Vanhempien antamia merkityksiä opettajan ja vanhempien yhteistyölle lapsen aloittaessa koulun
RAISKILA, HANNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RAISKILA, HANNA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-04-06Tiivistelmä
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on Urie Bronfenbrennerin ekologista kehitystä koskeva malli, joka korostaa lapsen kehitysedellytysten ymmärtämiselle kasvuympäristöjen keskinäisen vuorovaikutuksen merkitystä. Ekologisen kehityksen malli koostuu sisäkkäisistä, toisiaan täydentävistä rakenteista. Niitä ovat mikro-, meso-, ekso- ja makrosysteemit. Mikrosysteemi sisältää kodin ja koulun lapsen välittöminä kasvuympäristöinä ja mesosysteemi kasvuympäristöjen vuorovaikutukseen liittyviä asioita. Luokanopettajalla ja vanhemmilla on lapsesta yhteinen kasvatusvastuu. Ekso- ja makrosysteemit vaikuttavat välillisesti lapsen kehitykseen.Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksan tulevan koululaisen vanhempaa sekä lasten tuleva luokanopettaja. Tutkimuksen aiheena on yhteistyö. Tutkimuksella haluttiin selvittää vanhempien antamia merkityksiä luokanopettajan kanssa tapahtuvalle yhteistyölle. Tutkimus suoritettiin teemahaastattelulla kesäkuun 1999 aikana.Yhteistyön onnistuminen on vanhempien käsitysten mukaan yhteydessä moniin tekijöihin. Vanhempien aikaisemmat kokemukset sekä asenteet yhteistyötä kohtaan ovat yhteydessä heidän odotuksiin tulevasta yhteistyöstä. Esteitä yhteistyölle voi vanhempien mukaan syntyä, jos kasvatusnäkemykset ovat ristiriidassa keskenään. Yhteistyö voi epäonnistua myös, jos vanhemmat eivät löydä luokanopettajan kanssa molemmille sopivia yhteistyömuotoja. Vanhemmat odottavat tulevalta yhteistyöltä avointa ja jatkuvaa tiedonkulkua kodin ja koulun välillä.Tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa käsityksiä luokanopettajan ja vanhempien välisestä yhteistyöstä.Asiasanat: koulutulokkaat, yhteistyö - opettajat - vanhemmat