Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaalinen hyödyke ja sen hinnoittelu.

LAIHONEN, HARRI (2000)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LAIHONEN, HARRI
2000

Kansantaloustiede - Economics
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-08
Näytä kaikki kuvailutiedot

Sisällysluettelo

1 JOHDANTO ______________________________________________1 2 ELEKTRONINEN KAUPANKÄYNTI _____________________________4 2.1 Informaatioteknologian kasvu_________________________4 2.2 Digitaalisten markkinoiden kasvu_____________________8 2.3 Elektroninen kaupankäynti __________________________12 3 DIGITAALINEN HYÖDYKE _________________________________15 3.1 Digitaalisen hyödykkeen määritelmä _________________15 3.2 Informaatio taloudellisena hyödykkeenä _____________22 3.2.1 Informaatio kokemushyödykkeenä___________________ 24 3.2.2 Tuotannon skaalaedut ____________________________ 25 3.2.3 Informaatio julkisena hyödykkeenä _______________ 28 3.3 Raha ja prosessit digitaalisena hyödykkeenä ________29 3.3.1 Digitaalinen raha________________________________ 29 3.3.2 Prosessit ja palvelut ___________________________ 32 4 HYÖDYKKEIDEN ERILAISTAMINEN JA HINTADISKRIMINOINTI ___33 4.1 Hyödykkeiden erilaistaminen ________________________33 4.2 Hintadiskriminointi_________________________________35 4.2.1 Ensimmäisen asteen hintadiskriminointi___________ 37 4.2.2 Toisen asteen hintadiskriminointi _______________ 38 4.2.3 Kolmannen asteen hintadiskriminointi ____________ 42 5 PERINTEISISTÄ KILPAILUTEORIOISTA _____________________47 5.1 Kilpailulliset markkinat ___________________________47 5.2 Monopolin voiton maksimoiva tuotanto- ja hintapäätös ____49 6 MONOPOLISTISESTI KILPAILULLISET MARKKINAT ____________52 7 HINNOITTELUESIMERKIT _________________________________66 7.1 Ruuhkautuminen ja tietoverkkojen käytön hinnoittelu _____66 7.1.1 Yleistä hinnoitteluratkaisuista__________________ 68 7.1.2 Tietoverkkojen käyttökustannukset ja hinnan asettaminen ____ 69 7.1.3 Ideaalinen hinnoittelu (Ideal Economic Pricing) _ 72 7.1.4 Smart markets____________________________________ 73 7.2 Elektronisten aikakausilehtien hinnoittelu _________76 8 JOHTOPÄÄTÖKSET _______________________________________78 LÄHTEET ________________________________________________84 LIITE 1. Informaatioteknologiaa tuottavat toimialat ____87
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa on perehdytty elektroniseen kaupankäyntiin taloustieteellisestä

näkökulmasta. Tarkastelun kohteena ovat olleet erityisesti elektroniseen kaupankäyntiin

soveltuvat hyödykkeet ja elektronisen kaupan näille hyödykkeille asettamat vaatimukset.

Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja pyrkii soveltamaan jo olemassa olevia talousteorioita uudenlaisten hyödykkeiden ja markkinoiden tilanteeseen. Lähteinä on käytetty erityisesti Hal Varianin aihetta koskevaa kirjallisuutta, koska Varian on yksi harvoja taloustieteilijöitä, joka on vahvasti huomioinut valloillaan olevan

digitaalisen vallankumouksen ja pyrkinyt omalla esimerkillään herättämään muutkin

taloustieteilijät soveltamaan oppimiaan teorioita reaalimaailmaan.

Tutkielman aluksi perehdytään lyhyesti elektronisen kaupankäynnin taustoihin ja

määritellään mitä tällä uudella kaupankäynnin tavalla oikeastaan tarkoitetaan. Tutkielman

pääpaino on kuitenkin digitaalisten hyödykkeiden määrittelyllä ja niiden

ominaisuuksien tarkastelulla. Digitaalisiksi hyödykkeiksi on tässä määritelty kaikki

sellaiset hyödykkeet, jotka voidaan saattaa digitaaliseen muotoon. Informaatiolla

digitaalisena hyödykkeenä on huomattavan suuri merkitys tämän hetkisillä elektronisilla

markkinoilla ja tästä johtuen sen merkitys korostuu myös tässä tutkielmassa.

Digitaalisilla hyödykkeillä havaitaan olevan kolme fyysistä ominaisuuksia, joiden

avulla ne voidaan erottaa perinteisistä fyysisistä hyödykkeistä. Nämä ominaisuudet

ovat häviämättömyys, muokattavuus ja toistettavuus.

Omassa luvussaan käsitellään hyödykkeiden erilaistamista ja hintadiskriminointia,

jotka ovat digitaalisten hyödykkeiden tärkeimpiä markkinointistrategioita. Nämä

strategiat ovat erittäin merkityksellisiä digitaalisten hyödykkeiden kohtaamassa

markkinatilanteessa, jonka tässä tutkielmassa havaitaan poikkeavan perinteisistä valtateorioista.

Täydellisesti kilpailulliset markkinat sinällään eivät sovellu elektronisten

markkinoiden tarkasteluun sen paremmin kuin monopolinkaan tilanne. Syitä näiden

perinteisten teorioiden kelpaamattomuuteen pohditaan tutkielmassa lyhyesti ja pyritään

osaksi esiin tulleiden syiden perusteella löytämään sopiva malli tarkastelun kohteena

olevien markkinoiden tarkastelulle.

Tutkielmassa käsiteltävänä olevien markkinoiden havaitaan muistuttavan suuressa

määrin monopolistisesti kilpailtujen markkinoiden teoriaa, jonka Chamberlin kehitti

jo vuonna 1933. Tämän teorian merkittävimmät tulokset liittyvät hyödykkeiden hinnoitteluun.

Hyödykkeen hinnan havaitaan asettuvan sen tuottamisen aiheuttamien

keskimääräisten kustannusten tasolle, joka on korkeampi kuin perinteisen marginaalikustannushinnoittelun

mukaiset marginaalikustannukset. Yritykset eivät myöskään pyri minimoimaan keskimääräisiä kustannuksia, vaan tuotantopiste sijaitsee AC-käyrän laskevalla osalla. Kolmas merkittävä tulos on se, että erilaisten hyödykkeiden

määrä markkinoilla on äärellinen ja riippuu käänteisesti kiinteistä kustannuksista.

Kaikki nämä tulokset havaitaan hyvin oleellisiksi digitaalisten hyödykkeiden kohdalla

ja tulokset tuovatkin esiin huomionarvoisia asioita digitaalisten hyödykkeiden

hinnoittelusta.

Esiin tulleiden teoreettisten tulosten selventämiseksi ja asian liittämiseksi olemassa

oleviin reaalimaailman ongelmiin on tutkielman lopuksi otettu esiin kaksi esimerkkiä,

joissa digitaalisen hyödykkeen tehokas hinnoittelu vaatii vankan taloustieteellisen

teoriapohjan. Ensimmäinen esimerkki käsittelee tietoverkkojen käytön hinnoittelua ja

toinen elektronisten aikakausilehtien hinnoittelua. Esimerkkejä on tämän hetken

rajusti kasvavilla elektronisilla markkinoilla lukuisia muitakin, mutta tähän valitut esimerkkitapaukset

ovat kirjoittajan mielestä erityisen mielenkiintoisia ja ajankohtaisia.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41200]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste