1. ja 6. luokan oppilaiden käsityksiä hyvästä opettajasta
UUSITALO, MINNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UUSITALO, MINNA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tarkastellaan oppilaiden käsityksiä hyvästä opettajasta. Tutkimustehtävänä on perehtyä siihen, millaisia käsityksiä ensimmäisen ja kuudennen luokan oppilailla on opettajan opetustaidoista, persoonallisuudesta ja taidoista hallita erilaisia tilanteita sekä taidoista huolehtia oppilaista. Tukimuksessa tarkastellaan myös miten oppilaiden käsitykset eroavat edellä mainituilla luokka-asteilla sekä siitä, onko tytöillä ja pojilla erilaisia käsityksiä hyvästä opettajasta. Tutkimuksen tarkoituksena on avartaa opettajien näkemyksiä siitä, miten he voivat omalla toiminnallaan tehdä oppilaan koulupäivästä haasteellisen oppimiseen ja mielekkään.Tutkimuksen kohteena on kaksi ensimmäistä ja kaksi kuudetta luokkaa. Oppilaat olivat Tampereen keskustan ja Hervannan kouluista. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa oli mukana 65 oppilasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen ja kirjoitelmien avulla.Oppilaat eivät kiinnitä opettajan opetustaitoihin koulunkäyntinsä ensimmäisenä vuonna kovinkaan paljon huomiota verrattuna kuudennen luokan oppilaisiin, jotka osaavat kuvata hyvän opettajan opetustaitoja melko monipuolisesti. Kun ensimmäisen luokan oppilaat toivovat saavansa opettajalta lähinnä mielekkäitä oppimistehtäviä ja palkkioita tehtävien suorittamisesta, kuudennen luokan oppilaat odottavat opettajan tekevän oppimisesta mielenkiintoista omien kokemusten, erilaisten työtapojen ja selkeän esitystavan avulla. Myös opettajan persoonallisuuden toivotaan näkyvän luokkahuoneessa. Sekä ensimmäisen että kuudennen luokan oppilaiden mielestä hyvä opettaja on huumorintajuinen, kärsivällinen, ystävällinen ja luotettava. Opettajan sukupuolella ei niinkään ole väliä kuudennen luokan oppilaille, sitä vastoin ensimmäisen luokan oppilaat pitävät enemmän omaa sukupuoltaan olevasta opettajasta. Etenkin kuudennen luokan oppilaiden mielestä opettajan tulee ymmärtää nuoria ja kohdella kaikkia samanarvoisesti. Erityisen tärkeänä hyvän opettajan tunnusmerkkinä molemmat luokka-asteet pitivät opettajan rauhallisuutta. Kurin ja työrauhan ylläpitäminen on tärkeää sekä ensimmäisen että kuudennen luokan oppilaiden mielestä, mutta se onnistuu hyvältä opettajalta huutamatta eikä pakottamiseen turvautuen. Kuudesluokkalaiset pitävät oikeudenmukaisesti kohtelevasta opettajasta, joka tarpeen tullen kuuntelee myös oppilaiden näkemyksiä asioista ja ottaa huomioon heidän mielipiteensä asioista päätettäessä. Ensimmäisen luokan oppilaille on tärkeää saada opettajalta apua eri tilanteissa kun taas kuudennen luokan oppilaat kokevat tarvitsevansa positiivista kannustusta ja rohkaisua. Opettajan kanssa ollaan myös valmiita keskustelemaan mukavista asioista luottamuksellisissa merkeissä.Asiasanat: opettaja-oppilassuhde, opettajat - arviointi, koululaiset - käsitykset - opettajat