"Kun loppuu opettaminen, alkaa tavaton oppiminen" : aistihavaintokeskus Pilvipeilin soveltuminen yleisopetuksen alkuopetusluokkien vierailukohteeksi
AHJOPALO-SAVOLA, KATARIINA; NIEMINEN, SALLA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AHJOPALO-SAVOLA, KATARIINA
NIEMINEN, SALLA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-18Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aistihavaintokeskus Pilvipeilin soveltuvuutta toimia alkuopetusikäisten vierailukohteena. Vierailun keinoksi suunniteltiin satuseikkailua, ja tutkimuksessa tarkasteltiin sen sopivuutta toimia tutustumisen keinona pilvipeiliin. Lisäksi suunniteltiin aistihavaintopaketti, jonka funktionalisuutta satuseikkailun oheismateriaalina tarkasteltiin. Tutkimus oli laadullinen, kuvaileva tutkimus, jossa sovellettiin toimintatutkimuksen pääperiaatteita.Tutkimuksen pääkohteena oli aistihavaintokeskus Pilvipeili, jonne suunniteltiin uusi käyttötarkoitus yleisopetuksen oppilaille. Aiemmin käyttäjäryhmä on koostunut pääsosin vammais- ja muista erityisryhmistä. Tutkimusprosessin myötä Pilvipeiliin suunniteltiin satuseikkailu, jonka avulla yleisopetuksen lapsiryhmät voivat tutustua keskukseen kattavasti ja eri resurssit hyödyntäen. Tutkimusryhminä toimi kaksi erillistä oppilasryhmää: ensimmäisellä kerralla viisi 1. luokan oppilasta ja toisella kerralla kokonainen 1-2. luokka. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja videoimalla lapsia käynnin aikana sekä haastattelemalla käynnin jälkeen lapsia ja opettajaa. Toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi toteutettiin vastavuoroisena prosessina, jolloin analysointia tapahtui jo itse prosessin aikana. Lopuksi tutkijat kuitenkin etsivät vastauksia tutkimusongelmiin ja pohtivat tulkintateemoja, jotka aineistosta nousivat.Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Pilvipeilin soveltuvan alkuopetusikäisten lasten vierailukohteeksi. Satuseikkailu on toimiva ja tarkoituksenmukainen keino tutustua aistihavaintokeskukseen. Lapsille tarjotaan keino elämysten ja kokemusten saavuttamiseen vierailun kautta. Lisäksi käynti mahdollistaa ajattelun ja tunnemaailman rakennusaineiden omaksumista.Asiasanat: alkuopetus - opetusmenetelmät, aistit - oppiminen, havainnollistaminen, havaitseminen - lapset, opintoretket, seikkailu - kasvatus