P.S. Olen ylpeä siitä, että olen juutalainen ja käyn juutalaista koulua. Etnografinen tapaustutkimus Helsingin juutalaisesta koulusta.
HARJU, JOHANNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HARJU, JOHANNA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-22Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata juutalaisuuden tilaa Suomessa sekä Juutalaisen koulun arkea ja ilmapiiriä. Tutkimuksen lähtökohtana on perehtyä Helsingin juutalaiseen yhteisöön ja ennen kaikkea juutalaisen peruskoulun elämään. Tukimuksessa on haluttu kuvata Juutalaisen koulun arkea ja elämää sellaisenaan kuin se tutkijoille avautui.Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 1999 ja syksyllä 1999 Helsingin Juutalaisesta koulusta sekä erilaisista kirjallisista lähteistä. Tutkimuskohteena toimi koko koulu ja ennen kaikkea koulun kuudes luokka. Koulussa oppilaita oli 100, joista kuudesluokkalaisia oli 10. Opettajia koulussa oli 21, joista päätoimisia opettajia oli 11.Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka on tehty etnografista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimusmenetelminä aineistonkeruussa on käytetty pääasiassa observointia ja haastatteluja. Aineiston keräämisessä apuna käytimme myös keskusteluja, oppilailla ja opettajilla teetettyjä tehtäviä sekä nauhuria ja videokameraa. Saimme koulusta runsaasti kirjallista materiaalia, joka oli tärkeä lisä tutkimusaineistossamme.Päädyimme ottamaan yhteyttä Juutalaiseen kouluun, sillä halusimme tutkia tavallisia oppilaita erilaisessa oppimisympäristössä. Varsinainen tutkimustyö käynnistyi Juutalaisen koulun lupauduttua yhteistyöhön kanssamme. Helsingin Juutalaisesta koulusta ei oltu aikaisemmin tehty tutkimuksia, joten päädyimme kuvaamaan mahdollisimman kattavasti koulun arkea ja elämää. Koulun päivittäinen toiminta poikkesi osin normaalin koulun arjesta. Juutalaisuuteen liittyvät tavat ja traditiot voimakkaasti muokkasivat koulupäivän kulkua, kuitenkin koulu omissa puitteissaan toimi kuin mikä tahansa muu suomalainen peruskoulu. Arkea kuvatessa syvennyimme myös koulun ilmapiirin tarkastelemiseen. Ilmapiiri koulussa osoittautui olevan ainutlaatuinen, avoin ja rehellinen.Asiasanat: juutalaisuus - Suomi, yksityiskoulut, ilmapiiri - kouluyhteisö, juutalaisuus - koulukasvatus, luokkayhteisö - ilmapiiri