Musiikinopetus Suomessa ja Espanjassa : alkuopetuksen oppikirjojen vertailua
OLSONI, JUTTA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
OLSONI, JUTTA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Musiikinopetus Suomessa ja Espanjassa -tutkielman tavoitteena oli analysoida, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia suomalaisissa ja espanjalaisissa alkuopetuksen musiikin oppikirjoissa on musiikin perusainesten osalta sekä tutkia löytyykö espanjalaisista musiikin oppikirjoista joitain sellaisia elementtejä, joita voitaisiin soveltaen hyödyntää suomalaisessa musiikinopetuksessa.Tutkimusmenetelmänä käytettiin George F. Beredayn kehittämän nelivaiheisen vertailevan tutkimuksen mallin sovellutusta.Tutkielmassa havaittiin suomalaisen ja espanjalaisen musiikinopetuksen sisältöjen olevan musiikin perusainesten osalta yhteneväiset. Eroavaisuuksia ilmeni sisältöjen painotuksissa, opetuksessa käytettävissä menetelmissä sekä oppikirjojen rakenteissa. Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat, että espanjalaisella musiikkikasvatusperinteellä olisi paljon annettavaa suomalaiselle musiikkikasvatukselle. Musiikin perusaines on espanjalaisissa oppikirjoissa hyvin jäsenneltyä ja johdonmukaisesti etenevää. Erityisesti lasten kehitystason mukainen musiikin teorian opetus on Espanjassa suunniteltu hyvin.Asiasanat: vertaileva kasvatustiede - Suomi - Espanja, musiikkikasvatus - vertaileva tutkimus, oppikirjat - musiikki - arviointi, alkuopetus - musiikki, musiikki - opetus