Nyt jotenki kokee itsensä aikuiseks -äitiyden yksilöllisten merkitysten ja kulttuuristen äitiyskäsitysten kohtaaminen
PIRINEN, SANNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PIRINEN, SANNA
2000
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2000-02-21Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata pienten lasten äitien kokemuksia äitiyden mukanaan tuomasta elämänmuutoksesta,
antaa puheenvuoro äideille itselleen sekä täydentää aiempaa tutkimusta keskittymällä äitien omiin kokemuksiin.
Tarkastelen äitiyttä yksilöllisenä kokemuksena ja tutkimukseni kohteena ovat äitiydelle ja muutokselle puheessa
tuotetut merkitykset sekä tavat, joilla näitä merkityksiä rakennetaan.
Tutkimuksessani on mukana neljä 23-34-vuotiasta äitiä, jotka elävät parisuhteessa ja joilla on yksi 1-2-vuotias
lapsi. Aineiston tuottamisen menetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin jokaista äitiä kahdesti;
haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tutkittavien kotona. Ensimmäiset haastattelut tein marraskuussa
1998 ja tammikuussa 1999, toiset haastattelut noin kolmen kuukauden kuluttua ensimmäisistä.
Tutkimukseni metodisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja aineiston analyysimenetelmänä
käytin diskurssianalyysia. Analysoin äitiydelle tuotettuja yksilöllisiä merkityksiä sekä kulttuurisia
äitiyskäsityksiä tarkastelemalla, millaisiin teemoihin äitiyttä suhteutettiin. Yksilöllisten merkitysten
tuottamisessa keskeisiksi teemoiksi nousivat äitiyden suhde omaan itseen, ihmissuhteet, äitiyden arki sekä
muutos. Kulttuuriset käsitykset tulivat esiin tutkittavien puheessa erilaisina äitiyteen kohdistuvina
odotuksina sekä ristiriitaisuuksina. Merkittävin odotusten luoja ja ristiriitojen aiheuttaja oli äitimyytti.
Äitiyttä tuotettiin pääasiassa positiivisesti, mutta siihen liittyi myös negatiivisia merkityksiä ja ristiriitoja.
Positiivista äitiyttä tutkittavat tuottivat liittämällä äitiyteen aikuistumisen, kasvamisen ihmisenä, ymmärryksen
lisääntymisen ja itsekkyyden vähenemisen. Positiivisia merkityksiä äitiydelle konstruoitiin myös puhumalla äitiydestä
ihmissuhteita yhdistävänä ja lujittavana tekijänä sekä painottamalla familistisia arvoja. Negatiivisia merkityksiä
tutkittavat rakensivat puhumalla oman ja parisuhteelle annettavan ajan vähentymisestä, kavereiden menettämisestä sekä
ihmissuhteiden sisältöjen muuttumisesta. Ristiriitoja syntyi erityisesti suhteessa omaan kehoon, imettämiseen ja sen
lopettamiseen sekä päivähoitoratkaisun tekemiseen. Ristiriitoja ja negatiivisia aspekteja tutkittavat käsittelivät
normaalistamalla, äitiyden positiivisia puolia ja kompensoivia tekijöitä korostamalla, erottamalla oman kokemuksensa
yleisestä käsityksestä sekä metaforien ja sisäisen dialogin avulla.
Tutkimukseni vahvisti aiempien tutkimusten havainnon, että äitiyden yksilölliset kokemukset ja kulttuuriset käsitykset
liittyvät toisiinsa kompleksisella tavalla. Yksilölliset kokemukset heijastavat kulttuurisia käsityksiä, mutta
kulttuuriset odotukset koetaan yksilöllisesti. Toisaalta kulttuuristen käsitysten vaikutus yksilöllisiin kokemuksiin
on myös yhtenäistävä. Kulttuuristen käsitysten suurin merkitys on niiden luomissa odotuksissa, jotka monesti
osoittautuvat harhaanjohtaviksi, mikä aiheuttaa äideille pettymyksiä ja syyllisyyttä. Myyttisten äitiyskäsitysten
sijaan tuleville äideille tulisikin tarjota äitiyden todellisuutta paremmin vastaavia malleja äitiydestä.
antaa puheenvuoro äideille itselleen sekä täydentää aiempaa tutkimusta keskittymällä äitien omiin kokemuksiin.
