Väkivaltaa tuutin täydeltä? : kuudesluokkalaisten televisionkatselutottumuksista
PELTONEN, SUSANNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PELTONEN, SUSANNA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-12Tiivistelmä
Halusimme tutkimuksessamme selvittää erään peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden televisionkatselutottumuksia ja miten oppilaat suhtautuvat televisio-ohjelmien ja elokuvien sisältämään väkivaltaan. Tutkimusongelmat ovat:1. Millaisia ovat kuudesluokkalaisten televisio-ohjelma- ja elokuvavalinnat?1.1 Miten väkivalta näkyy kuudesluokkalaisten televisio-ohjelma- ja elokuvavalinnoissa?2. Millaisia elokuvia kuudesluokkalaiset haluaisivat itse ohjata?2.1 Miten väkivalta esiintyy oppilaiden ohjaamissa elokuvissa?Tutkimuksen kohteena ovat hämeenlinnalaisen peruskoulun kuudennen luokan oppilaat. Tutkimukseen osallistuu 23 oppilasta. Tutkimustiedot kerättiin kevään 1999 aikana eläytymiskertomuksella, ohjelmaluetteloilla ja ryhmähaastattelun avulla. Tutkimuksemme on laadullinen eli kvalitatiivinen ja tutkimustyyppinä tutkimuksessamme käytämme tapaustutkimusta.Tutkimustulokset osoittavat muun muassa:Kuudesluokkalaiset ovat kehityksessään varhaisnuori-vaiheessa, jolloin he elävät hyvin ristiriitaista aikaa. Tämä näkyy myös heidän televisionkatselutottumuksissaan. Nuoret ovat yhä enenevässä määrin tässä kehitysvaiheessaan siirtyneet suurelta osin aikuisille suunnattujen televisio-ohjelmien pariin.Oppilaiden ohjelmavalinnat ovat monipuolisia aina ihmissuhdedraamoista seikkailuun ja "väkivaltaviihteeseen". Väkivalta ei kuitenkaan tullut kaikkien oppilaiden vastauksissa päällimmäisenä ajatuksena esille. Ohjelmavalinnoista voi hyvin poimia juuri tälle kehitysvaiheelle tyypillisiä mielenkiinnon kohteita.Asiasanat: katselutottumukset - varhaisnuoret, televisio-ohjelmat - väkivalta, elokuva - väkivalta