"Kyllä se arviointi on semmosta koko ajan kehitystä vaativaa" : tutkimus arvioinnin käytännöistä ja kriteereistä kahdella helsinkiläisellä ala-asteella
NUTO, SUSANNA; TAMMINEN, SUVI (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NUTO, SUSANNA
TAMMINEN, SUVI
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävä on selvittää kahden helsinkiläisen ala-asteen oppilasarvioinnin käytäntöjä ja kriteerejä kuudensilla luokilla. Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty haastattelemalla koulujen rehtoreita ja opettajia sekä tutustumalla kouluilta saatuun, lähinnä niiden oppilasarviointia käsittelevään materiaaliin. Analyysimenetelminä tutkimuksessa on käytetty koodausta ja teemoittelua.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1. Millaisia oppilasarvioinnin käytäntöjä tutkituilla kouluilla on käytössä?2. Millaisia kriteerejä tutkitut koulut käyttävät oppilasarvioinnissaan?3. Miten oppilasarviointi on kehittynyt tutkituissa kouluissa koulumaailman muutosten myötä?Tutkimuksen olennaisimmat tulokset ovat seuraavat:Arviointimenetelmiä käytetään molemmissa tutkituissa kouluissa monipuolisesti. Todistuksen lisäksi niissä on käytössä kerran lukukaudessa suoritettava väliarviointi, jonka menetelmä ja ajankohta on opettajan vapaasti valittavissa. Toisessa koulussa annetaan lisäksi kurssitodistuksia suoritetuista aihekokonaisuuskursseista ja toisessa koulussa arvioidaan lukuvuosittain laaditun työsuunnitelman tavoitteiden toteutumista.Molemmilla kouluilla on laadittu oppilasarvioinnille koko koulun yhteiset arviointikriteerit, jotka menevät koteihin nähtäväksi. Kriteerit ovat melko yleisluontoisia ja molemmissa kouluissa keskenään samansuuntaiset.Oppimiskäsityksen muuttuminen näkyy koulujen oppilasarvioinnissa selvemmin kuin tietokäsityksen muuttuminen. Koulujen opetussuunnitelmauudistukset ovat vaikuttaneet oppilasarviointiin selvästi ja niiden myötä oppilasarviointiin on panostettu. Opetussuunnitelmien uudistustyön lopullisia vaikutuksia oppilasarviointiin ei kuitenkaan vielä tiedetä, sillä uudistustyö on vielä kesken.Asiasanat: oppilasarviointi - peruskoulun ala-aste, koulu - arviointi - menetelmät