Kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestäminen. Toimijoiden yhteistyö ja työnjako
WESTMAN, JARKKO (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
WESTMAN, JARKKO
2000
Kunnallistalous - Local Public Economics
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2000-01-19Sisällysluettelo
1 JOHDANTO5 1.1 Tutkimuksen tausta 5 1.2 Tutkimuksen tarkoitus ja rajaukset 6 2 KUNNAN HALLINNON JA TALOUDEN TARKASTUKSEN TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT 8 2.1 Agenttiteoria tarkastuksen selitysteoriana 8 2.2 Päämies-agenttisuhteet 12 2.3 Tilivelvollisuuden tarkastamisen perusedellytykset 14 3 KUNNAN TARKASTUSTOIMEN TEHTÄVÄT JA ORGANISOINTI 16 3.1 Tarkastuslautakunta 21 3.1.1 Tarkastuslautakunnan asema 24 3.1.2 Tarkastuslautakunnan tehtävät 25 3.2 JHTT-tilintarkastaja ja -yhteisö 29 3.2.1 Tilintarkastajan asema 30 3.2.2 Tilintarkastajan tehtävät 31 3.3 Sisäinen tarkastus 35 3.3.1 Sisäisen tarkastuksen asema 36 3.3.2 Sisäisen tarkastuksen tehtävät 36 3.4 Toimijoiden suhteet työnjaossa 38 4 TILINTARKASTUSPROSESSIN YHTEISTYÖN KOORDINOINTI 41 4.1 Yhteistyö eri näkökulmista 44 4.1.1 Taustatekijät 45 4.1.2 Rajat 46 4.1.3 Yhteistyön edut 46 4.1.4 Yhteistyön ongelmat 47 4.2 Työnjako ja yhteistyö tilintarkastusprosessissa 48 4.2.1 Suunnittelu 49 4.2.2 Kenttätyö 55 4.2.3 Raportointi 56 4.2.4 Laadunvarmistus 57 5 TUTKIMUKSEN EMPIIRISEN OSAN TOTEUTUS 61 5.1 Tutkimusmenetelmän kuvaus 61 5.1.1 Tapaustutkimus näkökulmana 61 5.1.2 Aineiston hankinta haastattelemalla 65 5.1.3 Aineiston analysointi 67 5.2 Esimerkkikuntien tarkastustoimen esittely asiakirja-aineiston perusteella 67 5.2.1 Tampere 67 5.2.2 Kangasala 69 5.2.3 Lempäälä 71 5.2.4 Mouhijärvi 71 5.3 Teemahaastattelujen tulokset 72 5.3.1 JHTT-tilintarkastaja 72 5.3.2 Tarkastuslautakunta 73 5.3.3 Koordinointi tilintarkastusprosessissa 76 5.4 Yhteenveto ja johtopäätökset 83 6 POHDINTA 89 LÄHTEET 94 LIITTEET LIITE 1: Tilintarkastus- ja arviointityön kyselylomake 102 LIITE 2: Teemahaastatteluissa käytetty haastattelurunko 104
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kunnan tarkastusjärjestelmän toimijoiden, JHTT-tilintarkastajan, sisäisen tarkastuksen ja tarkastuslautakunnan asemaa ja tehtäviä kuntaympäristössä ja yhteistyön ja työnjaon koordinointia tilintarkastusprosessin eri vaiheissa. Tarkastuslautakunta on uusi tutkimusalue. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti kuntalain uudistaminen hallinnon ja talouden tarkastuksesta. Tutkimusongelmana on saada kuva siitä, millaista tutkimuksen kunnissa on yhteistyö ja työnjako hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämisessä.
Tutkimuksen teoriaosassa on kuvailtu kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen perusta päämies-agenttiteorian käsitteillä ja kuntalain mukaisella tarkastusjärjestelmän organisoinnilla. Tutkimukseen empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä on puoli-strukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseen on valittu Pirkanmaan seutukunnista neljä eri kokoista kuntaa, jotka ovat case-tyyppisiä esimerkkejä. Jokaisesta neljästä kunnasta on haastateltu JHTT-tilintarkastajaa ja tarkastuslautakunnan esittelijää sekä yhden kunnan osalta sisäisen tarkastuksen päällikköä. Kuntien asiakirja-aineistoa on käytetty tarkastusjärjestelmän esittelyssä. Lisäksi asiakirja-aineistoa tutkimalla ja vertailemalla on täydennetty haastatteluista saatua tietoa esimerkkikunnan tarkastusjärjestelmän organisoinnista, tavoitteiden asettelun arvioinnista ja lakisääteisestä raportoinnista.
Tutkimuksessa saatiin kuva esimerkkikuntien tarkastuksen järjestämistavoista ja toimijoiden välisistä suhteista, yhteistyöstä ja työnjaosta tilintarkastusprosessissa. Tutkimus osoitti, että uuteen tarkastusjärjestelmään sopeutuminen vie aikansa. Toimijoiden koordinoidulla työnjaolla ja avoimella yhteistyöllä lisätään tehokkuutta, kattavuutta ja uskottavuutta kunnalliseen tarkastukseen. Ongelmia aiheutuu riittämättömästä suunnittelusta, puutteellisesta tiedonkulusta, vähäisistä resursseista ja päällekkäisistä tehtävistä.
Avainsanat: päämies-agentti -suhteet, tilivelvollisuus, hallinnon ja talouden tarkastus, organisointi, tilintarkastusprosessi, yhteistyö ja työnjako.
Tutkimuksen teoriaosassa on kuvailtu kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen perusta päämies-agenttiteorian käsitteillä ja kuntalain mukaisella tarkastusjärjestelmän organisoinnilla. Tutkimukseen empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä on puoli-strukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseen on valittu Pirkanmaan seutukunnista neljä eri kokoista kuntaa, jotka ovat case-tyyppisiä esimerkkejä. Jokaisesta neljästä kunnasta on haastateltu JHTT-tilintarkastajaa ja tarkastuslautakunnan esittelijää sekä yhden kunnan osalta sisäisen tarkastuksen päällikköä. Kuntien asiakirja-aineistoa on käytetty tarkastusjärjestelmän esittelyssä. Lisäksi asiakirja-aineistoa tutkimalla ja vertailemalla on täydennetty haastatteluista saatua tietoa esimerkkikunnan tarkastusjärjestelmän organisoinnista, tavoitteiden asettelun arvioinnista ja lakisääteisestä raportoinnista.
Tutkimuksessa saatiin kuva esimerkkikuntien tarkastuksen järjestämistavoista ja toimijoiden välisistä suhteista, yhteistyöstä ja työnjaosta tilintarkastusprosessissa. Tutkimus osoitti, että uuteen tarkastusjärjestelmään sopeutuminen vie aikansa. Toimijoiden koordinoidulla työnjaolla ja avoimella yhteistyöllä lisätään tehokkuutta, kattavuutta ja uskottavuutta kunnalliseen tarkastukseen. Ongelmia aiheutuu riittämättömästä suunnittelusta, puutteellisesta tiedonkulusta, vähäisistä resursseista ja päällekkäisistä tehtävistä.
Avainsanat: päämies-agentti -suhteet, tilivelvollisuus, hallinnon ja talouden tarkastus, organisointi, tilintarkastusprosessi, yhteistyö ja työnjako.