Nuorten osallistumisen kehittäminen kunnallisessa päätöksenteossa. Esimerkkinä Kangasalan osallisuushanke.
KUIVASTO, SATU (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUIVASTO, SATU
2000
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2000Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään nuorten osallistumisen kehittämistä kunnallisessa päätöksenteossa. Tutkimuskohteeksi valittiin osallisuushanke Kangasalan kunnassa. Nuorten osallistumisen kehittämistä tarkastellaan Kangasalan tapauksessa erityisesti tiedottamisen, vuorovaikutuksen ja osallistumismenetelmien suhteen. Tutkimusaineisto koostuu kirjallisuudesta, osallisuushankeraporteista ja puhelinhaastattelusta.
Nuorten osallistumista kunnallisessa päätöksenteossa puoltavat monet tekijät. Nuorten osallistuminen toteuttaa osallistuvan demokratian mukaista laajaa osallistumista ja vahvaa kansalaisuutta. Osallistuvan demokratiateorian mukaan demokratiaa voidaan oppia ainoastaan osallistumalla. Osallistumisella nähdään olevan kasvattava tehtävä ja sen avulla opitaan myös vastuuta ja yhteisöllisyyttä sekä sitoudutaan tehtyihin päätöksiin. Osallistuvassa demokratiassa jo osallistuminen sinänsä on itseisarvo. Sen lisäksi, että nuorten osallistumiselle voidaan hakea oikeutusta osallistuvan demokratian teoriasta, voidaan siihen löytää perusteita myös lainsäädännöstä, erityisesti kuntalaista ja kansainvälisistä sopimuksista, esimerkiksi Euroopan unionin päätöslauselmasta nuorten osallistumisesta. Nuorten osallistumista tukevat myös kansainväliset esimerkit Norjasta ja Tanskasta sekä aikaisemmat tutkimukset nuorten osallistumisesta. Edustuksellisen demokratian tarjoamien osallistumiskeinojen, kuten vaaliosallistumisen, menetettyä mielenkiintoaan kuntalaisten keskuudessa, ja kunnallishallinnon legitimiteetin horjuminen, antavat aihetta osallistumisen uudelleen määrittelylle. Tämä uudelleen määrittely koskee myös osallistujien joukon määrittelyä ja sen myötä nuorten osallistumismahdollisuuksien määrittelyä ja tunnustamista.
Avainsanat: nuoret, osallistuminen, vaikuttaminen, osallisuushanke, tiedottaminen, vuorovaikutus, osallistumismenetelmät
Nuorten osallistumista kunnallisessa päätöksenteossa puoltavat monet tekijät. Nuorten osallistuminen toteuttaa osallistuvan demokratian mukaista laajaa osallistumista ja vahvaa kansalaisuutta. Osallistuvan demokratiateorian mukaan demokratiaa voidaan oppia ainoastaan osallistumalla. Osallistumisella nähdään olevan kasvattava tehtävä ja sen avulla opitaan myös vastuuta ja yhteisöllisyyttä sekä sitoudutaan tehtyihin päätöksiin. Osallistuvassa demokratiassa jo osallistuminen sinänsä on itseisarvo. Sen lisäksi, että nuorten osallistumiselle voidaan hakea oikeutusta osallistuvan demokratian teoriasta, voidaan siihen löytää perusteita myös lainsäädännöstä, erityisesti kuntalaista ja kansainvälisistä sopimuksista, esimerkiksi Euroopan unionin päätöslauselmasta nuorten osallistumisesta. Nuorten osallistumista tukevat myös kansainväliset esimerkit Norjasta ja Tanskasta sekä aikaisemmat tutkimukset nuorten osallistumisesta. Edustuksellisen demokratian tarjoamien osallistumiskeinojen, kuten vaaliosallistumisen, menetettyä mielenkiintoaan kuntalaisten keskuudessa, ja kunnallishallinnon legitimiteetin horjuminen, antavat aihetta osallistumisen uudelleen määrittelylle. Tämä uudelleen määrittely koskee myös osallistujien joukon määrittelyä ja sen myötä nuorten osallistumismahdollisuuksien määrittelyä ja tunnustamista.
Avainsanat: nuoret, osallistuminen, vaikuttaminen, osallisuushanke, tiedottaminen, vuorovaikutus, osallistumismenetelmät