teoksia ja tutkimuksia on käytetty soveltaen, koska aihetta koskeva tutkimus on ollut vähäistä sen uutuuden vuoksi. Teoreettisen osuuden tärkein tulos on, että esitellyillä menetelmillä voi olla mahdollista saada aikaan ylisuuria tuottoja. Kuitenkin näiden tuottojen saavuttaminen edellyttää aktiivista kaupankäyntiä, jolloin saadut tuotot kutistuvat transaktiokustannusten kasvun myötä taloudellisesti merkityksettömiksi. Internet parantaa sijoittajan sijoitusmahdollisuuksia, mutta sillä on myös kaupankäyntiä lisäävä vaikutus, minkä vuoksi saadut tuotot pysyvät ennallaan tai jopa laskevat.
Tutkielman empiirinen osuus on suoritettu haastattelemalla päiväkauppaa käyviä piensijoittajia. Haastattelulomakkeet sisälsivät avoimia kysymyksiä, jotka koskivat sijoittajien omaa sijoitusmenestystä ja kokemuksia Internetissä sijoittamisesta. Sijoittajien vastaukset tukivat teoriaosuuden antamia tuloksia. Sijoittajat käyvät aktiivista päiväkauppaa ja ottavat suuria riskejä. Internet on muuttanut heidän kaupankäyntiään aktiivisemmaksi ja spekulatiivisemmaksi. Sijoittajat ovat tyytyväisiä Internetin antamiin mahdollisuuksiin, mutta ovat samalla kriittisiä palvelun käytössä ajoittain ilmeneviin ongelmiin.
Internetin antama hyöty piensijoittajalle on ilmeinen, sillä se tasa-arvoistaa sijoitusmarkkinoita. Se saattaa kuitenkin johtaa sijoittajan kannalta huonompaan lopputulokseen sijoittajasta itsestään johtuvista syistä. Piensijoittaja ei aina ole sijoittamisen ammattilainen, vaikka hänellä olisikin käytössään sama informaatio ja välineet kuin institutionaalisilla sijoittajilla.