Kielikylpy ja äidinkielen lukutaito.
FORSSTRÖM, KATI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
FORSSTRÖM, KATI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on vertailla kahden eri kielikylpymuodon ja osittain vieraskielisen opetuksen oppilaita tavallisen koulun oppilaisiin äidinkielen lukutaidossa.Tutkimuksen pääongelma on:Onko vieraalla kielellä annettava opetus yhteydessä äidinkielen lukutaitoon?Pääongelman laajuudesta johtuen se jaettiin neljään seuraavanlaiseen alaongelmaan:1. Onko opetuskielellä yhteyttä luetunymmärtämiseen?2. Onko opetuskielellä yhteyttä tekniseen lukutaitoon?3. Onko luetunymmärtämisellä ja teknisellä lukutaidolla yhteyttä toisiinsa?4. Eroavatko tytöt ja pojat taidoiltaan toisistaan?Tutkimukseen osallistui neljä pääkaupunkiseudun koulua luokka-asteilta 1-4. Koulut valittiin ensisijaisesti niissä annettavan vieraskielisen opetuksen mukaan. Yhteensä tutkimukseen osallistui 335 oppilasta. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen ryhmien välinen vertailututkimus. Aineisto on kerätty valmiin ala-asteen lukutestin avulla.Tutkimustulosten avulla voidaan todeta, ettei vieraalla kielellä annettava opetus vaikuta luetunymmärtämiseen. Teknisessä lukutaidossa ryhmien välille kuitenkin syntyi tilastollisesti merkitseviä eroja. Näissä testiosioissa vieraalla kielellä lukemaan opetetut oppilaat saivat muita heikommat tulokset. Luetunymmärtämisen ja teknisen lukutaidon välinen yhteys tässä tutkimuksessa on samansuuntainen kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Ensimmäiseltä luokalta kolmannelle testien välinen yhteys on voimakas, sitten se heikkenee. Tämän tutkimusaineiston sisällä ryhmien välille muodostui suurempia eroja kuin sukupuolten välille. Missään testiosioissa ei tyttöjen ja poikien välillä voitu havaita merkitseviä eroja.Kielikylpyopetuksessa opettajalla on erittäin suuri merkitys. Vastuu oppilaiden kehityksestä on vieläkin suurempi kuin tavallisessa opetuksessa. Kielikylpyopettajien perus- ja jatkokoulutukseen tulisikin kiinnittää erityistä huomiota. Vieraan kielen määrän lisääntyessä opetuksessa, tulee äidinkielenopetukseen panostaa entistä enemmän.Asiasanat: kielikylpy, lukutaito - koululaiset, vieraskielinen opetus, äidinkieli - kielitaito - koululaiset