Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokan- ja aineenopettajan muuttuva työnkuva : yhtenäisen peruskoulun ja pedagogistuvan yhteiskunnan tarjoamat haasteet ja mahdollisuudet opettajille

MUSTONEN, REIJA (2000)

 
Tweet refworks
 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MUSTONEN, REIJA
2000

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteellisessä tutkimuksessa haimme vastausta kysymykseen, millaisia kokemuksia opettajilla on asterajat ylittävästä opetuksesta. Tutkimuksen edetessä kiinnostuksemme ei kuitenkaan rajoittunut vain tähän, vaan kiinnostuimme laaja-alaisemmin peruskoulun yhtenäistymisestä ja opettajan työnkuvan muutoksista niin koulun sisällä kuin muualla yhteiskunnassakin. Lisäksi olemme kiinnittäneet huomiota nykyiseen opettajankoulutukseen Suomessa sekä niihin vaatimuksiin, joita muuttuva opettajan työnkuva asettaa opettajankoulutukselle vastaisuudessa.Kuusi ensimmäistä lukua muodostavat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Olemme lähestyneet aihettamme kasvatustieteellisen näkökulman lisäksi niin historiallisesta kuin yhteiskunnallisestakin näkökulmasta. Olemme perehtyneet Suomen koululaitoksen, opettajankoulutuksen sekä opettajuuden historiaan luodaksemme kattavan pohjan tämän päivän ja tulevaisuuden opettajuuden tarkastelulle. Lisäksi olemme tarkastelleet aihettamme uuden koululainsäädännön valossa.Haastattelimme tutkimusta varten sellaisia luokan- ja aineenopettajia, joilla on kokemusta asterajat ylittävästä opetuksesta. Lisäksi haastattelimme erästä opetusneuvosta Opetusministeriöstä. Haastattelut toteutettiin heinä-syyskuussa 1999.Tässä tutkimuksessa ei ole luotu uutta yleistettävää tietoa. Pikemminkin on avattu aiheesta kiinnostuneille erilaisia näkökulmia yhtenevän peruskoulun ja pedagogistuvan yhteiskunnan tarjoamiin haasteisiin opettajille. Opettajuutta ei nähdä tulevaisuudessa vain kouluun sidoksissa olevana ilmiönä vaan myös muualle yhteiskuntaan ulottuvana ammattina.Asiasanat: opettajankoulutus - arviointi, työ - opettajat, luokanopettajat, aineenopettajat - peruskoulu
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32747]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste