Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppimistyylien ja ongelman jäsentyneisyyden yhteys tiedonhakuihin opiskelijoiden tutkimussunnitelman laadinnan aikana.

KASKI, SIRPA (2000)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KASKI, SIRPA
2000

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2000-02-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on tiedonhaun ja tiedonhankinnan tutkimuksen lähestymistapojen integrointi tarkastelemalla tiedonhakua sen tehtävän yhteydessä, joka on synnyttänyt tiedonhakukäyttäytymisen. Yksilön ja järjestelmän väliseen vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä on tässä yhteydessä tutkittu oppimistyylejä ja sitä, miten ne erottelevat

tehtyjä tiedonhakuja. Tiedonhakuja on tarkasteltu tiedonhaussa käytettyjen termien, fasettien, operaattoreiden sekä siirtojen muutoksina

ongelman jäsentyessä merkityssuuntautuneesti oppijoilla ja sekatyylin oppijoilla.

Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sovellettu Vakkarin (1999) mallia ongelman jäsentymisen yhteydestä tehtävän kompleksisuuteen sekä tietotoimintoihin, joita ovat hakustrategiat, relevanssiarviot ja eri

tietotyypit. Ongelman jäsentyneisyyttä on tutkittu Kuhlthaun (1993) tiedonhankinnan prosessimallin avulla.

Tutkimukseen osallistui 9 Tampereen yliopiston informaatiotutkimuksen opiskelijaa, jotka laativat pro gradu -tutkielmaan liittyvän tutkimussuunnitelman. Se laadittiin tutkimusseminaarin aikana kevätlukukaudella

1999. Tiedonhakuja opiskelijat tekivät tutkimusseminaarin alku- ja loppuvaiheessa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin mm. haastatteluja, tiedonhakutallenteita sekä päiväkirjoja tiedonhankinnasta.

Tutkimuksen päätuloksena voidaa todeta, että tiedonhakijan oppimistyyli ja ongelman jäsentyneisyyden aste vaikuttavat hänen tekemänsä tiedonhaun jäsentyneisyyteen. Kahden eri oppimistyyliryhmän välillä on systemaattisia eroja, joista osa vahvistuu prosessin kuluessa. Sekatyylin oppijat jäsentävät ongelmansa selkeämmin jo prosessin alussa ja ero vahvistuu prosessin kuluessa. Selkeästi jäsentyneen ongelman voidaan ajatella johtavan selkeästi muotoiltuihin hakulausekkeisiin. Tutkimuksen empiirisen aineiston tulokset antavat tukea työn teoreettisille lähtökohdille. Tiedonhankintaprosessin aikana tapahtuu ongelman jäsentymistä, joka ohjaa yksilön tiedonhankintaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste