Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajuus kutsumuksen, mallikansalaisuuden ja professionalismin leikkauspisteessä

LEHTOVAARA, KATARIINA; NYYSSÖNEN, JENNI (2000)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LEHTOVAARA, KATARIINA
NYYSSÖNEN, JENNI
2000

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-03-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Jotta opettajuutta voitaisiin ymmärtää, sitä on tarkasteltava koko elämän mittaisena kasvuprosessina. Opettajuuden kehittymiseen vaikuttavat opettajan oma elämänhistoria sekä hänen henkilökohtainen persoonansa. Opettajuuden kuvassa painottuu nykyään uusprofessionaalisuus, joka tarkoittaa, että opetusalan ammattilainen tutkii työtään itsenäisesti sekä muiden kollegoiden kanssa reflektoiden. Reflektoinnin kautta opettaja kehittää omaa työtään, työyhteisöään ja koko yhteiskuntaa.Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä tutkittavien opettajien elämää, opettajuutta ja sen kehittymistä uran eri vaiheissa koskeviin kysymyksiin. Tutkimustehtävät olivat seuraavia: Voidaanko sattumanvaraisesti valittujen opettajien omaelämäkerroista löytää yhteisiä piirteitä? Onko mahdollista muodostaa opettajatyyppejä omaelämäkertojen pohjalta? Onko jokainen opettja yksilö vai voidaanko opettajia luokitella tiettyjen piirteiden mukaan? Miten opettajuuden osa-alueet ilmenevät eri opettajilla? Miten opettajan oma elämänhistoria on vaikuttanut hänen opettajuuteensa? Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin omaelämäkerrallista lähestymistapaa ja haastatteluja. Tutkimukseen osallistui yhdeksän opettajaa, jotka kirjoittivat omaelämäkertansa. Tutkittavista opettajista kolme oli työskennellyt aineenopettajana ja loput luokanopettajana. Yhdeksästä opettajasta neljä valittiin tarkempiin haastatteluihin, joissa keskityttiin opettajuuden kysymyksiin.Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavien opettajien opettajuudesta oli löydettävissä yhteisiä piirteitä. Omaelämäkertojen ja niissä esiin nousseiden opettajuuden piirteiden pohjalta opettajat oli mahdollista jakaa perusopettajatyyppeihin. Muodostetut perusopettajatyypit kuvaavat tätä aineistoa. Koska jokainen opettaja on oma yksilö, haastatelluille opettajille muodostettiin spesifioituneet opettajatyypit. Jokainen opettaja tuo opettajapersoonaansa henkilökohtaisen minänsä ja elämänhistoriansa. Opettajuus ja sen kehittyminen on edellä mainittujen asioiden summa. Tavoite kuvata ja tulkita tutkittavien opettajien opettajuutta ja sen kehittymistä työuran eri vaiheissa toteutui. Tutkimuksissa saatiin syvällinen käsitys neljän opettajan elämästä ja heidän opettajuutensa kehittymisestä. Tutkimuksessa selvisi, miksi opettajuus on kehittynyt opettajilla eri tavalla ja minkä vuoksi opettajuuden osa-alueet painottuvat opettajilla vaihtelevasti. Kyse on opettajan roolin kokonaisvaltaisuudesta; siihen vaikuttaa opettajan persoona, menneisyyden kokemukset ja hänen elämänhistoriansa kokonaisuudessaan.Asiasanat: ammatti - identiteetti - opettajat, ammattikuva - opettajat, elämäkertatutkimus, ammatillinen kehitys - opettajat
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40597]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste