Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapsiryhmän ohjaajien käsitys kiusaamisen syistä ja sen lopettamistoimenpiteistä

AINAS, KIMMO (2000)

 
Avaa tiedosto
gradu00020.pdf (305.8Kt)
Lataukset: 



AINAS, KIMMO
2000

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-8490

Sisällysluettelo

1. JOHDANTO 1 2. KIUSAAMISEN SYYT 3 2.1. KIUSAAMISEN YKSILÖTASON SYYT 3 2.1.1. Kiusaaja 3 2.1.1.1. Aggressiivisuus 3 2.1.1.2. Proaktiivinen aggressiivisuus 4 2.1.2. Kiusattu 5 2.1.2.1. Passiivinen uhri 5 2.1.2.2. Provokatiivinen uhri 6 2.1.2.3. Uhripersoonallisuus 7 2.1.2.4. Fyysiset ominaisuudet 7 2.1.3. Pohdintaa 8 2.2. KIUSAAMISEN RYHMÄTASON SYYT 9 2.2.1. Kiusaaminen on ryhmätason ilmiö 9 2.2.2. Lasten keskinäiset suhteet 9 2.2.3. Lapsen rooli lapsiryhmässä 10 2.2.4. Lapsen sosiaalinen status 10 2.2.5. Dissonanssi-, viholliskuva- ja vahvistamistekijät 11 2.2.6. Pohdintaa 12 2.3. KIUSAAMISEN YHTEISÖTASON SYYT 14 2.3.1. Ilmapiiri 14 2.3.2. Arvot ja normit 15 2.3.3. Opetusmenetelmät 16 2.3.4. Asenteet ja fyysiset puitteet 16 2.3.5. Pohdintaa 17 3. KIUSAAMISEN LOPETTAMISTOIMENPITEET 19 3.1. KIUSAAMISEN YKSILÖ- JA RYHMÄTASON SYIHIN KOHDISTUVAT TOIMENPITEET 19 3.1.1. Lopettamistoimenpiteiden kohteena koko lapsiryhmä 19 3.1.2. Käsitteiden selventäminen lapsille 19 3.1.3. Aggressiivisuuden poistaminen 20 3.1.4. Rangaistukset ja palkinnot 22 3.1.5. Ryhmätöiden tekeminen 23 3.1.6. Uusien ystävien hankkiminen vertaisryhmän ulkopuolelta 24 3.1.7. Draama- ja roolinottoharjoitukset 24 3.1.8. Lopettamisen vastuu lapsille 25 3.1.9. Yhteistyö vanhempien kanssa 26 3.1.10. Pohdintaa 27 3.2. KIUSAAMISEN YHTEISÖTASON SYIHIN KOHDISTUVAT TOIMENPITEET 29 3.2.1. Yhteinen sitoutuminen 29 3.2.2. Ilmapiirin parantaminen 31 3.2.3. Asenteiden muuttaminen 32 3.2.4. Sääntöjen selkiinnyttäminen ja yhdenmukaistaminen 33 3.2.5. Pohdintaa 34 4. TUTKIMUSONGELMAT JA -MALLI 36 5. TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN 38 5.1. TUTKIMUKSELLISEN LÄHESTYMISTAVAN VALINTA 38 5.1.1. Eksploratiivinen vai konfirmatiivinen? 38 5.1.2. Kvalitatiivinen vai kvantitatiivinen? 38 5.1.2.1. Valinnan perusteet 38 5.1.2.2. Kvalitatiivinen tutkimusote 39 5.1.2.3. Kvantitatiivinen tutkimusote 40 5.2. TUTKIMUSAINEISTON KOONTI 42 5.2.1. Kyselylomaketutkimus 42 5.2.2. Koehenkilöt ja heidän valinta 42 5.2.2.1. Johdannoksi 42 5.2.2.2. Koehenkilöiden valinta satunnaisotannalla? 43 5.2.2.3. Koehenkilöiden valinta ositetulla otannalla 44 5.2.2.4. Vastauskato 46 5.3. MITTAAMINEN 46 5.3.1. Mittarit ja niiden testaaminen 46 5.3.2. Mitta-asteikot 49 5.3.2.1. Nominaaliasteikollinen mitta-asteikko 49 5.3.2.2. Ordinaaliasteikollinen mitta-asteikko 49 5.3.2.3. Intervalliasteikollinen mitta-asteikko 50 5.3.2.4. Suhdelukuasteikollinen mitta-asteikko 50 5.3.2.5. Mitta-asteikon valinta 51 5.3.3. Tutkimusongelmien mittaaminen 51 5.4. TUTKIMUSAINEISTON KÄSITTELY 52 5.4.1. Johdannoksi 52 5.4.2. Koulukiusaamisen syiden ja sen lopettamistoimenpiteiden sovitettavuus päiväkotikiusaamiseen 53 5.4.3. Lapsiryhmän ohjaajien käsitys päiväkotikiusaamiseen sovitettavista syistä ja sen lopettamistoimenpiteistä 53 5.4.3.1. Tutkimusaineiston jäsentäminen 53 5.4.3.2. Eksploratiivinen faktorianalyysi 54 5.4.3.3. Faktorianalyysin vaiheet 55 5.4.3.4. Lopuksi 56 5.5. MITTAREIDEN ARVIOINTIA 57 5.5.1. Johdannoksi 57 5.5.2. Mittareiden validiteetti 57 5.2.1.1. Validiteetin laskeminen 57 5.2.1.2. Kriteerimuuttujan ongelma 58 5.2.1.3. Hyvä validiteettikerroin? 59 5.5.3. Mittareiden reliabiliteetti 59 5.2.1.4. Reliabiliteetin laskeminen 59 5.2.1.5. Hyvä reliabiliteettikerroin? 61 6. TULOKSET 63 6.1. KOULUKIUSAAMISEN SYIDEN SOVITETTAVUUS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN 63 6.2. KOULUKIUSAAMISEN LOPETTAMISTOIMENPITEIDEN SOVITETTAVUUS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN 65 6.3. LAPSIRYHMÄN OHJAAJIEN KÄSITYS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN SOVITETTAVISTA SYISTÄ 68 6.4. LAPSIRYHMÄN OHJAAJIEN KÄSITYS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN SOVITETTAVISTA LOPETTAMISTOIMENPITEISTÄ 72 7. POHDINTAA 77 7.1. KOULUKIUSAAMISEN SYIDEN JA SEN LOPETTAMISTOIMENPITEIDEN SOVITETTAVUUS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN 77 7.2. LAPSIRYHMÄN OHJAAJIEN KÄSITYS PÄIVÄKOTIKIUSAAMISEEN SOVITETTAVISTA SYISTÄ JA SEN LOPETTAMISTOIMENPITEISTÄ 78 7.3. TUTKIMUKSEN ARVIOINTIA 79 7.3.1. Tutkimusmenetelmä 79 7.3.2. Lopuksi 81 LÄHDELUETTELO 82 LIITTEET 86
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsiryhmän ohjaajien käsityksiä kiusaamisen syistä ja sen lopettamistoimenpiteistä,

