Monikulttuurinen opettaja? : tapaustutkimus valmistavan luokan opettajan työstä
MOISIO, KRISTIINA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MOISIO, KRISTIINA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämän tukimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on maahanmuuttajaoppilaiden valmistavan luokan opettajan työ. Tutkimus on kvantitatiivinen tapaustutkimus ja sitä varten haastattelin kahta valmistavan luokan opettajaa. Toinen heistä oli koulutukseltaan luokanopettaja ja toinen erityisopettaja. He opettivat yhdessä 17 oppilaan ryhmää, siten että luokanopettaja keskittyi pääosin 7-10 vuotiaiden oppilaiden opetukseen, ja erityisopettaja 10-15-vuotiaiden oppilaiden opetukseen. Heidän luokassaan oli oppilaita kahdeksasta eri maasta.Yleensä maahanmuuttajaoppilaat sijoitetaan ensimmäiseksi valmistavaan luokkaan, jossa keskitytään erityisesti suomenkielen opiskeluun. Suomalainen koulu ja kulttuuri on maahanmuuttajaoppilaalle outo, joten opettajan tehtävänä on tutustuttaa oppilaita niihin ja siten helpottaa heidän koulunkäyntiään jatkossa. Valmistavaa opetusta annetaan yleensä puolen vuoden tai vuoden verran.Olen lähestynyt aihetta yhdeksän alateeman avulla: yleiset kasvatustavoitteet, arvokasvatus, käytännön opetustyö, oppilaan arki opettajan silmin, yhteistyö ja opettajuuden jakaminen, vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, kulttuurierot ja kulttuurien kohtaaminen, opettajan kokemuksia työstään sekä täydennyskoulutus. Tuloksista pohdin erityisesti yleisiä kasvatustavoitteita ja arvokasvatusta, oppilaan kriisikäyttäytymistä ja opettajuuteen liittyviä kysymyksiä.Valmistavan luokan opettaja kohtaa työssään eri kulttuureista tulleita, usein moniongelmaisia oppilaita. Sen vuoksi pyrkimys turvallisen oppimisympäristön luomiseen oli keskeisellä sijalla. Erilaisuuden sietäminen, myös suomalaisten erilaisuuden, tuli vahvasti esille. Valmistavassa luokassa on erilaisuus monissa muodoissaan jatkuvasti esillä, joten se on erinomainen paikka harjaannuttaa erilaisuuden ymmärrystä. Myös opettaja joutuu välillä törmäyskurssille omien asenteittensa kanssa; länsimaiseen ajattelutapaan tottuneen opettajan on joskus vaikea ymmärtää toisenlaisten kulttuurien ajattelutapoja. Keskustelemalla kulttuurieroista kuitenkin selviää, vakuuttivat opettajat.Valmistavan luokan opettajat kertoivat kriisikäyttäytymisen kaavasta, joka on selvästi nähtävissä oppilaiden käyttäytymisessä. Saman asian voi nähdä myös kulttuurishokkina; sen vaiheet etenevät hyvin samaan tapaan kuin kriisinkin. Oppilaat tulevat usein vaikeista oloista vieraaseen kulttuuriin, joten opettajan tehtävä edesauttaa sopeutumista on haastava. Haastattelemani valmistavan luokan opettajat olivat siten erilaisia, että he olivat yhdistäneet luokkansa ja opettivat yhdessä koko ryhmää. Opettajan henkistä taakkaa helpotti opettajuuden jakaminen. Vaikeista asioista pystyi keskustelemaan toisen opettajan kanssa ja työtä sai jaettua voimavarojen ja taitojen mukaan.Asiasanat: monikulttuurisuus - koulu, erityisopetus - maahanmuuttajat - koululaiset