Social, Political and Cultural Meanings and Messages in Rap Music- a Discourse Analytical Approach.
HANNULA, NIINA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HANNULA, NIINA
2000
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Sisällysluettelo
1. INTRODUCTION 4 2. AFRICANS AND PRE-RAP BLACK POPULAR MUSIC IN AMERICA 6 2.1 The Period of Slavery 6 2.2 The Period After the Civil War 11 2.3 The Time After the World Wars 16 3. THE DEVELOPMENT OF HIP-HOP CULTURE AND RAP 20 4. DISCOURSE ANALYSIS MODEL 26 5. THE ANALYSIS OF RAP LYRICS 31 5.1 Analysis of Syntactic Features 31 5.1.1 The Copula and Auxiliary Be 32 5.1.2 The Third Person Singular 35 5.1.3 The Multiple Negative 37 5.1.4 Factors Affecting Syntactic Features 38 5.2 The Vocabulary of Rap 39 5.3 A Sense of Place in Rap Lyrics: East Coast Versus West Coast 47 5.3.1 Discourse Analysis 56 5.4 A Sense of Time in Rap Lyrics: Political and Educational Rap 62 5.4.1 Discourse Analysis 64 5.5 Female Rap 69 5.5.1 Discourse Analysis 73 6. CONCLUSION 78 7. BIBLIOGRAPHY 81
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on selvittää, millaisia merkityksiä ja sanomia löytyy amerikkalaisesta rap-musiikista ja -lyriikasta ja miten ne heijastavat mustan kulttuurin tilaa ja historiaa sekä poliittisia ja yhteiskunnallisia aiheita musta väestön näkökulmasta katsottuna.
Tutkimusaineistonani on afrikkalais-amerikkalaisten rap-artistien lyriikkaa 1990-luvulta ja muutamia esimerkkejä 1980- ja 70-luvuilta. Olen tutkimuksessani analysoinut sekä rap-lyriikan kielen syntaksia ja sen erityispiirteitä että eri aihealueita, jotka ovat tyypillisiä rap-lyriikalle, kuten alueellisuus ja ajankohtaisuus. Naisartistien tekemää rappia olen käsitellyt omana alueenaan. Analyysin teoreettisena taustana on Norman Fairclough´n kolmivaiheinen diskurssianalyysimalli, jota olen käyttänyt tutkimuksessani soveltuvin osin.
Aineistosta käy ilmi, että pelkän viihdyttämisen ohella rap-musiikilla on tärkeä tehtävä Yhdysvaltojen mustan väestön äänitorvena ja "uutiskanavana". Sanoituksissa regoidaan nopeasti ajankohtaisiin tapahtumiin ja tuodaan esiin niiden vaikutukset afrikkalais-amerikkalaiseen yhteisöön. Myös mustien historialla on vaikutuksensa musiikkiin ja sen ilmaisemiin asenteisiin. Mielenkiintoinen piirre on naisrappareiden panos musiikkiin ja asenteisiin; heidän sanoituksensa ovat vuoropuhelussa mustien miesten sanoitusten kanssa, ja naiset puolustavat oikeuksiaan samanarvoiseen asemaan miesten kanssa. Rap-kulttuurin levitessä Suomeenkin on hyödyllistä tietää kulttuurin mahdollisuuksista, merkityksistä ja yllättävän pitkästä historiasta Yhdysvalloissa.
Tutkimusaineistonani on afrikkalais-amerikkalaisten rap-artistien lyriikkaa 1990-luvulta ja muutamia esimerkkejä 1980- ja 70-luvuilta. Olen tutkimuksessani analysoinut sekä rap-lyriikan kielen syntaksia ja sen erityispiirteitä että eri aihealueita, jotka ovat tyypillisiä rap-lyriikalle, kuten alueellisuus ja ajankohtaisuus. Naisartistien tekemää rappia olen käsitellyt omana alueenaan. Analyysin teoreettisena taustana on Norman Fairclough´n kolmivaiheinen diskurssianalyysimalli, jota olen käyttänyt tutkimuksessani soveltuvin osin.
Aineistosta käy ilmi, että pelkän viihdyttämisen ohella rap-musiikilla on tärkeä tehtävä Yhdysvaltojen mustan väestön äänitorvena ja "uutiskanavana". Sanoituksissa regoidaan nopeasti ajankohtaisiin tapahtumiin ja tuodaan esiin niiden vaikutukset afrikkalais-amerikkalaiseen yhteisöön. Myös mustien historialla on vaikutuksensa musiikkiin ja sen ilmaisemiin asenteisiin. Mielenkiintoinen piirre on naisrappareiden panos musiikkiin ja asenteisiin; heidän sanoituksensa ovat vuoropuhelussa mustien miesten sanoitusten kanssa, ja naiset puolustavat oikeuksiaan samanarvoiseen asemaan miesten kanssa. Rap-kulttuurin levitessä Suomeenkin on hyödyllistä tietää kulttuurin mahdollisuuksista, merkityksistä ja yllättävän pitkästä historiasta Yhdysvalloissa.