seuraavien ongelma-alueiden pohjalta: Mitkä koulukiusaamisen syistä on sovitettavissa päiväkotikiusaamiseen, mitkä koulukiusaamisen

lopettamistoimenpiteistä on sovitettavissa päiväkotikiusaamiseen, millainen on lapsiryhmän ohjaajien käsitys päiväkotikiusaamiseen

sovitettavista syistä ja millainen on lapsiryhmän ohjaajien käsitys päiväkotikiusaamiseen sovitettavista lopettamistoimenpiteistä?

Tutkimukseen osallistui 190 lapsiryhmän ohjaajaa Tampereen- ja Hämeenlinnan kunnallisista päiväkodeista. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena syksyllä 1999.

Lapsiryhmän ohjaajat olivat keskimäärin sitä mieltä, että päiväkotikiusaamiseen oli sovitettavissa 52 koulukiusaamisen syytä

ja 122 koulukiusaamisen lopettamistoimenpidettä. Kiusaamisen syynä pidettiin mm. kiusaajan halua dominoida muita, kiusaajan halua uhkailla muita ja kiusaajan heikkoa itsetuntoa. Kiusaamisen

lopettamiseksi piti mm. luoda lapsiryhmään positiivinen ilmapiiri, keskustella kiusaajan kanssa ja aikuisen omalla toiminnallaan pyrkiä

luomaan ryhmässä kiusaamisen- ja väkivallan vastaisia asenteita. Lapsiryhmän ohjaajien käsitys päiväkotikiusaamiseen sovitettavista

syistä ja sen lopettamistoimenpiteistä oli kategorisoitunut: Kiusaamisen syynä pidettiin joko yksilö-, ryhmä- tai yhteisötason

syitä ts. lapsessa, lapsiryhmässä tai päiväkodissa oli jotakin sellaista, joka aiheutti kiusaamista ja kiusaamisen lopettamiseksi

piti suunnata toimenpiteitä joko yksilö-, ryhmä- tai yhteisötason syihin.

Avainsanat: Kiusaaminen, kiusaamisen syyt, kiusaamisen lopettamistoimenpiteet, kiusaamiskäsitys, lapsiryhmän ohjaajat.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste