Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pitkäaikaistyöttömien työssä oppiminen työllistämisjakson aikana.

SEITOVIRTA, ANNA (2000)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SEITOVIRTA, ANNA
2000

Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-11-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia yhdistelmätuella työllistettyjen

pitkäaikaistyöttömien työssä oppimista. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita työssä oppimisen merkityksestä työllistetylle.

Tutkimuksessa selvitetään millaisia työssä oppimisen mahdollisuuksia ja esteitä työpaikoilla on sekä millaiseksi oppimisympäristöksi

haastateltavat kokevat työpaikat. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdentoista yhdistelmätuella työllistetyn henkilön haastattelusta.

Kolme haastateltavaa on työllistynyt yksityiseen yritykseen ja kahdeksan haastateltavaa kolmannelle sektorille kuten yhdistyksen,

säätiön tai seuran palvelukseen. Aineistonkeruumenetelmänä on

käytetty teemahaastattelua.

Kaikki haastateltavat kokivat työssä oppimisen tärkeäksi oppimisen muodoksi. Tutkimustulokset osoittivat, että työllistetyn mahdollisuus

oppia ja kehittyä työssään oli sidoksissa työn piirteisiin kuten työn itsenäisyyteen, vaativuuteen, monipuolisuuteen, vastuullisuuteen sekä työntekijöiden väliseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen. Haastateltavien työstä kertovien kuvausten perusteella syntyi kolme

työnpiirteitä havainnollistavaa tyyppiä: "kiireapulaiset", "suorittavan työn tekijät" ja "luovat ongelmanratkaisijat".

"Kiireapulaisilla" työssä oppimisen mahdollisuudet olivat vähäiset. Työsuorituksen oppimisen jälkeen työ ei enää tarjonnut uutta opittavaa. Työssä oppimisen suurimpana esteenä pidettiin rutiininomaisia ja

yksinkertaisia työtehtäviä. "Suorittavan työn tekijöiden" työ oli luonteeltaan vastuullisempaa, monipuolisempaa ja itsenäisempää kuin

ensimmäisen tyypin haastateltavien työ. Työssä oppimisen esteeksi tässä ryhmässä koettiin vähäiset mahdolli-suudet työnkuvan

laajentamiseen. "Luovien ongelmanratkaisijoiden" työ oli haastavaa ja vastuullista. Työ tarjosi hyvät edellytykset työssä oppimiseen ja

itsensä kehittämiseen. Työssä oppimisen esteeksi koettiin omat puutteelliset tiedot ja taidot tehtävien hoidossa.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työnantajan, joka palkkaa työntekijän työllistämistuella, tulisi työtehtäviä

suunnitellessaan ottaa huomioon hyvän työn suunnittelukriteerit sekä työntekijän erikoistarpeet. Työtehtäviä suunniteltaessa tulisi

kiinnittää huomiota työntekijän aikaisempaan koulutukseen ja kokemukseen, tulevien työtehtävien sisältöön sekä riittävään työhön

perehdytykseen ja työn ohjauksen järjestämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste