Luokanopettaja matematiikan opettajana : tutkimus matematiikan opetuksen nykytilasta tamperelaisilla ala-asteilla
NEUVO-HAKALA, MARJA; RÄSÄNEN, KATJA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NEUVO-HAKALA, MARJA
RÄSÄNEN, KATJA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien matemaattista käyttäytymistä luokkahuoneessa. Keskeisessä asemassa tutkimuksessa ovat sekä opettajien työtavat ja opetusmenetelmät että oppikirjan asema matematiikan opetuksessa. Tarkoitus on myös selvittää, onko opettajien motivoituneisuudella ja kiinnostuneisuudella yhteyttä matematiikan tuntien opetuskäytänteisiin. Lisäksi tutkitaan opettajien käsityksiä matematiikasta tieteenä.Tutkimus sisältää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osuuden. Kvantitatiivinen tutkimusosuus suoritettiin Likert -asteikollisella kyselylomakkeella. Kohderyhmänä olivat Tampereen ala-asteiden luokanopettajat. Kyselylomakkeita jaettiin 230 opettajalle, joista 127 palautti vastauksensa. Vastausten pohjalta opettajat jaettiin eri luokkiin. Luokkia syntyi kaksi, joista toinen ryhmä kuvaa karkeasti sanottuna ns. perinteistä matematiikan opettajaa ja toinen "uudistuksellista" opettajaa. Molemmista luokista valittiin viisi luokkaansa parhaiten edustavaa opettajaa haastateltaviksi. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin teemahaastatteluna.Sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimusosan perusteella näyttää siltä, että tarkasteltaessa matematiikan opetusta, jakautuvat luokanopettajat selvästi kahteen eri ryhmään. "Suorittava selviytyjä" edustaa tässä tutkimuksessa opettajaryhmää, jonka toimintaa matematiikan tunneilla kuvaa mekaaninen oppikirjaan tukeutuva opetus. Lisäksi matematiikan opettamisen helppous ja vaivattomuus korostuu tämän ryhmän opettajien mielipiteissä. Toista opettajaryhmää edustaa "tavoitteellinen toimija". Hänelle on ominaista laaja ja monipuolinen lähestymistapa matematiikkaa ja sen opetusta kohtaan. Hän kokee matematiikkaa olevan kaikkialla.Luokanopettajat matematiikan opettajina ovat edelleenkin hyvin heterogeeninen joukko. Matematiikan opettajina toimii paljon erilaisia opettajapersoonia, joilla jokaisella on omat opetuskäytänteet. Tässä tutkimuksessa selvitetään matematiikan opetuksessa vallitsevia käytänteitä ja niiden taustavaikuttimia. Matematiikan opetuksen tasavertaisen laadun takaamiseksi on luokanopettajien osalta vielä tekemistä.Asiasanat: matematiikka - opetus - peruskoulun ala-aste, oppikirjat - matematiikka