Tarkastelen äitiyttä yksilöllisenä kokemuksena ja tutkimukseni kohteena ovat äitiydelle ja muutokselle puheessa
tuotetut merkitykset sekä tavat, joilla näitä merkityksiä rakennetaan.
Tutkimuksessani on mukana neljä 23-34-vuotiasta äitiä, jotka elävät parisuhteessa ja joilla on yksi 1-2-vuotias
lapsi. Aineiston tuottamisen menetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin jokaista äitiä kahdesti;
haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tutkittavien kotona. Ensimmäiset haastattelut tein marraskuussa
1998 ja tammikuussa 1999, toiset haastattelut noin kolmen kuukauden kuluttua ensimmäisistä.
Tutkimukseni metodisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi ja aineiston analyysimenetelmänä
käytin diskurssianalyysia. Analysoin äitiydelle tuotettuja yksilöllisiä merkityksiä sekä kulttuurisia
äitiyskäsityksiä tarkastelemalla, millaisiin teemoihin äitiyttä suhteutettiin. Yksilöllisten merkitysten
tuottamisessa keskeisiksi teemoiksi nousivat äitiyden suhde omaan itseen, ihmissuhteet, äitiyden arki sekä
muutos. Kulttuuriset käsitykset tulivat esiin tutkittavien puheessa erilaisina äitiyteen kohdistuvina
odotuksina sekä ristiriitaisuuksina. Merkittävin odotusten luoja ja ristiriitojen aiheuttaja oli äitimyytti.
Äitiyttä tuotettiin pääasiassa positiivisesti, mutta siihen liittyi myös negatiivisia merkityksiä ja ristiriitoja.
Positiivista äitiyttä tutkittavat tuottivat liittämällä äitiyteen aikuistumisen, kasvamisen ihmisenä, ymmärryksen
lisääntymisen ja itsekkyyden vähenemisen. Positiivisia merkityksiä äitiydelle konstruoitiin myös puhumalla äitiydestä
ihmissuhteita yhdistävänä ja lujittavana tekijänä sekä painottamalla familistisia arvoja. Negatiivisia merkityksiä
tutkittavat rakensivat puhumalla oman ja parisuhteelle annettavan ajan vähentymisestä, kavereiden menettämisestä sekä
ihmissuhteiden sisältöjen muuttumisesta. Ristiriitoja syntyi erityisesti suhteessa omaan kehoon, imettämiseen ja sen
lopettamiseen sekä päivähoitoratkaisun tekemiseen. Ristiriitoja ja negatiivisia aspekteja tutkittavat käsittelivät
normaalistamalla, äitiyden positiivisia puolia ja kompensoivia tekijöitä korostamalla, erottamalla oman kokemuksensa
yleisestä käsityksestä sekä metaforien ja sisäisen dialogin avulla.
Tutkimukseni vahvisti aiempien tutkimusten havainnon, että äitiyden yksilölliset kokemukset ja kulttuuriset käsitykset
liittyvät toisiinsa kompleksisella tavalla. Yksilölliset kokemukset heijastavat kulttuurisia käsityksiä, mutta
kulttuuriset odotukset koetaan yksilöllisesti. Toisaalta kulttuuristen käsitysten vaikutus yksilöllisiin kokemuksiin
on myös yhtenäistävä. Kulttuuristen käsitysten suurin merkitys on niiden luomissa odotuksissa, jotka monesti
osoittautuvat harhaanjohtaviksi, mikä aiheuttaa äideille pettymyksiä ja syyllisyyttä. Myyttisten äitiyskäsitysten
sijaan tuleville äideille tulisikin tarjota äitiyden todellisuutta paremmin vastaavia malleja äitiydestä.