Usability of Software Test Documentation in Communicator Projects.
TAIVAINEN, SONJA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TAIVAINEN, SONJA
2000
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-31Tiivistelmä
This study explores the usability of test case documentation in a Communicator software project. The main goals are to find out what problems have occurred, how they affect the usability of documents, and how they could be improved in the next Communicator project.
The projects at issue are both user interface software subprojects, and due to this also the common ways of user interface design in them is discussed, as well as the general definitions of user interface. The testing phase for which the documentation is needed is system testing which means that the test cases have to be written from the end user point of view. Therefore, an overview of testing in software engineering is given.
The found usability problems concern for example the ease of reading the documentation, its consistency, and its suitability for the system testing level. The problems are analysed on basis of literature in the field of usability of documentation. In addition, the users and their tasks are identified and analysed in purpose of finding the audience of the documentation and the actions they want to perform with it. Also the standards and layout aspects have their own effect, especially on the structure of the documents.
With help of these results the most important improvement needs can be listed and the solutions for them can be suggested. This includes measurable goals, some layout related issues which should support the goals, and a few non-measurable goals. By reaching for these goals the most of the usability problems can be avoided or at least diminished.
Keywords: documentation, usability, user interface, testing
Tässä pro gradu -työssä tutkitaan ohjelmiston testausdokumentaation käytettävyyttä kahdessa kommunikaattoriprojektissa. Päämääränä on selvittää mitä ongelmia testausdokumentaatiossa on aikaisemmin esiintynyt, kuinka ne vaikuttavat dokumenttien käytettävyyteen ja kuinka niitä voitaisiin korjata.
Tarkastelun kohteena olevat ohjelmistoprojektit ovat kumpikin käyttöliittymäprojekteja, joten tässä työssä tarkastellaan myös käyttöliittymän suunnittelutapoja ja käyttöliittymän määritelmiä. Kyseessä olevaa testausdokumentaatiota käytetään projektin järjestelmätestausvaiheessa, minkä vuoksi testitapausten suunnittelu on tehtävä loppukäyttäjän näkökulmasta. Tästä syystä käsitellään myös testausvaihetta ohjelmistoprojektin osana.
Löydetyt käytettävyysongelmat liittyvät muun muassa dokumentaation lukemisen helppouteen, dokumentaation yhtenäisyyteen ja sen sopivuuteen järjestelmätestaukseen. Ongelmia tarkastellaan dokumentaation käytettävyyttä käsittelevän kirjallisuuden pohjalta, ja lisäksi määritetään dokumentaation käyttäjäkuntia sekä toimintoja, joiden suorittamiseksi dokumentaatiota käytetään. Tähän pyritään käyttäjien ja näiden tehtävien identifioinnilla ja analysoinnilla. Myös standardeilla ja ulkoasuseikoilla on oma vaikutuksensa, varsinkin dokumenttien rakenteeseen.
Saavutettujen tulosten avulla saadaan määriteltyä tärkeimmät parannustarpeet ja ratkaisuehdotukset edellä mainittuihin ongelmiin. Tämä tarkoittaa pääasiassa mitattavia tavoitteita sekä näitä tavoitteita tukevia ulkoasuun liittyviä seikkoja. Lisäksi esitellään muutama ei-mitattava tavoite. Näihin tavoitteisiin pyrkimällä voidaan useimmat dokumentaation käytettävyysongelmat välttää tai ainakin niitä voidaan pienentää.
Avainsanat: dokumentaatio, käytettävyys, käyttöliittymä, testaus
The projects at issue are both user interface software subprojects, and due to this also the common ways of user interface design in them is discussed, as well as the general definitions of user interface. The testing phase for which the documentation is needed is system testing which means that the test cases have to be written from the end user point of view. Therefore, an overview of testing in software engineering is given.
The found usability problems concern for example the ease of reading the documentation, its consistency, and its suitability for the system testing level. The problems are analysed on basis of literature in the field of usability of documentation. In addition, the users and their tasks are identified and analysed in purpose of finding the audience of the documentation and the actions they want to perform with it. Also the standards and layout aspects have their own effect, especially on the structure of the documents.
With help of these results the most important improvement needs can be listed and the solutions for them can be suggested. This includes measurable goals, some layout related issues which should support the goals, and a few non-measurable goals. By reaching for these goals the most of the usability problems can be avoided or at least diminished.
Keywords: documentation, usability, user interface, testing
Tässä pro gradu -työssä tutkitaan ohjelmiston testausdokumentaation käytettävyyttä kahdessa kommunikaattoriprojektissa. Päämääränä on selvittää mitä ongelmia testausdokumentaatiossa on aikaisemmin esiintynyt, kuinka ne vaikuttavat dokumenttien käytettävyyteen ja kuinka niitä voitaisiin korjata.
Tarkastelun kohteena olevat ohjelmistoprojektit ovat kumpikin käyttöliittymäprojekteja, joten tässä työssä tarkastellaan myös käyttöliittymän suunnittelutapoja ja käyttöliittymän määritelmiä. Kyseessä olevaa testausdokumentaatiota käytetään projektin järjestelmätestausvaiheessa, minkä vuoksi testitapausten suunnittelu on tehtävä loppukäyttäjän näkökulmasta. Tästä syystä käsitellään myös testausvaihetta ohjelmistoprojektin osana.
Löydetyt käytettävyysongelmat liittyvät muun muassa dokumentaation lukemisen helppouteen, dokumentaation yhtenäisyyteen ja sen sopivuuteen järjestelmätestaukseen. Ongelmia tarkastellaan dokumentaation käytettävyyttä käsittelevän kirjallisuuden pohjalta, ja lisäksi määritetään dokumentaation käyttäjäkuntia sekä toimintoja, joiden suorittamiseksi dokumentaatiota käytetään. Tähän pyritään käyttäjien ja näiden tehtävien identifioinnilla ja analysoinnilla. Myös standardeilla ja ulkoasuseikoilla on oma vaikutuksensa, varsinkin dokumenttien rakenteeseen.
Saavutettujen tulosten avulla saadaan määriteltyä tärkeimmät parannustarpeet ja ratkaisuehdotukset edellä mainittuihin ongelmiin. Tämä tarkoittaa pääasiassa mitattavia tavoitteita sekä näitä tavoitteita tukevia ulkoasuun liittyviä seikkoja. Lisäksi esitellään muutama ei-mitattava tavoite. Näihin tavoitteisiin pyrkimällä voidaan useimmat dokumentaation käytettävyysongelmat välttää tai ainakin niitä voidaan pienentää.
Avainsanat: dokumentaatio, käytettävyys, käyttöliittymä, testaus