Luokanopettajien kokemuksia dysfaattisen lapsen integroimisesta yleisopetukseen ja opettajuuden kehittymisestä tässä tilanteessa
UUSITALO, HELI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UUSITALO, HELI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin luokanopettajien kokemuksia dysfaattisen lapsen integroimisesta yleisopetukseen ja opettajuuden kehittymisestä tässä tilanteessa. Teoreettisessa viitekehyksessäni perehdyn opettajuutta ja sen kehittymistä kuvaaviin teorioihin ja tutkimuksiin ja dysfasiaa käsittelevään kirjallisuuteen.Tutkimuksen aineiston olen kerännyt keväällä 1999 ja syksyllä 1999. Tutkimukseeni osallistui seitsemän opettajaa kirjoittamalla esseekirjoitelman kyseisestä aiheesta. Esseekirjoitelman tukena oli neljä kysymystä, jotka ovat liitteenä tutkimuksen lopussa. Aineistoa analysoin teemoittain tutkimusongelmieni valossa. Pyrin löytämään aineistosta sekä yhtäläisyyksiä että eroja eri kirjoittajien välillä. Tutkimusongelmia on työssäni kolme: millaisia ovat luokanopettajien valmistautumiskokemukset tilanteessa, jossa luokalla aloittaa koulunkäyntinsä dysfaattinen lapsi, millaisia onnistumisen/epäonnistumisen kokemuksia integroimisen yhteydessä ilmenee ja miten luokanopettajat kokevat ammatillisuutensa kehittyneen tässä erilaisessa tilanteessa.Tutkimuksen tuloksista nousi selkeästi esille, että luokanopettajat pitävät tärkeänä erityisesti vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä integroimisen onnistumisen ja oman ammatillisen kehittymisensä kannalta. Myös muiden lasta kuntouttavien tahojen kanssa tehtävän yhteistyön opettajat katsoivat helpottavan lapsen integroitumista yleisopetukseen.Yleisesti ottaen opettajat kokivat dysfaattisen lapsen integroimisen yleisopetukseen onnistuneen hyvin. Opettajat kuitenkin mainitsivat, että integrointi on edellyttänyt heiltä muutoksia oman opetuksen suhteen. Vaikka tilanne on vaatinut monien tekijöiden huomioon ottamista, ovat opettajat kuitenkin kokeneet, että tilanne on ollut haastava ja sen voittaminen on luonut onnistumisen elämyksen ja samalla vahvistanut myös omaa identiteettiä opettajana. Opettajan ammatillista kehittymistä on siis tapahtunut tässä erilaisessa kontekstissa.Asiasanat: dysfasia - koululaiset, integroitu opetus