Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Arviointi on hauskaa ja jännittävää!" : tapaustutkimus 4.-luokan arviointikansiosta Toukolanpuiston koululla

AUTIO, ANNE (1999)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



AUTIO, ANNE
1999

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilasarviointia ja uusia, autenttisia eli aitoja ja elämänläheisiä arviointimenetelmiä. Tutkimustehtävänä oli esitellä portfolioarviointia ja sen sovellutusta arviointikansiota sekä vertailla niitä toisiinsa ja perinteisiin arviointimenetelmiin. Tutkimusongelmina oli selvittää, miten arviointikansio lähestyy portfolion ideaa ja miten se vastaa arvioinnin uusiin haasteisiin sekä millaisia kokemuksia oppilailla, vanhemmilla ja opettajalla on oppilasarvioinnista, erityisesti näistä uusista arviointimenetelmistä.Portfolioarviointi on Suomessa melko uusi ilmiö, joten siitä ei ole kovin paljon tutkimuksia. Tosin viime vuosina sen käyttö on yleistynyt. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka antoi kokonaisvaltaista tietoa ja ymmärrystä oppilasarvioinnin toteutuksesta Seinäjoella Toukolanpuiston koululla 4.-luokassa. Aineisto koostui teemahaastatteluista, oppilaiden kirjoitelmista ja arviointikansioista sekä vanhempien lomakekyselyvastauksista. Kyseisen luokan aineistoa rikastutti kahdesta muusta koulusta eläytymismenetelmällä kerätyt arviointiaiheiset kertomukset.Tutkimustulokset osoittivat, että uudet, autenttiset arviointimenetelmät vastaavat sosiokonstruktivistisen oppimisnäkemyksen tavoitteisiin. Yksilöllinen arviointi ja kannustava palaute lisäävät oppilaan motivaatiota ja edistävät oppilaan myönteisen minäkuvan ja itsetuntemuksen kehitystä. Sekä oppilaat, vanhemmat ja opettaja arvostavat arviointikansiota ja pitävät tärkeänä oppilaan osallistumista arviointiin. Suurin osa vanhemmista kannattaa sanallista oppilasarviointia ala-asteella ja pitää tärkeänä koulun ja kodin välisen yhteistyön lisääntymistä. Sen sijaan suurin osa oppilaista haluaa edelleen numeroarvostelua, vaikka he pitävät myös arviointikansiosta.Asiasanat: oppilasarviointi - peruskoulu, portfoliot - arviointi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste