Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kyllä se arviointi on semmosta koko ajan kehitystä vaativaa" : tutkimus arvioinnin käytännöistä ja kriteereistä kahdella helsinkiläisellä ala-asteella

NUTO, SUSANNA; TAMMINEN, SUVI (1999)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



NUTO, SUSANNA
TAMMINEN, SUVI
1999

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävä on selvittää kahden helsinkiläisen ala-asteen oppilasarvioinnin käytäntöjä ja kriteerejä kuudensilla luokilla. Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty haastattelemalla koulujen rehtoreita ja opettajia sekä tutustumalla kouluilta saatuun, lähinnä niiden oppilasarviointia käsittelevään materiaaliin. Analyysimenetelminä tutkimuksessa on käytetty koodausta ja teemoittelua.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1. Millaisia oppilasarvioinnin käytäntöjä tutkituilla kouluilla on käytössä?2. Millaisia kriteerejä tutkitut koulut käyttävät oppilasarvioinnissaan?3. Miten oppilasarviointi on kehittynyt tutkituissa kouluissa koulumaailman muutosten myötä?Tutkimuksen olennaisimmat tulokset ovat seuraavat:Arviointimenetelmiä käytetään molemmissa tutkituissa kouluissa monipuolisesti. Todistuksen lisäksi niissä on käytössä kerran lukukaudessa suoritettava väliarviointi, jonka menetelmä ja ajankohta on opettajan vapaasti valittavissa. Toisessa koulussa annetaan lisäksi kurssitodistuksia suoritetuista aihekokonaisuuskursseista ja toisessa koulussa arvioidaan lukuvuosittain laaditun työsuunnitelman tavoitteiden toteutumista.Molemmilla kouluilla on laadittu oppilasarvioinnille koko koulun yhteiset arviointikriteerit, jotka menevät koteihin nähtäväksi. Kriteerit ovat melko yleisluontoisia ja molemmissa kouluissa keskenään samansuuntaiset.Oppimiskäsityksen muuttuminen näkyy koulujen oppilasarvioinnissa selvemmin kuin tietokäsityksen muuttuminen. Koulujen opetussuunnitelmauudistukset ovat vaikuttaneet oppilasarviointiin selvästi ja niiden myötä oppilasarviointiin on panostettu. Opetussuunnitelmien uudistustyön lopullisia vaikutuksia oppilasarviointiin ei kuitenkaan vielä tiedetä, sillä uudistustyö on vielä kesken.Asiasanat: oppilasarviointi - peruskoulun ala-aste, koulu - arviointi - menetelmät
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste